donderdag 16 september 2010

Orchestral Manoeuvres In The Dark


Orchestral Manoeuvres In The Dark
History Of Modern
Blue Noise/100% Records/PIAS

Begin de jaren tachtig had Orchestral Manoeuvres In The Dark of kortweg OMD, best wel een paar leuke nummers. Wacht dacht je van ‘Enola Gay’, ‘Souvenir’ Of ‘Joan Of Arc (Maid Of Orleans)’. Net als zoveel andere new wave en synthpop acts vond Andy McCluskey het opportuun om zijn oude kompanen terug op te trommelen voor een reünie. ‘History Of Modern’ (hun elfde cd) brengt de bezetting samen die voor het eerst aantrad in 1986 op het album ‘The Pacific Age’. Dat OMD toen al op de terugweg was zorgde er voor dat we met enige scepsis een eerste keer ‘History Of Modern’ lieten afspelen. Een terughoudendheid die achteraf niet helemaal onterecht bleek te zijn. Veel van het songmateriaal dateert van voor de hereniging en werd hier afgestoft en herwerkt. Het hoeft dan ook niemand te verwonderen dat men teruggrijpt naar hun oude, vertrouwde sound. Het merendeel van de nummers hadden geplukt kunnen zijn van één van hun vroegere langspelers. Af en toe probeert men er een moderne toets aan te geven zoals in ‘Sometimes’ waarin men het voorbeeld van Moby volgt en een gastzangeres, in dit geval Jennifer John, laat opdraven, voor ‘Green’ ging men te rade bij Erasure, voor ‘The Future, The Past, And Forever After’ bij New Order en ‘RFWK’ en ‘The Right Side?’ zijn dan weer hommages aan hun helden van Kraftwerk. Zo krijg je een wat warrig voorbeeld van welke lading de term synthpop zoal kan dekken. Ook na meerdere luisterbeurten zitten we opgezadeld met een halfslachtig gevoel. ‘History Of Modern’ is deels een album dat totaal passé en oubollig klinkt en aan de andere kant trendy en geraffineerd. Voor dat laatste mag OMD een kaars branden voor geluidstechnicus Mike Crossey (Arctic Monkeys, Foals, Razorlight) die instond voor de mix en hier prima werk levert. Ik zat niet te wachten op een hernieuwde kennismaking met McCluskey en co., maar nu dit eenmaal een feit is waar ik niet omheen kan krijgen ze het voordeel van de twijfel.

Geen opmerkingen: