woensdag 6 oktober 2010

Spiritual Beggars


Spiritual Beggars

Neemt een nieuwe start en haalt meteen verwoestend uit

Vijf jaar na de release van het studio album ‘Demons’ komt het Zweedse Spiritual Beggars terug in de schijnwerpers met een nieuwe, erg sterke plaat die als titel ‘Return To Zero’ meekreeg. Ondanks een op til staande hectische periode van toeren en optreden vonden verschillende groepsleden de tijd om het nieuwe werkstuk te promoten. Wij kozen als gesprekspartner voor ‘stille kracht’ drummer Ludwig Witt.

Waarom zit er vijf jaar tussen de release van ‘Demons en ‘Return To Zero’?
Ludwig: ‘Er zijn verschillende redenen waarom het vijf jaar heeft geduurd voor dit album is tot stand gekomen. Ieder groepslid is nog actief in andere bands en dan is het moeilijk om iedereen zijn agenda op elkaar af te stemmen. Michael Amott had het erg druk met Arch Enemy net als Sharlee D’Angelo. Dan is er nog Per Wiberg die in Opeth speelt en onze nieuwe zanger Apollo Papathanasio die dubbelt in het Griekse Firewind. Zelf speel ik nog in Firebird met Bill Steer (Carcass, Gentlemans Pistols). Michael schrijft het leeuwenaandeel van de songs, dus is het altijd wachten tot wanneer we van hem groen licht krijgen om uit de startblokken te schieten. Tot voor kort speelde ik als tijdverdrijf ook nog in een coverband, maar daar ben ik mee gestopt.’

Naar welke groep gaat je voorkeur uit: Firebird of Spiritual Beggars?
Ludwig: ‘Ik hou ervan om in alle twee te spelen. Beide zijn gelijkwaardig en muzikaal verschillen ze weinig van elkaar. Het is niet alsof je de ene keer in een popgroepje speelt en de andere dag in een heavy metalband. Alleen de bezetting is anders (Firebird is een trio –pvdg). De laatste jaren ben ik vooral in Firebird actief geweest dus is het wel een beetje een uitdaging om nu opnieuw met Spiritual Beggars aan de slag te gaan.’

Hoe verloopt het schrijfproces?
Ludwig: ‘In het begin stadium zijn het in de eerste plaats Michael en ikzelf die aan de nummers sleutelen. Met gitaar en drums zorgen we voor een soort van arrangementen. Die nemen we dan op en daarvoor gebruiken we een goedkoop bandrecordertje. Dat neemt Michael dan mee naar huis en begint er met het schrijven van de teksten. Eenmaal dat achter de rug is het tijd om de overige leden op te trommelen en met de repetities te starten. Gelukkig wonen we allemaal in dezelfde streek in Zweden. Anders zou het nog moeilijker worden om iedereen bij elkaar te krijgen. Apollo, onze nieuwe zanger woont bijvoorbeeld in Halmstad dezelfde stad waar Michael en ik wonen en waar ook de studio is gevestigd. Dus dat maakt het toch een stuk makkelijker. Ik kende Apollo van bij de coverband waar ik bij speelde. Onze vorige frontman Janne ‘JB’ Christoffersson kon zich niet vrij maken en zo moesten we op zoek naar een nieuwe zanger. Apollo had dit ergens opgevangen en stelde me voor om auditie te doen. Ik opperde zijn naam bij Michael en eerst was er wat twijfel, want tot dan had hij alleen in een power metal act gezongen. Michael zocht dan op internet naar videofilmpjes en audio fragmenten met hem en stelde voor om Apollo een kans te geven. Met ons drieën kwamen we dan samen om wat te jammen en Spiritual Beggars nummers te spelen en we waren meteen verkocht. Hij was de man die we zochten. Eenmaal we dan met de volledige band aan de repetities begonnen voelde je dat er elektriciteit in de lucht hing. We oefenden eerst met oudere SB songs, speelden een paar covers en kregen een soort van onoverwinnelijk gevoel. Dit zou een ijzersterke plaat worden.’

Begin oktober starten jullie met een reeks concerten. Hoe verloopt de voorbereiding?
Ludwig: ‘De laatste dagen hebben we intens gerepeteerd dus ik denk dat we er klaar voor zijn. Eerst gaan we naar Griekenland en dan de Verenigde Staten en Japan. Er komen nog wel meer data, dus hou onze website in de gaten. Het zal zwaar worden, want we gaan twee weken bijna elke dag optreden. Om fysiek paraat en in conditie te blijven is live spelen het wondermiddel. Het houdt je scherp en bij de les. Op vrije dagen ga ik soms wat fitnessen of joggen. In het verleden was ik een zware drinker, maar daar ben ik gelukkig mee gestopt. Ik voel me nu veel fitter op mijn achtendertigste dan als ik twintig was.’

Hoe verklaar je jullie populariteit in Japan?
Ludwig: ‘Van bij de release van onze eerste elpee in 1994 was het meteen raak. ‘Heartwork’, het laatste album van Carcass met Michael, viel er erg in de smaak en blijkbaar was men daar tuk op alles waar de naam Michael Amott mee verbonden was, want ook Arch Enemy scheert er hoge toppen. Dus onze populariteit hebben we voor een groot deel aan hem te danken. Ik ga telkens graag terug naar Japan, ook al ben ik dan ver van huis. Alles is er anders dan bij ons in Europa. Het is een prachtig en fascinerend land en de mensen zijn er heel gastvrij.’

Er nooit aan gedacht om een ander instrument te spelen dan drums?
Ludwig: ‘Nee, niet echt. Thuis heb ik een gitaar staan, maar kan er niet echt goed op spelen. Van bij het begin heb ik voor het drumstel gekozen en ik heb geleerd dat als je iets tot een goed einde wil brengen je het best op dat ene kan concentreren. Sommigen spelen allerlei instrumenten en zingen daarbij nog ook. Doch ik ben er van overtuigd dat je slechts op één instrument kunt uitblinken en voor mij zijn dat de drums. Dat ik niet als een zanger of gitarist constant in de schijnwerpers sta? Daar heb ik geen behoefte aan. Trouwens ik zit niet verstopt achter mijn drumkit. Die is eerder bescheiden en je kunt me goed zien zitten. (lacht) Voor mij geen extra trommels of cimbalen. Ik hou het simpel en strak. Nicko McBrain van Iron Maiden was toen ik naar hardrock en metal begon te luisteren mijn eerste held om zo te zeggen. Later ontdekte ik de hardrock muziek uit de jaren zeventig en leerde ik trommelaars kennen als Ian Paice (Deep Purple), John Bonham van Led Zeppelin, Don Brewer van Grand Funk Railroad … . En zo zijn er nog tientallen anderen waar ik waardering voor heb en respect kan voor opbrengen. Tegenwoordig ben ik ook geïnteresseerd in jazz. Daar zitten ook erg goede drummers tussen zoals Elvin, Jones, Johnny Williams en Billy Cobham.’

Welke andere interesses heb je behalve muziek?
Ludwig: ‘Er is niet zoveel waar ik de tijd voor neem. Ik hou van films kijken, maar daar houdt het zowat op. Wat verzamelen betreft: ik heb een mooie vinylplaten verzameling. Ongeveer zeven à achthonderd stuks. Er zitten vooral oudere elpees tussen van de jaren zeventig en tachtig vooral hardrock. Ik koop af en toe nog wel nieuwe platen, maar ik heb het moeilijk om alles bij te houden. De laatste jaren is het aanbod vinyl opnieuw sterk toegenomen en dat maakt het er niet eenvoudiger op. Er zit zeker muziek tussen die ik graag hoor, maar voorlopig houd ik het maar bij het oudere spul.’(lacht)

Je hebt al een succesvolle carrière achter de rug, maar wat zou je nog willen bereiken als muzikant?
Ludwig: ‘Ik heb al aan een aantal albums meegewerkt, maar je wilt altijd wel meer en beter. Drummen is het enige waar ik echt goed in ben en dat wil ik zolang mogelijk doen. Nog meer platen opnemen en zoveel mogelijk live spelen. Ik heb geen baan dus kan je stellen dat ik een professioneel muzikant ben. Je zult me niet horen klagen over mijn inkomen. Echt breed heb ik het niet, maar ik heb nu eenmaal deze keuze gemaakt. Ik heb geen villa of dure auto. Misschien na de release van het nieuwe album. Wie weet komt het geld dan niet binnenstromen en kan ik me eindelijk een huis kopen. Ik probeer toch een beetje te sparen, want als je alles meteen uitgeeft en je hebt zoals ik geen vast inkomen dan zou het wel eens kunnen dat je de volgende maand de rekeningen niet meer kan betalen. Dus een beetje reserve op bouwen kan geen kwaad. Wat het gewone leven betreft: ik kan voorlopig niet meer verlangen. Ik ben niet verplicht om tegen mijn zin gelijk welk werk aan te nemen. Ik krijg de kans om te doen wat ik graag doe, dus ik ben best wel een tevreden man.’

Denken jullie ook aan het milieu als jullie een concert spelen? Laatst zag ik Manfred Mann’s Earth Band live aan het werk en alle elektriciteit werd geleverd via zonnepanelen.
Ludwig: ‘Ik wist niet eens dat dit al kon. Dat lijkt me heel interessant. Op een bescheiden schaal proberen we wel onze bijdrage te leveren. Zo is de digipak versie voor de release van ‘Return To Zero’ gemaakt uit gerecycleerd papier en wordt er geen plastic gebruikt.’

Net als België en Nederland is Zweden een monarchie. Hier gaan er al een tijdje stemmen op om het koningshuis af te schaffen. Hoe staan de Zweden daar tegenover?
Ludwig: ‘De politieke macht van de koning in Zweden is al sterk ingeperkt. Hij heeft in feite alleen maar een protocollaire functie. In Zweden is de koning en zijn familie erg geliefd. Ik denk dat ze naar de buitenwereld toe een positieve invloed hebben op hoe de rest van de wereld naar Zweden kijkt. Ze maken zich dus nuttig. Dat geldt ook voor Denemarken en Noorwegen. Daar zijn ze even gek op hun koningshuis.’

Ben je bijgelovig en hou je er bepaalde rituelen op na?
Ludwig: ‘Nee, totaal niet. Als ik moet optreden dan stap ik gewoon het podium op. Ik ben altijd heel ontspannen en dat voelt goed aan. Ik zorg er wel voor dat ik goed opgewarmd ben. Mijn warming up duurt toch minstens een half uur. Na een concert voel ik me nooit echt uitgeput. Ik ben moe, maar het is een aangenaam, rustgevend gevoel. Jaren geleden was ik na een show altijd compleet uitgeteld, maar sinds ik wat fitness en wat meer aandacht besteed aan mijn gezondheid gaat alles stukken beter. Ook mijn techniek is verbeterd en automatisch ga je dan je inspanningen beter doseren en verspeel ik niet nodeloos energie. Ik denk dat ik hier nog wel een tijdje kan mee doorgaan. Je hebt drummers van zestig en zeventig jaar nu dus waarom niet? We leven ook langer en ik ben nu 38 jaar oud dus als het even mee zit ik heb nog een lange weg te gaan.’

Wat vind je het meest fascinerend aan het leven?
Ludwig: ‘Dat je zelf het verschil kan maken. Persoonlijk heb ik nu veel meer vertrouwen en geloof in eigen kunnen dan enkele jaren terug. Ik kan ook alles beter in het juiste perspectief plaatsen. Ik denk niet dat er een hiernamaals bestaat dus het is nu dat je er beste moet van maken. Als je tijd gekomen is om te gaan dan is het definitief over en uit.’

Aan wie of wat heb je de grootste hekel?
Ludwig: ‘Eigenlijk aan niets of niemand. Ik heb geen haatgevoelens. Ik probeer altijd het positieve te zien in de mensen en alles op een positieve manier te benaderen en tot nu toe lukt me dat aardig.’

http://www.myspace.com/spiritualbeggars

Discografie albums

Spiritual Beggars (1994)
Another Way To Shine (1996)
Mantra III (1998)
Ad Astra (2000)
On Fire (2002)
Demons (2005)
Return To Zero (2010)

Geen opmerkingen: