maandag 16 mei 2011

Boris

Boris
Heavy Rocks
Attention Please
Sargent House
In 2002 bracht het Japanse trio Boris met ‘Heavy Rocks’ een vierde plaat uit. Inmiddels zijn ze toe aan studio albums nummer zestien en zeventien. Door de jaren heen verwierf de groep zich ook een fervente en trouwe cult aanhang zowel in thuisland Japan als de rest van de wereld. Van de dubbele release op 24 mei heeft één van de langspelers dezelfde titel en een dito hoesontwerp als die eerste editie van ‘Heavy Rocks’. Met dit gegeven en de intentie van Boris om de term ‘heavy music’ verder uit te diepen en te verfijnen houdt elke vergelijking op. Boris is altijd trouw gebleven aan zijn concept om innovatief om te gaan met verschillende subgenres en er een eigenzinnige invulling aan te geven. Met ‘Heavy Rocks’ anno 2011 is dat eveneens het geval. Psychedelische rock, shoegaze, thrash, heavy metal, stoner, doom, in één of andere vorm zit het verweven in de tien nummers van ‘Heavy Rocks’. Elke compositie bevat één of meerdere van die eigenschappen en dat geeft ze een soms complexe, doch unieke groove. Onze favoriete nummers zijn ‘GALAXIANS’, ‘Jackson Head’, ‘Window Shopping’, ‘Aileron’ en ‘Czechoslovakia’. En al hebben ze de titel al eens gebruikt, het is een cd die zijn naam niet heeft gestolen.
Als equivalent en om voor wat tegengewicht te zorgen brengt Boris dezelfde dag ‘Attention Please’ uit. Ook dit schijfje telt tien composities, maar voor de rest zijn ze in niets met elkaar te vergelijken. ‘Attention Please’ laat een heel andere Boris horen. Voor het eerst zingt gitarist Wata alle nummers in. Haar ijle, stilistische, breekbare, soms fluisterende zang is sfeerbepalend. De songs zijn heel wat meer experimenteel en gewaagder dan de composities op ‘Heavy Rocks’. ‘Party Boy’ drijft op een repetitieve basdreun en wat vreemde electro kronkels. ‘See You Next Week’ is een zweverige drone/industrial melodie. In ‘Tokyo Wonder Land’ is het storende element een stormachtige vorm van feedback. ‘You’ is dan weer een minimalistisch ambient getint kleinood. Alleen in ‘Hope’ en ‘Spoon’ trekt het trio nog eens alle registers open en overheersen de gitaar riffs. Meerdere titels van zowel ‘Heavy Rocks’ als ‘Attention Please’ vind je ook terug op de enkel voor de Japanse markt bestemde release ‘New Album’ die eerder dit jaar werd uitgebracht en beide hebben ‘Aileron’, zij het in een totaal andere vorm in de tracklist staan. Boris bewijst met het uitbrengen van twee albums tegelijk dat ze nog steeds een hoge mate aan creativiteit aan de dag leggen en hun muzikale ontwikkeling zich steeds verder doorzet. Het is leuk voor de luisteraar om met een groep om te gaan die zichzelf in vraag blijft stellen. Zo krijg je regelmatig nieuw materiaal op je bord waar tussen delicatessen zitten om duimen en vingers af te likken. Op beide langspelers is er voor elk wat wils al gaat mijn voorkeur uit naar het meer op metal afgestemde ‘Heavy Rocks’.

Geen opmerkingen: