zondag 4 september 2011

Severed Heads


Severed Heads

Op 16 en 17 december 2011 speelt Severed Heads twee dagen op rij tijdens de tiende editie van het BIMfest.

‘In een groep spelen is leuk als je jong bent, maar eenmaal ouder werkt het verstikkend’.


Binnen enkele maanden is het zo ver en is de tiende editie van het Belgian Independent Music Festival een feit. Headliner zijn de electro veteranen van het Australische Severed Heads. Hoog tijd dus om een stand van zaken te geven en wie kan je daarvoor beter aanspreken dan boegbeeld Tom Ellard. 

Severed Heads was al eens van de partij op het BIM Festival in 2005. Het was toen voor het eerst in twintig jaar dat jullie terug in Europa speelden. Hoe heb je dat evenement toen ervaren?

2005 was een jaar vol verrassingen. Severed Heads was al een paar jaar van het toneel verdwenen en plotseling kwamen alle soorten van gebeurtenissen in een keer op ons af: festivals, onze muziek die diende als soundtrack voor een film, muziekprijzen, enzovoort. De trip naar België viel daar middenin en werd onderdeel van de plotseling ontstane, waanzinnige maalstroom aan belevenissen. Gevraagd om een setlist van oude songs te spelen was een heel vreemde ervaring. De meeste van die nummers was ik al lang vergeten.

Je zei ooit dat de shows met Gary Numan de laatste zouden zijn voor Severed Heads, doch nu kom je toch naar België om aan te treden op BIMfest. Jullie spelen zelfs twee dagen op rij en meer nog, dit zijn de enige optredens in Europa. Wat kunnen we verwachten en wanneer valt het doek definitief voor Severed Heads?

In beide gevallen is/was onze terugkeer op het voorfront gebaseerd op een toenmalige, wederzijdse relatie van vertrouwen. Ik heb al veel voorstellen en aanvragen geweigerd. Sinds 2008 zijn de enige concerten die we doen voor mensen die bekend zijn met of echt geïnteresseerd zijn in de beleving en de geschiedenis van Severed Heads als muzikaal instituut. Tegen alle anderen zeg ik dus ‘neen’. Je kunt niet progressief zijn als je geen vooruitgang boekt! Bovendien heb ik ook nog een solo carrière. Beethoven was ook geen lid van een band!

Wat vind je aantrekkelijk en/of minder aangenaam aan het Europese continent en België in het bijzonder?

Als toerist kan ik me moeilijk een beeld vormen van Europa in zijn geheel. De voornaamste impressie is er één van een ouder tijdperk, van vergane glorie, vooral omdat ikzelf afkomstig ben van een relatief jonge natie. Oud, maar vermengt met sterke uitbarstingen van moderniteit. Een minder aangenaam aspect is misschien wel het feit dat de Europese, ‘ondergrondse’ muziekcultuur stug en star overkomt en wordt onderverdeeld  in subgenres. Het zou beter zijn om minder te definiëren en ambigu de lijnen uit te zetten.

Was de muziek en het muzikale inzicht van Severed Heads altijd zijn tijd vooruit?

Wezenlijk hebben we altijd gedaan wat we zelf leuk vonden. Soms waren mensen onze muziek welgevallig, een andere keer dan weer niet. Het idee van ‘zijnde zijn tijd vooruit’ is niet langer gangbaar, omdat alles in de muziek al eens is herontdekt. De wil is er nog, maar vandaag betekent vooruitgaan dat je eigenlijk een zijwaartse beweging maakt. 

In feite haat je de groepsnaam ‘Severed Heads’ en toch heb je die altijd behouden. Waarom?

Het was bedoelt als grap en de domste ‘industrial band’ naam die je maar kon verzinnen. Maar plots werden we populair en was het te laat om nog te veranderen, want de naam stond ingevuld op contractuele verbintenissen. Er was geen weg terug. Daarenboven was het wel grappig om door mensen omschreven te worden als ‘industrial’ en dan werden diezelfde individuen kwaad omdat we niet ‘industrial genoeg’ waren. En in de platenwinkels vond je onze albums altijd terug in de sectie ‘Heavy Metal’.

Hoe kijk je vandaag terug op je muzikale carrière? Wat zijn voor jou de hoogte- en laagtepunten?

De slechtste periode voor een groep als Severed Heads was het langzame verval eind de jaren negentig van de onafhankelijke labels, die ofwel hun artiesten aan de deur zetten of over kop gingen. Alles verzandde tot herkauwde rock of orthodoxe rap en onze muziek werd beschouwd als ‘passé’. Begin 2001 begonnen we aan een soort van winterslaap. Tot plots de elektronische muziekstijl ‘glitch’ en de microsound beweging de underground muziek nieuw leven inblies. Omdat we ooit zelf waren begonnen op al of niet defecte, oude machines was het verfrissend om overnieuw te beginnen en zo ook kennis te maken met nieuwe artiesten en jonge muzikanten. Onze beste episodes kenden we voor de opmars van de majors en nadat die hun beste tijd erop zat. Voor mij is ‘Over Barbara Island’ het beste wat Severed Heads ooit heeft gemaakt. 

Was er gedurende de voorbije jaren een advies dat je beter ter harte had genomen en toch niet hebt opgevolgd?

Een advocaat onder de arm nemen. Misschien had EMI dan niet alle auteursrechten in zijn bezit. Maar ook; beschouw elke transactie met een grote platenmaatschappij als werken, want er valt geld te verdienen of te verliezen. Heel belangrijk, neem ook muziek op voor jezelf. We hebben ze nooit ernstig genomen, dus zij ons ook niet.

In een eerder interview stelde je dat er totaal geen nood was aan nieuwe muziek, omdat je met het huidige aanbod al meer dan een heel leven lang zoet bent. Betekent dit ook dat, wat de muziek betreft, alles reeds gezegd is?

Dat hangt af van wat je verstaat onder het begrip ‘muziek’. Bedoel je audio dan is het antwoord ‘ja’. Het is heel erg lang geleden dat ik nog iets nieuws heb gehoord. Ik denk dat het tijd is om de term ‘muziek’ anders en in een weidser perspectief te zien.

Wat moeten jongelui dan doen als ze in een bandje willen spelen? Alleen covers en ouder spul brengen?

Maak computer spelletjes, video’s, telefoonapplicaties, sculpturen, dozen vol interessante dingen. Herdefinieer de term ‘muziek’. Ik geef les aan een universiteit en wanneer iemand me vertelt dat hij of zij een album wil maken vraag ik altijd ‘voor wat staat het woord album in 2011’? Er is een groot gebrek aan nieuwe ideeën.

Wat is jouw kijk op de huidige muziekindustrie?

Die is volledig opgegaan in het aanbod, het geheel van de media industrie en verworden tot de soundtrack voor een grotere belevenis. EMI is dood, Apple is de  nieuwe koning. Muziek is voor een groot deel mnemonisch; het ondersteunt het geheugen van de wat oudere mensen. Voor jongeren is het betekenisvol. Een album maken is een oud ritueel. Toch blijven de mensen zoeken naar authenticiteit. Alleen denken ze die te vinden in het decennium van de jaren zeventig.

Hoe oud was je toen je voor het eerst in aanraking kwam met rockmuziek en wat is je muzikale achtergrond?

Als je ‘rockmuziek’ bedoelt in de letterlijke betekenis dan moeten we terug naar 1975. Ik had interesse voor alles wat met geluid te maken had. Mijn voorliefde ging uit naar bandopnemers en de cut-up techniek. Ik was dan 13. Ik hield ook van rockgroepen die probeerden om nieuw en verrassend uit de hoek te komen en later kwamen daar nog de electro acts bij. Eigenlijk vond ik alles goed. Behalve opera. Ik heb nooit muziek gestudeerd of lessen gevolgd en dus moest ik altijd iemand zoeken die wel die kennis bezat. Voor het ogenblik ben ik bezig met het componeren van muziek voor een studie aan een hogeschool en het valt me moeilijk om de notities uit te uitschrijven!

Ben je bijgelovig en heb je, behalve opstaan, nog een ander essentieel dagritueel?

Natuurlijk ben ik bijgelovig. Iedereen die hoopt om iets te bereiken probeert zijn lotsbestemming te beïnvloeden en gelooft dat dit uitzicht kan omgezet worden in een vorm van werkzame energie. Ik vertrouw erop dat morgen de zon opkomt. Ik geloof rotsvast in geesten, maar tegelijkertijd ben ik helemaal niet overtuigd van het feit dat ze metterdaad bestaan. Wat wezenlijk is en wat men gelooft hoeft niet altijd  overeen te stemmen. Mijn vast ritueel ’s ochtends is koffie drinken en over en weer lopen. Uren voor een computerscherm zitten zorgt ervoor dat je zin krijgt om te stappen.

Ben je een professionele muzikant en indien niet wat is je beroep?

Ik geef les in de School of Media Arts aan de universiteit van New South Wales. Mijn hoofdvak is video productie, aangevuld met het ontwerpen van games. Officieel geef ik geen muzieklessen, al is er sprake van om daarmee te beginnen. Muziek doceren aan de universiteit gebeurt op basis van een klassieke opleiding.

Wat zou je in de toekomst nog willen verwezenlijken/realiseren?

Ik weet het niet. Ik dacht dat ik tevreden zou zijn met wat ik tot nu toe al gepresteerd heb, maar ik lijk daarover heen te zijn. In een groep spelen is leuk als je jong bent, maar eenmaal ouder werkt het verstikkend. Ik ben bezig met het schrijven van mijn doctoraat en ik vraag me nu al af wat ik daarna ga doen. Het lijkt allemaal zo zinloos als je beseft dat je toch dood gaat! Dat is niet betreurenswaardig – wel wonderlijk.

Verzamel je dingen zoals platen, postzegels, boeken, etc. en heb je een grote collectie?

Mijn verzameling platen is ooit gestolen en ik had geen zin om van nul af aan opnieuw te beginnen. Op een bepaald punt ben ik begonnen met het verzamelen van computerspelletjes. Niet om ze te spelen (ik ben een beroerde speler wat ook het spel is), maar om het tijdperk waarin ze tot stand kwamen te documenteren en te bewaren voor het nageslacht (echt waar!). Sinds kort ben ik begonnen alles wat ik bezit aan foto’s, boeken en cd’s te scannen. Daarna gooi ik alles weg. Dat is warempel erg vermakelijk! Je kan zo een kleine doos vullen met altijddurende dingen waaraan de herinnering nooit vervaagd.

Hoe verwen je jezelf of wat is voor jou een echte traktatie?

Met prutsen. Ik voel me schuldig als ik een hele dag heb doorgebracht  knoeiend met allerhande apparatuur zonder een aanmerkbare reden of drijfveer, dus dat moet het zijn. En alle legale roesmiddelen als bier en chocolade. Feitelijk, prutsen en knutselen en het consumeren van voornoemde narcotica tegelijk.

Wat was voor jou de meest vreemde ontmoeting met een beroemd persoon?

Een beroemdheid voor de ene is voor de andere soms een nul, maar dit terzijde. Een paar anekdotes zijn wel het vermelden waard.
De eerste gaat over een rond me lanterfantende Bjork. Ik was bezig met het opstellen van mijn materiaal op het podium en ze bleef maar om me heen flaneren en doelloos heen en weer lopen. Nog een geluk dat ze toen al de gewoonte had aangenomen om geen schoenen te dragen.
Weigeren om met Kraftwerk op te treden omdat ze zich aangaande de materie zich gedroegen als kinderachtige en belachelijke poseurs. Daarna wel naar de show gaan om ze te hekelen en te interrumperen. Dat was amusant.
Gedenkwaardig is ook de mop rond ‘de gitarist van Pearl Jam’. Die gast bleef me maar bellen en probeerde me te overhalen om naar Seattle te verhuizen. Zijn moeder was er burgemeester en zij zou me wel een ‘green card’ bezorgen. Enkele jaren later vroeg een kennis van me aan de groepsleden van Pearl Jam als één van hen me echt had gebeld. Uiteraard niet en het was niet meer dan een kwajongensstreek!

Enkele landen in Europa en de Verenigde Staten hebben ernstige, economische problemen en zitten diep in de schulden. Hoe is de situatie in Australië en zouden we er niet beter aan doen om het economische systeem te veranderen? De aandelenmarkt afschaffen?

Australië boert goed, maar dat komt uitsluitend omdat we onze mineralen verkopen aan China. Door hun niet te stoppen expansiedrift zitten ze daar met een groot gebrek aan delfstoffen en zo lang de verkoop daarvan op peil blijft zit alles snor. Onze cijfers zijn ten minste gebaseerd op de actuele welgesteldheid. Terwijl het nu te laat is om terug te keren naar de prijs van het goud als maatstaf, zijn bedrijven die meer waard zijn in aandelen dan in activa te gek voor woorden. In Australië is dat niet toegelaten. Als je naar de USA kijkt is een bedrijf als Facebook miljarden dollars waard terwijl de opbrengst minimaal is.

Aan wie of wat heb je de grootste hekel en waarom?

Ik probeer om niet haatdragend te zijn tegenover mensen. Er is zoveel domheid in de wereld waarin domme, maar machtige personen zich laten omringen en adviseren door talloze, al even stomme en zwakke figuren. Het is een vicieuze cirkel die alleen kan doorbroken worden met het zoveel mogelijk verspreiden van onderwijs en educatief onderricht.

Mocht je kunnen kiezen, hoe zou je willen sterven?

Schielijk, zonder waarschuwing vooraf. Als je één van je ouders langzaam ziet wegkwijnen komt dat bijzonder hard aan.

Welk grafschrift moet er op je grafzerk staan?

‘Gedateerd’.

Geen opmerkingen: