Chris Connelly
Artificial Madness
Relapse Records
Chris Connelly is een man van vele oorlogen. Tijdens
zijn lange carrière maakte hij deel uit van zowel bekende acts als obscure
bands. Het zijn er hoe dan ook te veel om op te noemen. Zijn vorige wapenfeit
dateert van niet zolang geleden, want in juli 2010 verscheen ‘Turning Lead Into Gold With The High Confessions’
van The High Confessions. Onder zijn eigen naam verschijnt nu ‘Artificial
Madness’. Voor de opnames koos Chris voor een traditionele viermans bezetting
bestaande uit zang, gitaar, basgitaar en drums. Muzikanten van dienst zijn
drummer Noah Leger (The Karl Hendricks Trio, The(e) Speaking
Canaries, Head Of Skulls), basgitarist Will Lindsay (Indian, Nachtmystium,
Wolves In Throne Room) en gitarist Dallas Thomas (The Swan King, Circle Of
Animals, Asschapel). Als producer werd Sanford Parker, die eveneens actief is
The High Confessions en Minsk, ingehaald. In tegenstelling tot het debuut van The
High Confessions zijn de songs direct, gebald, krachtig en herleidt tot de
essentie zonder overbodige bijkomstigheden. Qua stijl kan je spreken van een
mengeling van postpunk met indie rock en een streepje new wave. Met ‘Artificial
Madness’ rebelleert Connelly tegen de afhankelijkheid van overbodige
technologieën waar de mens vandaag aan wordt bloot gesteld en de groeiende
stompzinnigheid die daar het gevolg van is. Het is ook een contesteren tegen de
slappe kost die men tegenwoordig opdient onder de noemer rockmuziek. Daarvoor
duikt Chris in zijn eigen muzikale verleden en klopt aan bij Killing Joke, Public
Image Ltd., Murder Inc. en The Damage Manual. Het is vooral de donkere sfeer en
de niet onmiddellijk te duiden, zeg maar sluimerende elementen van herkenning, de
sporen die leiden naar de jaren tachtig van de vorige eeuw, die van ‘Artificial
Madness’ een aantrekkelijke belevenis maken. Het is een caleidoscopisch,
muzikaal avontuur. Sprongen hier ten huize uit de band: ‘Classically Wounded’,
de kopstoot ‘Wait For An Amateur’, ‘Cold Blood In Present Company’, ‘Imperfect
Star’, ‘The Subjects’ en het zweverige postpunk epos ‘A Career In Falsehood’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten