zaterdag 26 november 2011

Chris Connelly


Chris Connelly
Artificial Madness
Relapse Records
Chris Connelly is een man van vele oorlogen. Tijdens zijn lange carrière maakte hij deel uit van zowel bekende acts als obscure bands. Het zijn er hoe dan ook te veel om op te noemen. Zijn vorige wapenfeit dateert van niet zolang geleden, want in juli 2010 verscheen ‘Turning Lead Into Gold With The High Confessions’ van The High Confessions. Onder zijn eigen naam verschijnt nu ‘Artificial Madness’. Voor de opnames koos Chris voor een traditionele viermans bezetting bestaande uit zang, gitaar, basgitaar en drums. Muzikanten van dienst zijn drummer Noah Leger (The Karl Hendricks Trio, The(e) Speaking Canaries, Head Of Skulls), basgitarist Will Lindsay (Indian, Nachtmystium, Wolves In Throne Room) en gitarist Dallas Thomas (The Swan King, Circle Of Animals, Asschapel). Als producer werd Sanford Parker, die eveneens actief is The High Confessions en Minsk, ingehaald. In tegenstelling tot het debuut van The High Confessions zijn de songs direct, gebald, krachtig en herleidt tot de essentie zonder overbodige bijkomstigheden. Qua stijl kan je spreken van een mengeling van postpunk met indie rock en een streepje new wave. Met ‘Artificial Madness’ rebelleert Connelly tegen de afhankelijkheid van overbodige technologieën waar de mens vandaag aan wordt bloot gesteld en de groeiende stompzinnigheid die daar het gevolg van is. Het is ook een contesteren tegen de slappe kost die men tegenwoordig opdient onder de noemer rockmuziek. Daarvoor duikt Chris in zijn eigen muzikale verleden en klopt aan bij Killing Joke, Public Image Ltd., Murder Inc. en The Damage Manual. Het is vooral de donkere sfeer en de niet onmiddellijk te duiden, zeg maar sluimerende elementen van herkenning, de sporen die leiden naar de jaren tachtig van de vorige eeuw, die van ‘Artificial Madness’ een aantrekkelijke belevenis maken. Het is een caleidoscopisch, muzikaal avontuur. Sprongen hier ten huize uit de band: ‘Classically Wounded’, de kopstoot ‘Wait For An Amateur’, ‘Cold Blood In Present Company’, ‘Imperfect Star’, ‘The Subjects’ en het zweverige postpunk epos ‘A Career In Falsehood’.

Geen opmerkingen: