Paradise Lost
Draconian Times MMXI
Century Media
In 1995 brachten de grondleggers van het subgenre gothic
metal een vierde album uit met als titel ‘Draconian Times’. De plaat bleek een
mijlpaal te zijn, niet alleen in gothic metal middens, maar ook bij liefhebbers
van metal tout court. En wat blijkt: ook vandaag heeft deze collectie songs nog
niets van zijn glans verloren. Eerder dit jaar verscheen de ‘Legacy Edition’,
een opgepoetste heruitgave inclusief een dvd met een 5.1 audio mix van de
originele langspeler. Aansluitend volgde een korte tournee van zeven exclusieve
concerten in verschillende Europese steden. De show in London werd opgenomen en
van die concertregistratie verschijnt nu een tweeledige dvd versie. In The Forum
speelde Paradise Lost voor een uitverkocht huis. Zowel de groep als het publiek
was in topvorm. ‘Draconian Times’ werd integraal gespeeld en aangevuld met een
aantal oudere en meer recente tracks. Van bij het begin zat alles goed en het
zestal, voor de gelegenheid was gitaar technicus Milly Evans – die eerder al
eens was ingesprongen voor gitarist Greg Mackintosh - aan de line-up toegevoegd
als toetsenist en achtergrondzanger, begon met een strak gespeelde versie van
‘Enchantment’. Ook ‘Hallowed Land’ kreeg een prima uitvoering mee. Voor ‘Once
Solemn’ werd een tandje bij gestoken en mag Adrian Erlandsson zijn talent als secure
en metronoom sterke trommelaar etaleren. Daarna komt er naar mijn gevoel een
dipje, want ‘Elusive Cure’ en ‘Yearn For Change’ missen wat slagkracht. Andere
hoogtepunten die de meute in extase brengen zijn ‘Shades Of God’ en ‘I See Your
Face’. Een eerste bisronde werd ingezet met ‘Faith Devides Us, Death Unites
Us’. Meteen kon je horen welke evolutie Paradise Lost heeft doorgemaakt. Niet
alleen sinds ‘Draconian Times’, maar sinds hun oprichting is deze act altijd op
zoek naar vernieuwing. Uiteraard mogen ook Paradise Lost klassiekers als ‘True
Believe’, ‘One Second’ en ‘Say Just Words’ niet ontbreken. Daarna verdwijnt het
gezelschap achter de coulissen om nog een tweede keer terug te keren voor een
spetterende finale met het fantastische ‘Rise Of Denial’ en ‘As I Die.’ De
tweede schijf bevat extra’s in de vorm van een documentaire gedraaid door
bassist Steve Edmondson. Het is een wat warrig tijdsdocument dat de toer in
beeld brengt en de jongens laat zien tijdens repetities en het over en weer
reizen van stad naar stad. Een tweede luik bestaat uit interviews met alle
groepsleden, manager Andy Farrow en de toenmalige producer van ‘Draconian
Times’, Simon Efemey die ook al achter de knoppen zat tijdens de opnames van
‘Icon’ en ‘Shades Of God’. Je komt onder meer te weten dat men toen beschikte
over grotere budgetten, het een probleem was om een nieuwe drummer te vinden,
men ongelooflijk veel kon zuipen en men niet vies was om een bandmaat een loer
te draaien. In de korte interviews met toeschouwers komen er fans aan het woord
die er vijftien jaar geleden ook al bij waren en nu opnieuw van de partij zijn.
Tot slot zijn er nog de twee promotie video’s gedraaid voor hun meest recente
studio release ‘Faith Divides Us – Death Unites Us’ (2009). De twee filmpjes
zijn nogal macaber, maar dat is dan weer typerend voor de galgenhumor van het
liedjesschrijvers duo Greg Mackintosh en Nick Holmes. Voor de aanhangers van
zowel metal in het algemeen als gothic metal en Paradise Lost in het bijzonder is
deze uitgave zonder meer een aanrader.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten