zaterdag 10 december 2011

Lula Sweet


Lula Sweet

Begin oktober verscheen ‘Wilderbliss’, de eerste single van de Belgische groep Lula Sweet. Een leuk nummer dat alles in zich heeft om uit te groeien tot een hit(je). Het maakte ons nieuwsgierig en we polsten naar de mogelijkheden voor een interview. Geen probleem zo bleek. De man die bij Lula Sweet de touwtjes in handen heeft is Dominique De Vos. Voorheen actief bij Supergizmo en Southern Voodoo kent hij het klappen van de zweep. Hij is dan ook de geknipte man om Lula Sweet te introduceren.

Waarom kozen jullie voor de naam Lula Sweet?
‘De oorspronkelijke bandnaam was Sally Paradise, maar er bleek al ergens een bandje met die naam rond te lopen dus zochten we maar een andere naam. Cindy's (zangeres) vorige project heette Lunar Suite en vandaar kwam ik op het idee van Lula Sweet. Ik wou een soort Betty Page gevoel. Beetje retro, beetje kitscherig, beetje bitterzoet, beetje burleske… .’

Met Southern Voodoo zat je op een harder, ruiger rock spoor. Waarom heb je dat achter je gelaten en waarom precies kiezen voor een meer gestroomlijnde richting met jaren tachtig pop, new wave en synthpop?
‘Southern Voodoo is nooit gestopt, we nemen gewoon een heel lange pauze. En daarnaast heb ik nog steeds MotorCity Angels die toch lekker vette trashrock spelen. Ik wou gewoon iets anders proberen, mijn gitaarstijl verruimen, wat nieuwe uitdagingen zoeken op het gebied van componeren en teksten schrijven. Ik ben altijd al gek geweest van die oude new wave en wou wel eens zien of ik dat kon combineren met hedendaagse invloeden en mogelijkheden.’

Je hebt altijd oog gehad voor vrouwelijk schoon. Bij Southern Voodoo was dat met danseressen, nu met een zangeres en bassiste. Toeval of een bewuste keuze?
‘Leuk dat je het opmerkt. Ik hou van de spanning, zowel op het podium als qua beeldvorming, die dergelijke bezettingen opleveren. Voor Lula Sweet was het vrij snel duidelijk dat we voor die opstelling gingen. Karen (bas) was er van het begin bij en een zanger was geen optie voor dit soort muziek, dan had ik het zelf wel gedaan.’

Hoe ben je in contact gekomen met een producer als Nigel Butler?
‘Via Cindy die bevriend is met zijn vrouw. Een tijd terug waren ze op bezoek in België en kwamen ze naar een concert kijken. Hij was meteen gek van ‘Wilderbliss’ en stelde zelf voor om daar een mix van te maken. Wij hebben uiteraard niet nee gezegd. Soms lopen dingen gewoon zo. Soms.’

Jullie eerste single kwam uit op 3 oktober. Hoe loopt de verkoop en krijg je veel airplay op radio en/of internet?
‘Niet zo eenvoudig hé. De nationale zenders negeren ons zowat maar we beschouwen ‘Wilderbliss’ vooral als een introductie. Even roepen van ‘Hey, we zijn hier!’. Gelukkig zijn er nog de alternatieve media zoals jullie en daar krijgen we coole reacties.  En gelukkig kunnen we hard roepen. We zien wel. Ik wist al van bij Voodoo dat het mainstream mediawereldje vooral een ‘ons-kent-ons‘ verhaal is.’

Zo te zien besteden jullie veel aandacht aan jullie look. Dezelfde outfit (toch voor de jongens), logo, de setting, foto’s, verpakking. Kost dat geen handenvol geld en zie je dit als een meerwaarde?
‘Het kost wel wat maar we geven niet meer uit dan we hebben. En yep, het is zeker een meerwaarde al is het maar voor onszelf. We hebben al van het begin beslist dat we met een totaalpakket naar buiten zouden komen. En trouwens, we houden wel van een beetje show. Naar het theater ga je toch ook niet om de acteurs in hun vrije tijd kloffie hun tekst te zien aframmelen?’

Het oogt wel professioneel. Is een professioneel bestaan als muzikanten de ultieme droom voor Lula Sweet?
‘Thanks! Mag ik het verder houden bij: ‘geen commentaar’ en een glimlach?’

Hoe moeilijk is het om optredens en/of een platencontract te versieren?
‘Steeds moeilijker. Je moet dan ook wel een beetje gek zijn om dit te doen hé. Zoals iedere muzikant. Soit, het is een drang, iets dat we moeten doen. Ons eigen kruimelspoortje creëren.’

Jullie hebben een myspace en een facebook pagina en dan hoeft een eigen site niet meer of toch? Hoe sta je tegenover sociale sites en internet in het algemeen?
‘Dank zij die nieuwe media kunnen bands zoals wij overleven. De term ‘muziekbusiness’ zegt het helemaal. Het is een collectieve business geworden met massa's vakjes en commerciële belangenvermenging. Door internet slagen we er toch nog in om een zekere eigenheid te behouden en naar buiten te komen. Heel belangrijk dus.’

De volgende single ‘Velvet Superman’ zit in de pijplijn. Wat mogen we verwachten? Ligt die in het verlengde van ‘Wilderbliss’?
‘Wilderbliss’ is wel een van onze rustigste nummers. ‘Velvet Superman’ ligt meer in de lijn van onze andere songs. De wave invloeden zitten er duidelijker in en de drive is iets harder.’

Zit er meer aan te komen? Denken jullie al aan een volwaardige cd?
‘Nee, nog niet. We brengen eerst nog ‘Velvet Superman’ uit als single en dan bekijken we eens waar we staan. We zijn ambitieus maar niet naïef.’

Heb je buiten muziek nog andere interesses? Zo ja, welke?
‘Ik vrees dat ik een muziekfreak ben. Naast mijn bands heb ik een eigen opnamestudio – Catfight Entertainment – waar ik enkel bands opneem die ik zelf aanvoel en dat is een luxesituatie die ik me enkel kan permitteren omdat ik het als bijberoep doe. Ik heb, denk ik dan toch, een brede culturele interesse vanuit een eeuwig hongergevoel dat moet gestild worden.’

Verzamel je dingen?
‘Ja, impressies, ervaringen, kicks, … . Naast de dingen die ik nodig heb om muziek te maken en op te nemen heb ik niet echt de behoefte om mijn valies vol te stouwen met allerlei zaken die toch alleen maar gewicht en plaats innemen en waarover je je dan zorgen moet maken.’

We hebben eindelijk een regering. Wat is je mening over de Belgische politiek?
‘Ik ben altijd geïnteresseerd in politiek maar ik vrees dat ik aan het afglijden ben naar een vorm van politieke apathie. Hoewel die apathie eerder plaats lijkt te maken voor afkeer en walging. Ik ga zelfs niet meer stemmen omdat ik niet geloof dat onze politieke kaste nog enige voeling heeft met de realiteit van ons dagelijkse leven. Terwijl ik tijdens ‘Het Journaal’ naar een andere zender hop denk ik soms dat een deftige revolte wel op zijn plaats zou zijn. Maar de volgende seconde maak ik me dan de bedenking dat ik niet de persoon ben die als eerste op de barricades gaat staan. Noem het gemakzucht? Of egoïsme?’ 

En de Europese crisis? De euro en de banken? Heeft het oude continent zijn beste tijd gehad?
‘Iedere hoogstaande cultuur is tot nog toe steeds in de geschiedenisboekjes belandt. Waarom zou dat nu anders zijn? Het ‘Europa-gevoel’ is gewoon een poging om te verhullen dat we opnieuw verzanden in een lappendeken van middeleeuws corporatisme. De focus is verschoven, maar de bewustwording moet nog volgen.
Het dreigende eurofailliet en de voortdurende bankencrisis bewijzen toch dat ons westers kapitalistisch samenlevingsmodel achterhaald is? Geld én macht hangen samen en onze politici zijn de waterdragers voor hen die al het meeste hebben.’

We zijn met meer dan 7 miljard mensen op de wereld. Waar moet dat eindigen?
‘Sodom en Gomorra. Maar zijn we daar niet al een tijdje?’

Geen opmerkingen: