dinsdag 14 februari 2012

Stahlmann


Stahlmann
Quecksilber
AFM/Rock Inc./Bertus
Voor Stahlmann is dit na hun titelloos debuut uitgebracht in 2010 al het tweede album. Uitgangspunt voor ‘Quecksilber’ is de mens als kille machine, als robot die overdag de emoties onderdrukt en pas ’s nachts tot leven komt en aan het feesten gaat. Stahlmann is een volgeling van het Neue Deutsche Härte concept en stapt daarmee in de voetsporen van Oomph!, Die Krupps, Eisbrecher en uiteraard Rammstein. Hun muziek verschilt lichtjes van voornoemde bands en het merendeel van de songs heeft een eigentijds karakter. Dit laatste is te danken aan de prima productie van producer Jose Alvarez Brill (Wolfsheim, Blutengel). Door de beperkingen van het subgenre blijven echte verrassingen uit en klinkt het geheel toch voorspelbaar. Vreemd genoeg is het tot single verkozen ‘Tanzmachine’ één van de zwakste nummers. Opener ‘Engel Der Dunkerheit’ verdrinkt in een zee van pathos en dramatiek, doch krijgt hier het voordeel van de twijfel. Net als voor de dansvloer bestemde, bombastische tracks als ‘Spring Nicht’, ‘Mein Leib’ en ‘Goetter’. Voor ‘Asche’, ‘Am Grunde’ en ‘Diener’ zijn we iets milder wegens minder doorzichtig en clichématig. ‘Quecksilber’ van Stahlmann mist wat het aan merendeel van de releases ontbreekt: durf en visie.

Geen opmerkingen: