zaterdag 21 april 2012

Zone Six/Vespero


Zone Six / Vespero
The Split Thing
Transurban Records
Split albums, ze bestaan nog. Met ‘The Split Thing’ brengt Transurban het Russische Vespero en het Duits Zone Six nader tot elkaar. Vespero brengt psychedelische, aan space rock gerelateerde geluidssculpturen, maar dan wel in een meer luchtige, speelse verpakking. Het is moeilijk om ze te associëren met andere, gelijkaardige formaties. Eigenlijk een pluspunt, want Vespero hanteert een eigen, persoonlijke stijl. Zelf halen ze als voorbeelden aan vroege Pink Floyd, Gong, Faust en ook nog Ozric Tentacles. Naast de psychedelica/space elementen die de hoofdmoot uitmaken verrijken progressieve rock, avant-garde rock en fusion invloeden het groepsgeluid. Opvallend is de verscheidenheid aan instrumenten en de suggestieve drum en percussie patronen van trommelaar Ivan Fedotov. In de drie composities zitten genoeg verschillen om zich een mooi beeld te vormen van wat Vespero in zijn mars heeft. En dat is heel wat. De drie nummers staan ook in schril contrast met wat Zone Six brengt. Zone Six wordt aangevoerd door Sula Bassana, alias voor Dave Schmidt, die we ook nog kennen van Liquid Visions, Psychedelic Monsterjam en Electric Moon. Naast andere gastmuzikanten, actief in illustere acts als The Pancakes en Vibravoid,  heeft Schmidt voor de gelegenheid ook zijn partner en bassiste Komet Lulu (Electric Moon) uitgenodigd. Is de space/drone/doom metal van Electric Moon super heavy, dan komt Zone Six iets gematigder uit de hoek. Ook al is men kwistig in het gebruik van gitaareffecten dan ligt de nadruk toch helemaal op het space rock effect en dan denken we meteen aan het legendarische Hawkwind. Babapapatantramanta’ is een bezwerend epos van 24 minuten dat traag maar gestaag crescendo gaat en uiterste concentratie vereist. Onder meer door het experimentele karakter en de onvoorspelbare, freaky uithalen. Voor wie Zone Six niet kent kan het dienen als visitekaartje, want deze track etaleert het totale gamma aan dimensies, eigen aan het genre.

Geen opmerkingen: