zaterdag 16 juni 2012

The Diablo Swing Orchestra


The Diablo Swing Orchestra
Pandora’s Piñata
Candlelight Records
Dit Zweedse gezelschap kennen we nog van hun debuut ‘The Butcher’s Ballroom’ en toen vonden we het plaatje maar niks. Ook over de opvolger ‘Sing Along Songs For The Damned & Delirious’ hadden we weinig goeds te vertellen. We hadden eerlijk gezegd niet veel zin in een derde portie, ook al zijn die dan over zes jaar gespreid. Is het omdat na een zekere tijd alles went dat we vandaag een stuk positiever oordelen over de geschifte mix die het Diablo Swing Orchestra brengt of hebben ze echt een meer ideale balans gevonden tussen het amalgaam aan stijlen? Ten gronde is hun aanpak nog steeds hetzelfde gebleven. Feit is dat er nu meer lijn zit in de combinatie swing jazz, zigeunermuziek, mariachi, opera, symfonische rock, musical en metal. Zangeres Annlouice is gegroeid in haar rol. Hetzelfde kan gezegd worden van haar mannelijke tegenhanger in de band, gitarist/zanger Daniel Håkansson, die een groter aandeel krijgt wat de bontheid nog meer ten goede komt. De zeven muzikanten onder leiding van trompettist Martin Isaksson vormen een hechter geheel en zijn beter op elkaar ingespeeld. Meest opvallende en gedurfde songs zijn ‘Aurora’, ‘Justice For Saint Mary’ en ‘Exit Strategy Of A Wrecking Ball’. Soms trapt men nog in dezelfde val waar men in het verleden in tuimelde. Dat is het geval in ‘Black Box Messiah’, ‘Honey Trap Aftermath’ en ‘Of Kali Ma Libre’ die overal naartoe leiden, maar nooit hun bestemming bereiken. Neem er nog hun gevoel voor (zwarte) humor bij die de teksten kleurt en je krijgt een plaat die toch iets beter klinkt dan het doorsnee kabaal waar we soms aan blootgesteld zijn.

Geen opmerkingen: