The Diablo Swing Orchestra
Pandora’s Piñata
Candlelight Records
Dit Zweedse gezelschap kennen we nog van hun
debuut ‘The Butcher’s Ballroom’ en toen vonden we het plaatje maar niks. Ook
over de opvolger ‘Sing Along Songs For The Damned & Delirious’ hadden we
weinig goeds te vertellen. We hadden eerlijk gezegd niet veel zin in een derde
portie, ook al zijn die dan over zes jaar gespreid. Is het omdat na een zekere
tijd alles went dat we vandaag een stuk positiever oordelen over de geschifte
mix die het Diablo Swing Orchestra brengt of hebben ze echt een meer ideale
balans gevonden tussen het amalgaam aan stijlen? Ten gronde is hun aanpak nog
steeds hetzelfde gebleven. Feit is dat er nu meer lijn zit in de combinatie
swing jazz, zigeunermuziek, mariachi, opera, symfonische rock, musical en
metal. Zangeres Annlouice is gegroeid in haar rol. Hetzelfde kan gezegd worden
van haar mannelijke tegenhanger in de band, gitarist/zanger Daniel Håkansson, die een groter aandeel krijgt wat de bontheid nog meer ten goede komt. De zeven
muzikanten onder leiding van trompettist Martin Isaksson vormen een hechter
geheel en zijn beter op elkaar ingespeeld. Meest opvallende en gedurfde songs
zijn ‘Aurora’, ‘Justice For Saint Mary’ en ‘Exit Strategy Of A Wrecking Ball’.
Soms trapt men nog in dezelfde val waar men in het verleden in tuimelde. Dat is
het geval in ‘Black Box Messiah’, ‘Honey Trap Aftermath’ en ‘Of Kali Ma Libre’ die
overal naartoe leiden, maar nooit hun bestemming bereiken. Neem er nog hun
gevoel voor (zwarte) humor bij die de teksten kleurt en je krijgt een plaat die
toch iets beter klinkt dan het doorsnee kabaal waar we soms aan blootgesteld
zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten