zaterdag 16 juni 2012

Joe Bonamassa


Joe Bonamassa
Driving Towards The Daylight
Mascot Label Group/Provogue
Voor het inblikken van zijn dertiende studio album is super gitarist Joe Bonamassa niet over één nacht ijs gegaan. Voor eerst was er de keuze van Kevin ‘Caveman’ Shirley die andermaal als producer aan het roer stond. De twee kennen elkaar inmiddels door en door en vormen sinds 2006 een tandem die niet is stuk te krijgen. Ook de structuur en samenstelling van de speellijst is herkenbaar en bestaat gewoontegetrouw deels uit eigen nummers en deels uit covers. Er werd gekozen voor enkele traditionele blues songs van Robert Johnson en Howlin’ Wolf. Die kregen een modern (blues)rockjasje aangemeten zoals alleen Bonamassa dat kan. Het zijn twee van de vele hoogtepunten op dit album. Daarnaast liet Joe zijn oog vallen op composities van artiesten met uiteenlopende achtergronden als Tom Waits, Bennie Marsden, Bill Withers en Jim Barnes die als uitsmijter zijn eigen hit uit 1987 ‘Too Much Ain't Enough Love’ mag inzingen. De door Joe Bonamassa geschreven nummers kunnen schouder aan schouder staan met het gecoverde werk. Opener is ‘Dislocated Boy’ en na de veelbelovende, warme hammond orgelklanken als intro wordt je onmiddellijk meegezogen door de onweerstaanbare, swingende groove en het uitmuntende gitaarspel. Ook de titelsong klinkt fantastisch. Bij de muzikanten die Joe rond zich wist te verzamelen zitten vertrouwde namen als Anton Fig, Blondie Chaplan, Arlan Schierbaum, Carmine Rojas en Michael Rhodes. Daarnaast wist Bonamassa vader en zoon Brad (gitarist bij Aerosmith) en Harrison Whitford , Pat Thrall en Jeff Bova en zijn Bovaland Brass band te strikken. Die laatste leveren schitterend werk in het adembenemende ‘A Place In My Heart’. Net als op zijn vorige langspelers weet de stergitarist – die zich ook als zanger meer en meer een eigen stijl aanmeet - zich de nummers van anderen eigen te maken en er zijn persoonlijke accenten aan toe te voegen. Dat zijn zelf geschreven materiaal met de tijd aan kwaliteit wint is mooi meegenomen. Dikwijls zegt men van een nieuwe plaat dat het de beste is die de artiest in kwestie ooit heeft uitgebracht. Zo ver gaan we niet, maar ‘Driving Towards The Daylight’ is minstens de evenknie van ‘Dust Bowl’, ‘The Ballad Of John Henry’, ‘Black Rock’ of ‘Sloe Gin’.

Geen opmerkingen: