zaterdag 30 november 2013

Emmanuel Allard


Emmanuel Allard
Nouvelles Upanishads Du Yoga
Baskaru
Een label dat bekend staat om zijn manier van selecteren en kiezen met wie het wil samenwerken én waar men mee nadenkt over wat er wordt uitgebracht. Een artiest die zich jarenlang verdiept in het onderzoeken en experimenteren om een palet van uitzonderlijke geluiden bij elkaar te sprokkelen en tegelijk spaarzaam platen uitbrengt; dan moet het resultaat wel heel speciaal zijn. De in Parijs residerende visuele kunstenaar en geluidstovenaar Emmanuel Allard is met ‘Nouvelle Upanishads Du Yoga’ pas toe aan zijn tweede album. In 2003 bracht hij onder het pseudoniem Fabriquedecouleurs nog ‘Imite Moi’ uit. Tien jaar later is Allard zijn kijk op muziek danig veranderd. Emmanuel heeft zich zijn Buchla 200e systeem helemaal eigen gemaakt, binnenste buiten gekeerd en ontleed. De serie geluiden die hij ten gehore brengt zijn complex in al hun eenvoud en als composities erg abstract. Het woord upanishad, net als de term yoga, komt uit Hindoeïstische geschriften en betekent letterlijk 'neerzitten bij': de leerling zit aan de voeten van de meester. In bepaalde tracks - 'Séance', 'Elan', 'L'Art Noir' en 'Gold Rand' - krijg je ook dat gevoel en zit je intens te luisteren naar de bijzondere geluidscollages die Allard uit zijn feedback circuits weet te puren. In andere sculpturen als Antimoine', 'Adelphi Wave' tast Emmanuel met schrille geluidserupties de grenzen af van wat het oor zoal kan verdragen. Het doel van yoga is om de de mens zijn ware aard terug te geven en er in overeenstemming mee te leven. Of deze muziek daartoe bijdraagt moet iedereen voor zichzelf uitmaken, doch ongeacht elke vorm van religie, is dit werkstuk in al zijn facetten een veeleisende oefening.

Geen opmerkingen: