Emmanuel
Allard
Baskaru
Een
label dat bekend staat om zijn manier van selecteren en kiezen met
wie het wil samenwerken én waar men mee nadenkt over wat er wordt
uitgebracht. Een artiest die zich jarenlang verdiept in het
onderzoeken en experimenteren om een palet van uitzonderlijke
geluiden bij elkaar te sprokkelen en tegelijk spaarzaam platen
uitbrengt; dan moet het resultaat wel heel speciaal zijn. De in
Parijs residerende visuele kunstenaar en geluidstovenaar Emmanuel
Allard is met ‘Nouvelle Upanishads Du Yoga’ pas toe aan zijn
tweede album. In 2003 bracht hij onder het pseudoniem
Fabriquedecouleurs nog ‘Imite Moi’ uit. Tien jaar later is Allard
zijn kijk op muziek danig veranderd. Emmanuel heeft zich zijn Buchla
200e systeem helemaal eigen gemaakt, binnenste buiten gekeerd en
ontleed. De serie geluiden die hij ten gehore brengt zijn complex in
al hun eenvoud en als composities erg abstract. Het woord upanishad,
net als de term yoga, komt uit Hindoeïstische geschriften en
betekent letterlijk 'neerzitten bij': de leerling zit aan de voeten
van de meester. In bepaalde tracks - 'Séance', 'Elan', 'L'Art Noir'
en 'Gold Rand' - krijg je ook dat gevoel en zit je intens te
luisteren naar de bijzondere geluidscollages die Allard uit zijn
feedback circuits weet te puren. In andere sculpturen als Antimoine',
'Adelphi Wave' tast Emmanuel met schrille geluidserupties de grenzen
af van wat het oor zoal kan verdragen. Het
doel van yoga is om de de
mens zijn ware aard terug te geven en er in overeenstemming mee te
leven. Of deze muziek daartoe bijdraagt moet iedereen voor zichzelf
uitmaken, doch ongeacht elke vorm van religie, is dit werkstuk
in al zijn facetten een veeleisende
oefening.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten