Delain
Het
sprookje duurt voort
Sinds 2012 gaat het snel voor het Nederlandse Delain. Naast de vele optredens
en tournees bracht de groep de albums ‘We Are The Others’ en ‘Interlude’ uit en
nu is er hun vierde studioplaat ‘The Human Contradiction’. Over het nieuwe werkstuk
en nog veel meer hadden we gesprek met de beeldmooie zangeres en rijzende ster
Charlotte Wessels.
Paul Van de gehuchte
Jullie
zijn de laatste jaren erg productief. Zit Delain in een stroomversnelling en
hoelang denk je dit tempo aan te houden?
‘Ja, dat mag je gerust stellen. Alles gaat de
laatste tijd pijlsnel. Ik kan me niet herinneren dat we het ooit zo druk hebben
gehad. Het gaat echt heel goed met Delain. Hopelijk kunnen we dit een hele tijd
volhouden. Veel hangt af van de individuele bandleden zelf. We hebben allemaal
nog een leven naast onze groepsbezigheden en je moet je prioriteiten stellen.
Ik ben nu afgestudeerd en kan me helemaal concentreren op Delain. Daar voor
lukte het ook wel, maar nu is het toch anders. Wat mij betreft denk ik niet
meteen aan afremmen.’
Jullie
hebben, behalve het mixen en masteren, resoluut alles in eigen handen genomen
tot en met de productie. Was de achterliggende gedachte wat ik zelf doe, kan
niemand anders beter?
‘Nee toch niet. Wat we wel hadden met onze
vorige cd ‘We Are The Others’ is dat we heel veel, ik ga niet zeggen
bemoeienissen van buitenaf, maar toch een aantal mensen hadden die inspraak
kregen. Zo hadden we een team van drie producers. Die schreven ook mee aan de
nummers. Dat ging zo enkele dagen over en weer en er volgden nog meer
schrijfsessies plus het definitieve uitwerken van de songs. Dat was een heel toffe
ervaring, heel intensief ook. We dachten: voor deze plaat nemen we een
inwaartse blik en we kijken waar die ons brengt. Voor Martijn is het niet de
eerste keer, want voor ‘Lucidity’ en ‘April Rain’ zat hij ook al in de
producersstoel. Deze werkwijze is heel goed meegevallen. Er blijft nu meer
spontaniteit over dan als je alles zes keer gaat herschrijven.’
Je doet
elke keer beroep op gastzangers. Waarom eigenlijk? Hoe is dat gegroeid? Is het een
traditie geworden waar je niet meer wil van afstappen?
‘Het eerste album van Delain ‘Lucidity’ was bedoeld
als een eenmalig studioproject. Martijn had een aantal gastmuzikanten met naam
en faam in het metal circuit uitgenodigd, waaronder Liv Kristine, Sharon Den
Adel, Marco Hietala en George Oosthoek. Oorspronkelijk was het niet de
bedoeling dat ik de meeste zangpartijen voor mijn rekening zou nemen. Ik
schreef de teksten en zanglijnen en zong die dan voor. Blijkbaar viel mijn stem
in de smaak en van het een kwam het ander en plots was ik zangeres van Delain.
Nu is het zo dat de inbreng van gastvocalisten niet echt meer hoeft, want we
hebben intussen bewezen dat we het ook op ons eentje kunnen. Toch zit het een
beetje in ons DNA. Voor ‘The Human Contradiction’ hebben we de mensen gevraagd
die we graag wilden hebben en het was geen probleem om hen te overtuigen om mee
te doen. We zijn natuurlijk heel blij dat ze bereid waren om hun medewerking te
verlenen.’
Alleen
al in Nederland zijn er naast Delain heel wat bands die in dezelfde niche hun
plaats opeisen. (Within Temptation, Epica, ReVamp, Stream Of Passion, Autumn).
Hoe zwaar is de concurrentie en hoe moeilijk is het om je te profileren?
‘Dat profileren daar maak ik me niet erg druk
om, want heel vaak vinden mensen die van dat soort muziek houden meerdere bands
leuk. Dus ik denk als je doet waar je echt achter staat en je probeert dat zo
goed mogelijk te doen dat nog altijd beter is dan te denken van: nou die doet
dit of dat, dus ik moet zorgen dat ik iets anders doe. Nee, daar liggen we niet
wakker van. Volgens mij nekt dat juist je creativiteit. Of er sprake is van
concurrentie? Op een indirecte manier wel. Zo heb je de talrijke festivals en
de organisatoren kiezen dan voor één zo gothic bandje. Ja en als dat dan een
ander is, dan ben jij dat niet. Zo simpel is het. Toch heerst er tussen de
bands onderling geen sfeer van rivaliteit. Sterker nog volgens mij is er een
grote collegialiteit. We spelen veel met elkaar, we vragen elkaar te gast bij
shows. Voor mij is dat een veel belangrijker element dan het feit dat we vissen
in dezelfde vijver.’
Voor de
teksten heb je je laten inspireren door de Xenogenesis trilogie van Octavia
Butler, ‘Lilith’s Brood’. Ben je daar mee bezig met het toekomstbeeld van de
mensheid, de mogelijkheid van het bestaan van buitenaards leven?
‘Nee, buitenaards leven daar ben ik
niet mee begaan. In de trilogie zit dat facet er wel in. Wat mij wel
interesseerde is dat de mensheid ten onder gaat door de twee conflicterende
eigenschappen die we hebben. De mens en hoe die zich in het centrum van de
wereld plaatst en dat dit een heleboel negatieve gevolgen heeft. Dat zit in
mijn hoofd en dat komt in de teksten naar voren. Dit drieluik is niet het
eerste sciencefiction boek dat ik heb gelezen, maar wel het eerste dat me zo
aanspreekt. Het is tegelijk een van mijn favoriete boeken ooit. Het is
geschreven door een vrouw die heel bekend is voor haar genderstudies en die
heel wat af weet over sekse en etnische kwesties.’
Ik
heb de indruk dat alles uit zijn voegen barst. Zijn we bezig onszelf de das om
te doen?
‘Laat ik het zo zeggen: de mensheid is
niet heel erg hard bezig om in zijn eigen belang te werken. Ik denk dat we op
een heleboel manieren het negatieve belichamen in plaats van het positieve. Wij
allemaal.’
Ben je
erg actief op de sociale media? Hoe sta je daar tegenover? Wat met je privacy?
‘Ja toch redelijk. Ik hou me bezig met de facebook
pagina van Delain en Delain op Twitter. Met mijn eigen pagina, daar deed ik
niet zoveel mee, maar daar komt verandering in. Ik zag dat die nu meer dan
zestigduizend ‘vind-ik-leuks’ heeft, dus dacht ik daar moet ik wat actiever mee
omgaan. Een paar jaar geleden was ik heel erg Twitter verslaafd. Tweeten deed
ik zo een tien tot twintig keer per dag, dat is nu wel verleden tijd. Wat moet
je ook blijven vertellen? Ik ben gestopt met dat intensief twitteren toen
Roadrunner werd verkocht aan Warner. Dat was nog voor de release van ‘We Are
The Others’. Dan hadden we wat problemen in de zin van komt de plaat uit of
niet. Ik ben niet het type dat zijn sores online gaat gooien, maar op dat
moment zaten we echt wel met de handen in het haar en vroegen we ons af van hoe
we met deze situatie moesten omgaan. En dan voelt het heel leugenachtig aan om
berichtjes te posten van het gaat goed, we hebben een leuke tijd. Dus dan moet
je kiezen. Ik wou geen negatieve dingen brengen, maar ook niet liegen. Ben ik
er dan maar grotendeels mee gestopt. De toestand is nu gestabiliseerd en met
ons gaat het al een hele poos opnieuw de goede richting uit. Ik hou uiteraard
rekening met mijn privacy. Je zal nooit op één van de foto’s mijn partner zien.
Ik zal ook nooit melden waar ik naartoe ga of een bericht de wereld insturen
van: dikke ruzie in de band. Nee dat soort dingen regelen we binnenskamers.’
Heb je
al alle continenten bezocht? Aan welk land of plaats heb je de leukste
herinneringen?
Waar
ben je nog niet geweest en zou je graag naar toe gaan?
‘We hebben al heel wat afgereisd. Zo hebben we
een Noord-Amerikaanse toer gehad, Zuid-Amerika, Japan, zijn we in Rusland
geweest. Dat laatste vind ik persoonlijk toch wel bijzonder. Australië zou ik
nog graag doen. Ja, we hebben al veel plaatsen bezocht, maar er zijn toch nog
een aantal landen waar we nog niet geweest zijn. Ook met ‘The Human
Contradiction’ gaan we volop toeren. Zo gaan we voor zes weken naar Amerika. De
beste herinneringen heb ik aan Japan. Suriname was ook helemaal te gek, maar
het leuke aan Japan was dat we daar waren om twee shows te spelen. We beslisten
om er een paar dagen langer te blijven. Vanuit Osaka zijn we dan doorgereisd naar
Kyoto en ook nog naar Nara. Een stadje met veel boeddhistische tempels. In de buitenwijken en vooral dan het Narapark lopen er veel
tamme herten vrij rond. Deze werden vroeger gezien als boodschappers van de
goden en ze hebben de status van heilige dieren. Overal in het park worden
zogenaamde ‘shika sembei’ (hertenkoekjes) verkocht die mensen dan aan al die dikke,
luie en verwende herten kunnen voeren. Schattig en prachtig. Dat beeld blijft
me altijd bij. Suriname was ook heftig. Onze bassist Otto die heeft er vrienden
wonen. We werden er heel hartelijk ontvangen. We hebben er een paar dagen door
de moerassen gepeddeld in een bootje en ja, het was heel imponerend. We reizen
de wereld rond en dan moet je, als je de kans krijgt, van de gelegenheid
gebruik maken om ook zoveel mogelijk te zien.’
Hoe
staat het met de accommodaties? Zijn tegenwoordig alle voorzieningen aanwezig?
‘Het hangt er van af hoe veeleisend je bent. Als
je bijvoorbeeld in een bus zit heb je geen douchecel. Maar over het algemeen
zijn de faciliteiten goed. Het ligt er ook aan waar je bent. Hier in Nederland zijn
we heel erg verwend. Alle zalen zijn hier fantastisch. Je hebt backstage
keurige, gezellige en grote kleedkamers met douche en toilet, er is catering
voorzien. Donderdag 6 februari waren ik en Martijn te gast bij de opening van
het vernieuwde Hedon hier in Zwolle. Prachtig gewoon, echt een paleisje. Als je
dan in het buitenland het moet stellen met een kelder als backstage ruimte,
zonder douche, zonder toilet en waar je met drie bands de hele dag zit te
wachten tot je mag optreden, dan weet je het wel. Gelukkig gebeurt dat niet te
vaak.’
Hebben
jullie speciale wensen of stellen jullie bepaalde voorwaarden waar
organisatoren moeten aan voldoen?
‘Nee we vragen geen rare dingen. Ik ben
praktisch veganist en dat is soms wel lastig voor de catering, maar die hebben
ze vandaag wel meer. Ik ben nog maar überhaupt een jaar vegetariër en ergens
halverwege dit jaar heb ik beslist om totaal geen dierlijke producten meer te
eten, maar aangezien me dat niet zelf altijd lukt heb ik op de rider staan
veganistisch en als dat niet kan vegetarisch. Ik ga daar niet moeilijk over
doen.’
Toeren
is fysiek en mentaal belastend. Wat doe je om fit te blijven?
‘De afgelopen toer in Amerika heb ik voor mezelf
ontdekt dat gezond eten belangrijk is. Sporten; in de meeste hotels heb je wel
een fitnesszaaltje, al is het maar een loopband. Het klinkt helemaal niet rock-‘n-roll,
maar genoeg rusten en slapen is ook een noodzaak. Voor mij is dat soms lastig,
want in een toer bus kan ik niet slapen. Af en toe een uurtje, maar een echte
nachtrust lukt niet en dat is echt wel vermoeiend. Thuis ga ik in de ochtend
drie keer in de week hardlopen, telkens een vijftal kilometer. Ik ga ook wel
eens naar een sportschool. Daar is mijn favoriete sport boksen. En een beetje
met gewichten werken, krachttraining is ook wel nodig vind ik.’
Als je
toch wakker bent, wat doe je dan om de tijd te doden?
‘Bij de laatste concertreeks heb ik de ‘Hunger
Games’ trilogie gelezen op mijn e-reader. En tussendoor luister ik naar muziek.
Als de hoop op slaap helemaal weg is kies ik bijvoorbeeld voor System Of A Down.
Ik ben ook een fan van Radiohead of de Australische zangeres Sia Furler. ‘Night
Of Hunters’ van Tori Amos is één van mijn favoriete albums. De muziek waar ik
van hou beperkt zich niet tot een bepaald genre.’
Hoeveel
belang hecht je aan kleren?
‘In het dagelijkse leven ben ik niet iemand
die in de hipste, tofste dingen gezien wil worden. Op het podium mag dat wel en
dan mag het ook wat extravagant zijn. Ik heb dan ook wel extensies in mijn
haar, valse wimpers, make-up. Dat hoort bij mijn ‘stage act’. Dat is een masker dat je opzet en daar voel me goed bij. Kleding
is daar een onderdeel van: hoge hakken, korsetten, ik vind het allemaal cool. Voor
de fotoreportages werken we met een styliste. Samen bepalen we dan de keuze van
de kleren. Ik heb ook samengewerkt met Rosanna van Rosies Art. Die ontwerpt
zelf outfits. Voor een ‘These Are The Others’ rondreis heeft ze ons allemaal
uitgedost. Soms koop ik ook dingen bij elkaar. Ik ben daar niet elitair in. Het
is leuk als iets speciaal voor je wordt gemaakt, maar voor mij mag het ook uit
de winkel om de hoek komen.’
‘Ik ben
meer onder de indruk van natuurlijke fenomenen dan van wat de mens zelf creërt.
Het leven in al zijn vormen, de fauna en flora. Liefde vind ik ook prachtig.
Dat dit zo maar bestaat. De natuur heeft dit allemaal geregeld. De genegenheid
die ouders voor hun kinderen voelen is heel instinctief. Mijn echte momenten
van verwondering heb ik als ik over straat loop en je ziet toevallig hoe de
lucht mooi roze kleurt of je kijkt naar de gezichten van de mensen om je heen.
Iedereen kan in zijn eigen gedachten verzonken zijn. Dat vind ik altijd heel
relativerend. We leven in een toffe wereld en het is goed om daar even bij stil
te staan en je te realiseren dat we het nog zo slecht niet hebben.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten