vrijdag 16 mei 2014

Harms & Kapelle


Harms & Kapelle
Meilenstein
Out Of Line
Zanger Chris Harms is niet aan zijn proefstuk toe. Zijn eerste band was Philiae. Daarna was hij actief als zanger/gitarist bij The Pleasures en UnterART. Tussendoor had hij nog tijd zat om als Vagueness een soloproject op te starten. In 2007 zette hij Lord in de steigers wat later uitgroeide tot Lord Of The Lost, waarmee hij tot nu toe zijn grootste successen kende. In december 2012 hield hij met vier gelijkgestemde muzikanten Harms & Kapelle boven de doopvont. Met dit Duitstalig project gaat Chris op de country en rockabilly toer. Een vreemde combinatie zo lijkt, maar op één of andere manier komen Harms en zijn kompanen ermee weg. Een grote troef blijft zijn stijlrijke baritonstem. Erg sterk zijn bijvoorbeeld de beklijvende, met de door alleen piano begeleide ballade ‘Von Der Liebe Bis Zur Bahre’ of het wat pompeuze ‘In Der Nacht’. De nummers zijn erg gevarieerd. Sommige daarvan kunnen dienst doen als soundtrack voor een western klassieker. Andere klinken een stuk moderner en refereren speels naar andere acts als HIM (‘Rosenbluth’), Depeche Mode (‘Mein Leib’) en Nick Cave (‘Im Krieg Und Der Liebe’). Buitenbeentje is afsluiter ‘Das Narrenschiff’, waarin het sombere en sinstere timbre van Harms een fel contrast vormt met het opgewekte klarinet deuntje gespeeld door Le Compte Caspar van Coppelius. ‘Meilenstein’ is een aardig debuut. Doch, en dit is zeker niet negatief bedoelt, lijkt het me een album dat in de eerste plaats is afgestemd op een Duitstalig publiek.

Geen opmerkingen: