Meilenstein
Out Of Line
Zanger Chris Harms is niet aan zijn proefstuk toe. Zijn
eerste band was Philiae. Daarna was hij actief als zanger/gitarist bij The
Pleasures en UnterART. Tussendoor had hij nog tijd zat om als Vagueness een soloproject
op te starten. In 2007 zette hij Lord in de steigers wat later uitgroeide tot
Lord Of The Lost, waarmee hij tot nu toe zijn grootste successen kende. In
december 2012 hield hij met vier gelijkgestemde muzikanten Harms & Kapelle
boven de doopvont. Met dit Duitstalig project gaat Chris op de country en
rockabilly toer. Een vreemde combinatie zo lijkt, maar op één of andere manier
komen Harms en zijn kompanen ermee weg. Een grote troef blijft zijn stijlrijke
baritonstem. Erg sterk zijn bijvoorbeeld de beklijvende, met de door alleen
piano begeleide ballade ‘Von Der Liebe Bis Zur Bahre’ of het wat pompeuze ‘In
Der Nacht’. De nummers zijn erg gevarieerd. Sommige daarvan kunnen dienst doen
als soundtrack voor een western klassieker. Andere klinken een stuk moderner en
refereren speels naar andere acts als HIM (‘Rosenbluth’), Depeche Mode (‘Mein
Leib’) en Nick Cave (‘Im Krieg Und Der Liebe’). Buitenbeentje is afsluiter ‘Das
Narrenschiff’, waarin het sombere en sinstere timbre van Harms een fel contrast
vormt met het opgewekte klarinet deuntje gespeeld door Le Compte Caspar van
Coppelius. ‘Meilenstein’ is een aardig debuut. Doch, en dit is zeker niet
negatief bedoelt, lijkt het me een album dat in de eerste plaats is afgestemd
op een Duitstalig publiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten