Olympia
Out Of Line
Opgericht in Berlijn als Ostfront door Patrick Lange, die
toen al een muzikale carrière achter de rug als lid van Corvus Corax, Tanzwut
en Schelmisch. Het gezelschap zorgde meteen voor controverse. De groepsnaam
deed vermoeden dat men sympathieën koesterde voor het rechts extreme
gedachtengoed wat helemaal niet het geval was. Daarom wijzigde men de
groepsnaam door een plusteken te plaatsen tussen ‘Ost’ en ‘Front’. Meer recent
werd de groep er in 2013 van beschuldigd dat ze geweld zouden verheerlijken.
Voor de burgemeester van Windeck was dat reden genoeg om hun concert aldaar te
verbieden. Toegegeven; als je de muzikanten in vol ornaat ziet zou ik ook niet
graag hebben dat mijn dochter als bijslaapje met één van hen naar huis komt. Zeker
niet als je vooraf nog eens de tekst van
‘Liebeslied’ onder ogen kreeg. Ook muzikaal oogstte het sextet veel kritiek. Er
werd hen verweten dat ze met hun debuut ‘Ave Maria’ (2012) schaamteloos en
klakkeloos Rammstein kopieerden en achterna liepen. Bezwaren die straal werden
genegeerd en meer nog: dezelfde oefening doen ze nog eens dunnetjes over op de
opvolger en tweede album ‘Olympia’. Bij het luisteren naar dit laatste werkstuk
kreeg ik soms in hun plaats het schaamrood op de wangen. In hun voordeel speelt
wel dat de songs een ruggengraat hebben en je onverwijld meegaat in hun verhaal
van verval en teloorgang van onze Westerse samenleving. Alles is verpakt met
het nodige cynisme en niet gespeend van satire, dubieuze toespelingen en dubbele
bodems. Fantastisch is bijvoorbeeld het koortje in het reeds vernoemde
‘Liebeslied’. Ook ‘Freundschaft’, ‘Mensch’, ‘Feuer Und Eisen’, het
verpletterende ‘Anders’ en het fijne ‘Kaltes Herz’ halen het beste in Ost +
Front naar boven. De luxe uitvoering van ‘Olympia’ bevat nog een tweede
schijfje met vijf tracks. Hier zijn het een vroege versie van ‘Ost+Front’ uit
2008, het weemoedige ‘So Lang’ en het naargeestige ‘Muttertag’ die de meeste
lof oogsten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten