vrijdag 16 mei 2014

Ost + Front


Ost + Front
Olympia
Out Of Line
Opgericht in Berlijn als Ostfront door Patrick Lange, die toen al een muzikale carrière achter de rug als lid van Corvus Corax, Tanzwut en Schelmisch. Het gezelschap zorgde meteen voor controverse. De groepsnaam deed vermoeden dat men sympathieën koesterde voor het rechts extreme gedachtengoed wat helemaal niet het geval was. Daarom wijzigde men de groepsnaam door een plusteken te plaatsen tussen ‘Ost’ en ‘Front’. Meer recent werd de groep er in 2013 van beschuldigd dat ze geweld zouden verheerlijken. Voor de burgemeester van Windeck was dat reden genoeg om hun concert aldaar te verbieden. Toegegeven; als je de muzikanten in vol ornaat ziet zou ik ook niet graag hebben dat mijn dochter als bijslaapje met één van hen naar huis komt. Zeker niet als je vooraf  nog eens de tekst van ‘Liebeslied’ onder ogen kreeg. Ook muzikaal oogstte het sextet veel kritiek. Er werd hen verweten dat ze met hun debuut ‘Ave Maria’ (2012) schaamteloos en klakkeloos Rammstein kopieerden en achterna liepen. Bezwaren die straal werden genegeerd en meer nog: dezelfde oefening doen ze nog eens dunnetjes over op de opvolger en tweede album ‘Olympia’. Bij het luisteren naar dit laatste werkstuk kreeg ik soms in hun plaats het schaamrood op de wangen. In hun voordeel speelt wel dat de songs een ruggengraat hebben en je onverwijld meegaat in hun verhaal van verval en teloorgang van onze Westerse samenleving. Alles is verpakt met het nodige cynisme en niet gespeend van satire, dubieuze toespelingen en dubbele bodems. Fantastisch is bijvoorbeeld het koortje in het reeds vernoemde ‘Liebeslied’. Ook ‘Freundschaft’, ‘Mensch’, ‘Feuer Und Eisen’, het verpletterende ‘Anders’ en het fijne ‘Kaltes Herz’ halen het beste in Ost + Front naar boven. De luxe uitvoering van ‘Olympia’ bevat nog een tweede schijfje met vijf tracks. Hier zijn het een vroege versie van ‘Ost+Front’ uit 2008, het weemoedige ‘So Lang’ en het naargeestige ‘Muttertag’ die de meeste lof oogsten.
  

Geen opmerkingen: