maandag 16 juni 2014

Savn


Savn
Savn
CDR Records
De Noorse groep The Sins Of Thy Beloved lag eigenlijk al op apegapen een paar jaar na de release in het jaar 2000 van hun tweede cd ‘Perpetual Desolation’. Jarenlang was er sprake van een comeback, maar die is er dus nooit gekomen. Meer nog in 2013 werd de definitieve split bekend gemaakt. Twee van de groepsleden, Anders Thue en Stig Johansen vonden elkaar in een nieuw project dat de naam Savn (Noors voor ontbering) meekreeg. Als gastvocalist voor één nummer werd Carmen Elise Espenæs uitgenodigd, zangeres van Midnattsol en de jongere zus van Leaves’ Eyes frontdame Liv Kristine. Dat viel zo goed mee dat het duo aan Carmen vroeg om de zangeres te worden van Savn. Ze hapte toe en mocht meteen ook alle teksten schrijven. Elke song heeft een bepaald thema. De naam van de groep indachtig roepen die geen vreugdevolle taferelen op. Angst, eenzaamheid, zelfmoord, verloren liefde, de dood, demonen die je belagen; het is maar een greep uit het aanbod. Muzikaal sluit het trio aan bij de gothic metal uit de beginperiode van Theatre Of Tragedy, uiteraard The Syns Of Thy Beloved, Midnattsol en Leaves’ Eyes, maar ook bij Sirenia, After Forever, Xandria of Tristania. Nieuw is het allemaal niet en eerlijk gezegd, bij het herhaaldelijk afspelen zat ik eerder stoïcijns en onverschillig voor me uit te staren. Opener ‘Musical Silence’ laat nochtans het beste verhopen. Het is een uitgekiend nummer waar wat folk en symfonische elementen zijn aan toegevoegd. Met ‘Hang On’ bekruipt je het ‘waar heb ik dit nog gehoord’ gevoel, net als in ‘Longing For Love’, ‘Sorrowful’, ‘All I Want’ en ‘Now Or Never’. Zanger Michelle Darkness van End Of Green geeft wat meer impulsen aan ‘The Demons In Me’. Zus Liv Kristine neemt de zang in ‘I Am Free’ voor haar rekening. Met die death grunts erbij krijg je zowaar heimwee naar Theatre Of Tragedy. Mooi, maar erg mistroostig is het Noors gezongen van zeemzoete violen doorweven ‘Lengselens Hånd’. Van twee tracks, ‘Hang On’ en ‘The Demons In Me’, krijg je nog een lekker ouderwetse gothic metal versie met diep grauwende grunts.

Geen opmerkingen: