maandag 16 juni 2014

The Dagger


The Dagger
Century Media
Je kunt er niet omheen dat het death metal verleden van driekwart van de bezetting van The Dagger in (alle) besprekingen zal ter sprake komen. Jeugdsentiment, heimwee naar oude gloriën, helden die doodgaan, de hardrock revival; het zal wel allemaal zijn rol hebben gespeeld waarom gitarist David Blomqvist, bassist Tobias Cristiansson en drummer Fred Estby het roer hebben omgegooid. De enige met een hardrock/heavy metal achtergrond in de bezetting is ex-Sideburn zanger Jani Kataja, tot nader bericht ook nog altijd de huidige frontman van Mangrove. Die kwam er tijdens de audities als beste uit. Na de eerste luisterbeurten zit je al met een paar dilemma’s. Nochtans zijn de nummers van prima kwaliteit, goed ingespeeld, uitstekend gezongen, kristalheldere productie en toch ontbreekt er iets. Zelf kan ik het niet meteen verklaren, maar ik word niet op slag ‘gepakt’ door opener ‘Ahead Of You All’. De vonken schieten er niet vanaf. Het duurt ook even voor ik me kan inleven in het album. Pas bij track drie ‘Ballad Of An Old Man’ raak ik in de stemming en ga mee met de flow. Het is bovendien niet gemakkelijk om een paar favoriete songs naar voor te schuiven. Na rijp beraad valt de keuze op ‘Electric Dawn’, ‘Dogs Of Warning’ en ‘Nocturnal Triumph’. Wat de invloeden betreft zijn er tientallen referenties naar de grote klassiekers uit de hardrock en heavy metal gelederen; te veel om op te noemen. Een leuk tijdverdrijf is ze allemaal te proberen duiden.     

Geen opmerkingen: