De vinger aan de pols
De dag van het interview was het precies tien jaar geleden dat ik
Triggerfinger een eerste keer live zag. Ze stonden toen samen met Fred And The
Healers op de affiche. In Vlaanderen was Triggerfinger headliner in Brussel en
Wallonië Fred And The Healers. Hun Vlaamse doortocht was in de Handelsbeurs in
Gent en er waren slechts een honderdtal aanwezigen. Sindsdien heeft
Triggerfinger een heel mooi traject gelopen en is de belangstelling voor de groep
van zowel pers als publiek enorm gegroeid. Als Paascadeau komt op 18 april hun
vierde studioalbum ‘By Absence Of The Sun’ uit. Naar aanleiding daarvan hadden
we op het terras van Café Métropole in Brussel een gesprek met de drie
protagonisten, drummer Mario Goossens, bassist Paul Van Bruysteghem en
zanger/gitarist Ruben Block.
Paul Van de gehuchte
Het verschil tussen vroeger en nu
Het feit dat ze populairder zijn geworden heeft niets veranderd aan de
attitude van het drietal. Ze geven altijd en overal het volle pond. Dat was
toen zo en is nu nog altijd het geval. Ze hebben nu ook een uitgebreider
repertoire om op terug te vallen en dat geeft een meer comfortabel gevoel.
Volgens Paul zit het verschil hem in het feit dat als je vandaag voor een volle
zaal staat dit telkens weer een uitdaging blijft. Je moet je elke keer
bewijzen, want die mensen komen allemaal speciaal voor Triggerfinger. Dit in
tegenstelling met een festival waar je één van de velen bent en de sfeer zo al
meer uitgelaten is, aldus nog Paul.
Nieuwe songs schrijven
Voor Triggerfinger is dit een proces dat nooit stopt. Soms, en dan
vooral tijdens het toeren staat deze werkzaamheid op een laag pitje. Sommige nummers zijn
tussen de bedrijven door geschreven of blijven over van vorige
opnamesessies. Een deel daarvan is niet helemaal af geraakt of paste niet in
het beeld dat men had van het album waar men op dat moment aan werkte. Als het
ogenblik dan is aangebroken om te beginnen aan een nieuwe plaat wordt eerst een
stand van zaken gemaakt. Dat is het vertrekpunt. Tegelijkertijd komt ook het
proces op gang met het schrijven van nieuwe nummers. Ruben: ‘Aan ‘All This
Dancin’ Around’, onze vorige langspeler, hebben we een aantal maanden heel
intensief gewerkt. Een werkwijze die ons goed is bevallen en dit procedé wilden
we wel eens overdoen voor ‘By Absence Of The Sun’. Het zou echter zonde geweest
zijn om de opportuniteit om langer te toeren te laten liggen, want op die
manier lokten we toch meer mensen naar onze optredens in Europa. We hebben toen
toch de knoop moeren doorhakken en beslist om in april en mei vorig jaar niet
te toeren en ons helemaal te concentreren op het nieuwe werk. Toeren en live
spelen is output geven. Dan stuur je je creativiteit uit naar het publiek toe.
Als je een plaat maakt of nummers schrijft dan heb je input nodig. Dan gaat het
over dingen reflecteren en nadenken. Na een paar weken werken kom je bijna
vanzelf in een soort van creatieve concentratie modus. Dat is een heel andere
energiestroom. Het is heel moeilijk om de twee te combineren. Daarom de
beslissing om die twee maanden helemaal te wijden aan het schrijfproces. De
plaat was niet meteen helemaal af, maar we konden ons al een beeld vormen van
hoe het zou klinken en welke richting het zou uitgaan. Tijdens de zomer waren
we tussen twee festivals in soms eens drie of vier dagen thuis en dan werd er
verder aan gewerkt. Toen we dan vertrokken naar Los Angeles voor de opnames was
het vertrouwen groot, want op een paar details na stond alles op punt.’
In de studio: het uur van de waarheid
Tijdens het
opnameproces werd er toch nog heel wat gesleuteld en gewroet. Men nam de
gelegenheid te baat om te experimenteren en dingen uit te proberen. Daar nog
een extra gitaarlijn of een stukje piano of wat meer percussie. Het deed hen
ook soms beseffen van: nee, zo werkt het niet. Terug naar de basis, want al die
tierelantijntjes zijn er te veel aan. Mario: ‘Het een kunst om dit te kunnen
toegeven en heel belangrijk; het blijft een plezante manier om zo te werken.’
Volgens Paul lijkt het soms moeilijk te geloven dat voor een rockband als
Triggerfinger, kleine dingen zo een belangrijke rol kunnen spelen. Het is
zoeken naar de juiste groove, Als het magische moment zich aandient dan klopt
het plaatje. Zonder die groove valt alles in duigen. Om dat live over te kunnen
brengen staan ze op een podium ook zo dicht bij elkaar, want dan is de
akoestische klank veel beter.
Een gewone werkweek
Het aantal keren repeteren wordt aangepast naargelang de behoefte. De
periode dat men aan het werken was aan het nieuwe album was het toch vier tot
vijf dagen in de week dat het drietal samen doorbracht. Soms werd er maar twee
tot drie uur effectief gerepeteerd. De rest van de dag werd besteed aan
overleg, luisteren, alles doornemen. Soms trok Ruben alleen met zijn gitaar
naar de repetitieruimte om ideeën uit te proberen en stem en gitaar op elkaar
afgestemd te krijgen. Het kwam er op neer dat je kon spreken van een ‘nine to
five’ job. De repetities verlopen heel efficiënt. ’s Avonds thuis of in de
vroege ochtend de volgende dag maakte Paul een ruwe mix van het gedane werk. Dat
werd dan voor de repetities terug begonnen doorgestuurd; soms ook naar producer
Greg Gordon. Daar werd eerst naar geluisterd en werd het werk ook beoordeeld.
Dat zijn ze consequent blijven doen het hele proces door. Ze waren dus optimaal
voorbereid toen de eigenlijke opnames moesten beginnen.
By Absence Of The Sun
De titel hoeft niet zo nodig als negatief te worden ervaren. Het is een
metafoor die je niet letterlijk hoeft te nemen. Bijvoorbeeld ’s nachts schijnt
de zon ook niet, maar dat wil niet zeggen dat er geen leuke dingen kunnen
gebeuren. Het nachtleven kan heel plezant zijn. Ruben: ‘Zo zitten er nog wel
meer metaforen in verwerkt die je als luisteraar zelf een plaats kunt geven. Ik
vind het interessant omdat iedereen ermee op een verschillende manier kan
omgaan. Zolang de inhoud er is, er diepgang in zit en het niet oppervlakkig
wordt kan je er bij wijze van spreken je eigen film mee maken en die laten
afspelen.’ De muziek vertoont inderdaad filmische aspecten en daar zit hun
ervaring met het maken van de soundtrack voor de film ‘Offline’ wel voor iets
tussen.
Een swingend scala
Volgens Ruben is één van de troeven van Triggerfinger het brede en
dynamische spectrum dat ze bestrijken. Heftige stukken worden afgewisseld met
heel fijne en delicate liedjes plus alles wat er tussen zit. Zo krijg je een
heel groot speelveld wat je beter en completer maakt als muzikant. Door zachte
dingen te spelen kun je de stevige fragmenten met meer gevoel brengen. Het zijn
geen uithalen meer van lawaai. Het moeilijke is om die onstuimige grooves zo te
brengen dat je hele lijf mee beweegt. Het moet zo uitnodigend zijn dat niet
alleen het hoofd, maar ook de schouders en de heupen meedeinen op het ritme van
de muziek.
Het eeuwige dilemma: is deze plaat nu
beter dan de vorige?
Ruben zegt daarop volmondig ja. Voor hem is het gewoon fijn om muziek te
maken. Paul is iets meer genuanceerd en omschrijft het als ‘het meest recent
opgenomen moment waarop ze op hun best waren’. Ook het feit dat je bij de
creatie ervan je er heel emotioneel bij betrokken bent speelt zijn rol. Mario
ziet hun vier platen meer als een geheel. Deze is gewoon een deel van hun
volledige repertoire en dat maakt het voor hem alleen maar interessanter. Je
kunt wel spreken van een evolutie in stijgende lijn en dat is het toffe eraan.
Dat de creativiteit, de inspiratie nog steeds aanwezig is. De limiet is nog
niet bereikt. Paul: ‘Tijdens een carrière maak je een oeuvre en het is pas daarna
dat je kan zeggen van ‘dat was nog eens een goeie plaat’. Naargelang
persoonlijke smaak, de artiest in kwestie en de tijdsgeest kan je keuze van
‘beste plaat’ na verloop van tijd zelfs veranderen en geef je bijvoorbeeld niet meer aan ‘Led Zeppelin II’, maar aan
‘Led Zeppelin III’ de voorkeur.’
Een succesverhaal
Heeft de ongelooflijke hype rond hun cover van ‘I Follow Rivers’ van de
Zweedse zangeres Lykke Li alles in een stroomversnelling gebracht? Ja en nee.
In België en in Nederland speelde Triggerfinger al voor volle zalen nog voor de
release van ‘All This Dancin’ Around’. Bijvoorbeeld de Ancienne Belgique was
drie keer op rij in geen tijd uitverkocht. Het heeft ze wel op de kaart gezet
in de rest van Europa. Daar hadden ze ook al hun eerste stappen gezet en
speelden ze in kleinere clubs voor tweehonderd, driehonderd man en nu plots
voor duizend of meer toeschouwers. Ze kregen ook heel enthousiaste en positieve
reacties. Dat was niet alleen het geval in Duitsland, maar ook in Griekenland,
Turkije en enkele Oost-Europese landen.
Drie jaar bijna onafgebroken op tournee
Of ze
daar aan het thuisfront gelukkige mee waren? Financieel was het een opsteker
dus op dat gebied hoorde je ze niet klagen, aldus Ruben. Paul: ‘In ons bestaan
als muzikant hebben we altijd veel gespeeld. Dus ook voor Triggerfinger. Onze
huisgenoten hebben dus niets anders gekend. Het is een levensstijl. Het enige
probleem is dat als je een paar maanden naar huis komt je van tempo moet
veranderen en je levensritme aanpassen. Dat is voor jou zo, maar ook zo voor de
leden van je gezin. ‘Opgepast kinderen de papa is thuis’. Nee, zo werkt het
niet (de anderen barsten in lachen uit). Als het ze teveel wordt mag de papa
naar boven aan zijn bureau een beetje aan de computer gaan zitten tot de
situatie terug genormaliseerd is. Gemis is er altijd, maar dat maakt het des te
fijner als ge uw vrouw en kinderen terug in de armen kunt sluiten. Soms gaan ze
mee. Vooral als we in België spelen is dat dikwijls het geval. Vannacht is mijn
vrouw hier in hotel Métropole blijven slapen. Dat maakt het dan weer
romantischer dan als ge elkaar gewoon thuis ziet.’
Favoriete club of zaal
Eén
van de plaatsen waar ze graag spelen en terugkeren is de Ancienne Belgique in
Brussel. Maar er zijn nog wel meer plaatsen waar het leuk is om op te treden:
de Vooruit in Gent en het Depot in Leuven. Bij die laatste is het altijd een
beetje thuis komen. Mario: ‘Eigenlijk zijn het gehele clubcircuit in zowel
Nederland als België qua condities en mogelijkheden gewoon waanzinnig goed.’
Men kijkt nu ook heel erg uit naar de concerten in Vorst Nationaal en de
Heineken Music Hall in december. De voorverkoop is pas gestart het wordt
spannend om te zien of ze ook deze grotere rocktempels helemaal gevuld krijgen.
Europa ging al voor de bijl nu
nog de rest van de wereld
Vroeger
en eerder toevallig zijn ze ooit al eens naar Canada en Zuid-Afrika geweest,
maar voor de rest is het reizen buiten Europa beperkt gebleven tot de Verenigde
Staten en meer bepaald Los Angeles voor de opnames van hun twee meest recente
albums. Gevraagd in welke exotische oorden ze graag zouden optreden staan
bovenaan het verlanglijstje: Brazilië, Australië en Japan. En de mogelijkheid
dat dit kan is realistischer dan ooit. Het vergt alleen de nodige financiële
middelen en logistieke ondersteuning. Mario: ‘Als ge ziet dat Within
Temptation, waar we een paar jaar geleden mee getoerd hebben, nu in
Zuid-Amerika voor kolossaal veel volk speelt dan denk ik dat dit ook binnen
onze mogelijkheden ligt. We zullen er toch eens werk van moeten maken.’
Leuke contacten met andere bands
Al
dat reizen en het spelen op festivals brengt het trio in contact met heel wat
artiesten, de één al meer bekend dan de andere. Voor echt sociale connecties is
er geen tijd of wederzijdse interesse, maar aan sommige ontmoetingen houden ze
goede herinneringen over. Bijvoorbeeld de muzikanten van Kaisers Chief, The
White Lies en The National konden zich wel vinden in de muziek van
Triggerfinger. Een grote fan en ook wel bezorgd om het welzijn van de leden van
Triggerfinger zijn de veteranen van Golden Earring. Trommelaar Cesar Zuiderwijk
belt regelmatig naar zijn collega drummer Mario om te vragen of alles kits is.
We hadden gehoopt dat de heren konden uitpakken met een paar heerlijke - het
hoefden zelfs geen smeuïge te zijn - anekdotes, maar dat viel dik tegen. Paul:
‘De tijd van rock, seks en drugs ligt ver achter ons. Dat kunnen we niet meer
en dat willen we ook niet meer. Het meeste uit die tijd kan ik me ook niet meer
herinneren (algemene hilariteit en gelach). Trouwens waar kijken de mensen nu
nog van op of waar vallen ze nog van achterover? Weinig denk ik. Man, in een
groepke spelen is gewoon saai (lacht).’
Fit en gezond: een ‘bende
selders’
Ruben
was de eerste om iets aan zijn conditie te doen door te sporten en gezond te
eten. Zijn twee kompanen zijn al een tijdje dezelfde mening toegedaan. Het is
zelfs van moeten, want Paul heeft sinds kort suikerziekte en Mario kampt met
verteringsproblemen (een gluten intolerantie). Een gezonde levensstijl
aanhouden ook als ze op tournee zijn is onontbeerlijk. Ze noemen zichzelf nu
een ‘bende selders’. Letten op wat je eet en zorgen dat je genoeg slaap hebt,
zijn de twee belangrijkste factoren om het lang te kunnen uitzingen. Paul: ‘Ik
word er vijfenvijftig, heb een turbulent leven gehad en probeer nu zoveel
mogelijk te rusten om niet helemaal gek te worden. Dagen zoals deze zijn nefast.
Alsmaar moeten praten in combinatie met sloten koffie drinken; morgen of
overmorgen zal zich dat wreken. Maar dat hoort er nu eenmaal bij en dus doen we
dat. Soms moet je echt wel keuzes maken. Wil ik nog lang muziek spelen en het
plezant houden dan is gezondheid belangrijk. Zondag ga ik bijvoorbeeld gaan
fietsen. Lekker uitwaaien, weg van het geraas. Fietsen doen we trouwens
allemaal graag. Je maakt tijd voor jezelf, je kunt alles van je afzetten en
daarna met een helder hoofd en frisse moed kan je er weer tegenaan.’
Lack of privacy
Het
gebrek aan meer tijd voor zichzelf ligt blijkbaar gevoelig bij de mannen van
Triggerfinger. Paul: ‘Ik ben daar super gevoelig voor. Ofwel zit ik samen met
de bende van Triggerfinger of ik zit thuis met mijn vrouw en kinderen. Daar is
natuurlijk op zich niks mis mee, maar je bent bijna nooit alleen. Iedereen
heeft behoefte aan een moment van alleen zijn waarbij je op je eentje alles
kunt reflecteren, overschouwen, efkens kunt laten bezinken. Begrijp je?’ Mario:
‘Het kan soms heel vermoeiend zijn en dan word ik kittelorig en kregelig en dan
moet ik stoom kunnen afblazen. En dan krijg ik als commentaar: ‘Hier hebt ge
twee drumstokjes en ga nu maar een wandeling maken of naar boven om uw
ding te doen (de andere twee liggen in een
deuk van het lachen).’
Altijd netjes in pak en das
In
het begin was het een soort statement om te bewijzen dat je niet alleen met
jeans en leren jekkers rock-‘n-roll kunt zijn en er een lap op geven. Nu is het
hun handelsmerk geworden om altijd en overal in kostuum te verschijnen. Als er
belangrijke gebeurtenissen op stapel staan, zoals een fotoreportage voor de
nieuwe plaat dan komt Ruben zijn vriendin, die bij Dries Van Noten in Antwerpen
werkt, mee om alles in goede banen te leiden en de keuze van de kleren mee te
bepalen. Voor de rest kiezen ze zelf hun outfit. Soms bellen ze wel eens naar
elkaar om te vragen welk pak men aantrekt, maar echt de kledij op elkaar
afstemmen doen ze niet. Elk heeft ook zijn eigen collectie om uit te kiezen. Om
te spelen hebben ze heel wat exemplaren nodig, want na een Triggerfinger
optreden is zo een kostuum niet meer te dragen, letterlijk uit de naad gewerkt.
Ieder groepslid heeft zijn eigen bedrijf en boekhouding en bepaalt zelf hoeveel
er aan kleren mag worden gespendeerd. Soms zijn ze in voor een gimmick zoals de
roze pakken op Pinkpop. Het was een voorstel van een Nederlands bedrijf om zich
in het roze uit te dossen en daar waren ze wel voor te vinden. Het bleek een
schot in de roos te zijn.
Alles moet kloppen
Niets
wordt aan het toeval overgelaten. Zo was ook de keuze van de locatie voor het
nemen van de foto’s voor ‘By Absence Of The Sun’ belangrijk. Fotograaf van
dienst was de Amerikaan Kevin Westenberg, iemand die Ruben een paar jaar
geleden had leren kennen via zijn vriendin tijdens de voorbereiding van
Westenberg zijn eerste expositie in Antwerpen. In het begin had Ruben hem
schertsend gevraagd of hij voor Triggerfinger foto’s wou nemen. Dat zag hij wel
zitten en zo strikten ze één van de beste rockfotografen ter wereld om
effectief naar Brussel te komen voor een fotoshoot. Kevin voelde meteen aan
welke sfeer het zou doen om de groep tot zijn recht te laten komen, want het is
en blijft een delicaat gegeven. Triggerfinger maakt heel intense muziek. Het is
geen hardrock, maar ook geen blues. Hun pakken dragen een bepaalde esthetiek
uit en dan speelt nog het gegeven ‘headspace’ (vrije ruimte) een rol. De
setting was dus heel belangrijk en nog meer de ruimte waar men de foto’s zou
nemen. En zo kwam men terecht in die bewuste kamer in het Métropole hotel.
Kevin omschreef de uitstraling die de kamer had als een ‘Stanley Kubrick
atmosphere’. Ruben: ‘En het gekke is: het nummer van de kamer is 237 en dat is
ook het kamernummer in de fantastische film van Kubrick ‘The Shining’. Alleen
kwam er hier geen bloed uit de lift gestroomd.’
Hobby’s en vertier
Ruben
heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Paul heeft samen met hun tourmanager
een speedboot gekocht. Zelf heeft Paul geen vaarbewijs. Zijn vrouw en de
manager hebben er wel een, maar Paul is wel degene die met de boot vaart. In
België mag dat, je mag varen van zodra er iemand mee is die in het bezit is van
een vaarbewijs. Binnenkort wordt de boot terug te water gelaten en als het mooi
weer wordt dan kiest Paul opnieuw het ruime sop. Daarnaast is hij een fervent
fietser. Soms is er tijd voor het nemen van een meestal korte vakantie. Het
tourschema laat bijna nooit toe om langer dan een week er tussenuit te knijpen.
Maar dan kiezen ze bijvoorbeeld voor een weekend- of citytrip, gewoon een paar
dagen weg van al het hectische gedoe. Voor zichzelf dure spullen of veel geld
uitgeven doen ze niet. De meeste centen worden terug geïnvesteerd in de groep.
Nieuwe instrumenten aankopen, de repetitieruimte verder uitbouwen en inrichten.
Voor Triggerfinger, hoe je het ook draait of keert blijft muziek hun grootste
passie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten