New
Model Army
Terug
aan de frontlinie
Met ‘Between Dog And Wolf’ (2013)
bracht de oude garde van New Model Army hun best verkopende album uit van de
afgelopen twintig jaar. Een onverwachte meevaller. Dat smaakte naar meer en het
reeds bestaande plan om live versies uit te brengen van de songs op ‘Between
Dog And Wolf’ werd in daden omgezet. Een kleine donderwolk wierp een schaduw
over het succesverhaal. Drummer Michael Dean lag voor een tijd in de
lappenmand. Gelukkig niet voor al te lang en sinds begin deze zomer is er weer
geen vuiltje meer aan de lucht. Een paar uur voor hun aantreden op de Lokerse
Feesten hadden met zanger/gitarist Justin Sullivan een gesprek over ‘Between
Wine And Blood’, hun zesde live album dat verschijnt op 5 september.
Paul Van de gehuchte
Bloedklonters
Jullie
hebben de concertreeks van begin dit jaar moeten annuleren omdat Michael
indisponibel was. Wat was er met hem aan de hand?
‘Enkele jaren geleden had hij een
routine operatie ondergaan aan zijn linkerknie. Nu was zijn rechter aan de
beurt. De nochtans kleine ingreep liet helemaal fout en hij werd wakker met een
paar bloedklonters (trombose) in de knieholte. Eigenlijk wel gevaarlijk, want
als die meegevoerd worden naar de longen kunnen die longembolie veroorzaken.
Hij kreeg medicatie voorgeschreven en een het verbod om te spelen. De
bloedverdunners moet hij waarschijnlijk nog verscheidene jaren slikken. Tot
wanneer de bloedklonters helemaal verdwenen zijn. Met op de festivals te spelen
neemt hij een risico, maar hij is vastbesloten om er mee door te gaan. In maart
waren we dus genoodzaakt om onze concerttournee in af te lasten. De tickets
bleven weliswaar geldig en de nieuwe
data zijn nu bekend. We starten de rondreis op twee oktober in Nederland, meer
bepaald Heerlen.’
Van
tegenslag gesproken. Maar jullie hebben wel van de gelegenheid gebruik gemaakt
om vroeger dan verwacht opnieuw de studio in te duiken en een aantal nieuwe
nummers op te nemen…
‘Ja, zo bekeken was dit een onverwachte
opportuniteit die zich aanbood. Michael kon gewoon deelnemen aan het
schrijfproces en heel vlug eigenlijk hadden we zes nieuwe songs bij elkaar
gepend. Dus dachten we: ‘Wat voor de donder waarom wachten. We brengen die
meteen uit samen met de live plaat’. ‘Between Wine And Blood’ is dus een dubbel
album geworden; een eerste schijfje met de zes nummers en een tweede met elf
live tracks.’
Wat
mij betreft zou je de nieuwe liedjes kunnen opdelen in twee categorieën. ‘Angry
Planet’, ‘Guessing’ en ‘Sunrise’ lijken me meer gedreven en rock georiënteerd.
‘According To You’, ‘Devil’s Bargain’ en ‘Happy To Be Here’ meer mijmerend,
hypnotiserend en delicaat. Was je op zoek naar een bepaald soort geluid of stemming?
‘Nee totaal niet. Op ‘Between Dog And
Wolf’ vormen ze meer een eenheid. Zie het als een onbekende ruimte waar je een
eerste keer binnenstapt en gaat verkennen. Deze zijn meer eclectisch. Daarom
ook dat ik zo een hekel heb aan het onderbrengen van muziek in hokjes. We zijn
gewoon begonnen met schrijven en jammen. Het is een heel natuurlijk proces
eigenlijk. Een echte verklaring heb ik er niet voor. Je kunt het niet
definiëren. Je hoort bijna automatisch wat goed is en waar je verder op kan
bouwen. Het ging allemaal vrij snel en moeiteloos. Misschien omdat we ook nog
wel in het momentum zaten van ‘Between Dog And Wolf’.’
Een
tijdperk afsluiten
Zes
jaar geleden, om precies te zijn op 23 december 2008, overleed jullie manager
en vriend Tommy Tee. Hoe moeilijk was het om hem te vervangen?
‘Niet. Hij was en is onvervangbaar.
Tommy was zoveel meer dan manager. Je kon alles aan hem vragen. Hij zorgde voor
alles. Dat het financiële plaatje klopte. Hij rende voor je van hot naar her.
Je kon hem blind vertrouwen en hij was bovenal een goede vriend. Eén die we nog
alle dagen missen. Jonathan (Green) is nu onze manager. Een echte gentleman en
heel aimabele man, doch het zal nooit meer hetzelfde zijn. Het Tommy Tee
tijdperk is voorbij. Alleen hebben we er moeite mee en was het een klap die we
nog altijd niet helemaal te boven zijn gekomen.’
In
december, in de aanloop naar kerstmis, hebben jullie grootse plannen met de
‘Between Wine And Blood’ toer. Jullie zijn dan van plan om een dubbele set te
spelen. Met ‘Blood’ brengen jullie een mix van oude en nieuwe nummers. Daarbij
blikken jullie onder meer terug op de elpee ‘Vengeance’ die dertig jaar geleden
verscheen. Voor het ‘Wine’ luik gaan jullie gastmuzikanten uitnodigen en
speciale versies brengen van bestaande NMA songs…
‘Klopt. We zijn heel opgetogen dat we
dit kunnen doen. Spannend ook, want het verplicht me om nog eens naar onze oude
platen te luisteren, met in het bijzonder ‘Vengeance’, iets wat ik in een
eeuwigheid al niet meer gedaan heb. We hebben er vertrouwen in dat de oude en
nieuwe liedjes niet voor elkaar moeten onderdoen. Voor de tweede set ‘Wine’
spelen we met het idee van een symfonische benadering. Vorig jaar rond kerstmis
hebben we al eens, zij het eenmalig, het podium gedeeld met een violist en
cellist in Keulen. De NMA songs klinken dan helemaal anders en het was een
aangename en leuke ervaring. Een heel orkest is wat te hoog gegrepen, maar een
strijkersensemble moet mogelijk zijn. Maar we zien wel. Er is nog niets
vastgelegd en nee ik ga nog geen namen bekend maken van muzikanten die als gast
zijn uitgenodigd. Trouwens; we zijn er nog niet uit wie we willen vragen. Ik
heb wel al een paar namen in het achterhoofd, maar die houd ik voorlopig voor
mezelf.’
Hoe
was jullie festivalseizoen tot nu toe?
‘Eerder rustig. We hebben niet zoveel
festivals gespeeld. Vreemd, ik weet niet hoe het komt. Een zaak van vraag en
aanbod zeker. Op 12 september doen we er nog eentje in Polen en dan zit het
festivalseizoen er op. Drie en vier september trekken we naar Sao Paulo in
Brazilië. Dat beloofd ook iets speciaals te worden.’
Tijdens
het reizen gebeurt er altijd wel iets. Kan je een paar anekdotes vertellen of is
iets dat je altijd is bijgebleven?
‘Zoals bij andere bands behoort het
meeste van wat gebeurt op een tour bus tot de private sfeer, ook bij ons, dus
ik ga je moeten teleurstellen… . Elk van ons is erg op gesteld op privacy en
niemand heeft de behoefte om iets aan de grote klok te hangen. Het vreemde aan
toeren is dat je bij de start met zijn allen over van alles en nog wat zit te
praten. Eindeloze gesprekken voeren we. We hebben ook allemaal een andere
levensstijl en achtergrond, grote verschillen in leeftijd ook. Sommigen van ons
hebben universitaire studies gedaan, anderen zijn amper naar school geweest.
Dus er valt wel veel te vertellen. Na een maand of zo neemt dit langzaamaan af
en gaat iedereen meer op zijn eentje zitten.’
Veertien
muzikanten
In
2007 na de release van ‘High’ vertelde je me dat het moeilijk zou zijn om de
bezetting van toen bij elkaar te houden. Als ik de bandleden vandaag bekijk dan
valt dat allemaal nog wel mee. De meeste van toen zijn nog aan boord.
‘Ja, behalve één nieuwkomer, Ceri
Monger die Nelson kwam vervangen, is iedereen er nog. Als je terugblikt, de
afgelopen vierendertig jaar hebben er een veertiental mensen in New Model Army
gespeeld. Dan vind ik dat er relatief weinig verloop is geweest. En telkens als
er een nieuwe man aan boord kwam dan bleek dat wel altijd goed te zijn voor de
dynamiek binnen de groep. Ik zie mezelf niet dertig jaar lang met dezelfde
mensen optrekken. Ik denk dat het gaat vervelen, altijd diezelfde gezichten te
zien.’
Je
hebt een paar weken vrij voor de tweedaagse reis naar Brazilië. Wat ga je doen
in die periode? Veel slapen en rusten, de eetkamer herinrichten, een romantisch
weekend?
‘Wat de anderen van plan zijn weet ik
niet, maar zelf neem ik twee weken vakantie. Waar we naartoe trekken is nog
niet beslist. Ik kijk er wel naar uit. Lekker ontspannen en genieten. Het wordt
meer dan een romantisch weekend. Eerder een romantische veertiendaagse. (lacht)
En toch muzikant zijnde heb ik altijd een gitaar en een notaboekje mee, ook als
ik bijvoorbeeld op het strand in de zon ga liggen. Want je weet maar wanneer
een goed idee zich aandient en dan moet je op voorbereid zijn. Ik beschouw wat
ik doe niet als werken, maar als een manier van leven.’
Elektronisch
roken
Je
bent al een paar jaar gestopt met roken en overgestapt naar de elektronische
sigaret?
‘De uitvinding van de elektronische
sigaret is een briljant idee en voor mij een zegen. Ik ben beginnen roken toen
ik veertien jaar oud was. Ik heb van alles geprobeerd om te stoppen, doch niets
baatte. Mijn gezondheid ging er echt op achteruit. Ik had geen adem meer en
kreeg stemproblemen bij het zingen. Ik was een beetje ten einde raad. Tot men
met deze vondst uitpakte. Ik kan nu volop genieten van het roken zonder me
zorgen hoeven te maken over de schadelijke gevolgen, want die zijn er niet
meer.’
Naast
roken, waar kan je nog van genieten?
‘De geneugten van het leven… . Zwemmen
in de zee…, gewoon buiten kunnen zijn… . Reizen, ik hou van reizen. Gewoon het
besef dat je gaat vertrekken. Daar kan ik volop van genieten.’
Ik
heb je proberen opzoeken, maar tevergeefs. Je bent niet actief op sociale platforms
als Facebook, Twitter of Instagram?
‘Nee, helemaal niet. Ik sta er op om
privé strikt gescheiden te houden van de rest. De wereldbevolking hoeft ook
niet te weten wat ik vandaag ga doen of gedaan heb. Men heeft daar geen
boodschap aan. Ik heb mijn uitlaatklep. Ik schrijf liedjes. Dat is mijn manier
om te communiceren met de buitenwereld. Meer heb ik niet nodig.’
Hoe
staat het met de opnames van de documentaire over New Model Army?
‘Die is al een tijdje afgewerkt. De
prent is verkocht en zal in de herfst te zien zijn. De regisseur is Matt Reid
en het is helemaal zijn film. Om een overzicht te krijgen van onze carrière
zijn we er wel bij betrokken geweest, maar we kregen geen inspraak of wat dan
ook. Ik sta er nogal sceptisch en met gemengde gevoelens tegenover. Eerst leek
het me een leuk idee, een documentaire maken over New Model Army, maar nu heb
ik zo mijn twijfels.’
Voorouders
Ben
je geïnteresseerd in genealogie en bijvoorbeeld de betekenis van je
familienaam?
‘Ja, ben daar af en toe wel mee bezig
en heb wat dingen opgezocht. De naam Sullivan is Iers van oorsprong en is in
Ierland de derde meest voorkomende naam. Het betekent ‘haviksoog’ of ‘donker,
zwart geoogd’. Toevallig heb ik donkere ogen. Mijn betovergrootvader verliet
Ierland aan het eind van de negentiende eeuw en werd in Canada bisschop van een
diocese of bisdom in een streek waar voornamelijk indianen woonden. Mijn
grootvader, die ik spijtig genoeg, nooit heb gekend werkte als ingenieur bij de
spoorwegen en voor de mijnindustrie. Hij was ook schrijver. Hij heeft
Noord-Amerika doorkruist en een paar sterk geromantiseerde boeken - een beetje
in de stijl van Rudyard Kipling - geschreven over de Inuit, de Eskimo’s die in
Canada en Groenland wonen. Ik denk dat het rondzwervende prediken voor mensen,
wat mijn betovergrootvader deed in Ierland en Canada, ook nog een beetje in mij
sluimert. (lacht) Mijn vader is geboren in Canada. Ik in Engeland. Mijn moeder
is Engelse. Mijn afkomst interesseerde me wel en na de dood van mijn vader ben
ik naar Canada geweest om mijn familiegeschiedenis een beetje in kaart te
brengen. Ik heb trouwens veel broers en zussen. We waren met zijn zevenen thuis.
Ik was de vijfde oudste. We hebben veel gemeen met elkaar.’
Jullie
zijn begonnen in 1980. Welke momenten in je carrière koester je en welke zijn
nog altijd een pijnlijke herinnering?
‘(Moet even nadenken) Er zijn er
zoveel, maar ik zal er eentje uitpikken. Het meest voldoening geeft nog altijd het schrijven van een uitstekende
song. Je droomt en hoort in gedachten die mooie klanken en woorden vol gevoel
en beleving en wanneer je het dan opneemt dan klinkt het toch niet echt zoals
je het in je hoofd hoorde afspelen. Maar af en toe lukt het wel en ik herinner
me het tot stand komen van ‘Green And Grey’, één van onze meer bekende nummers.
Voor de opnames van ‘Thunder And Consolation’ (1989) waren we naar de Sawmills
Studio getrokken in Cornwall. De enige manier om er te komen is er naartoe
varen met een boot. Een vreemd en magisch oord. Wijlen Robert Heaton, had een
muziekstuk geschreven en alle instrumenten zelf ingespeeld en opgenomen. Hij
liet het me horen en ik vond het niet slecht, maar niet echt geschikt voor New
Model Army en stelde voor om het instrumentaal te laten. Maar daar was hij niet
mee akkoord en bleef aandringen dat ik er een tekst voor zou schrijven. Zo
gezegd zo gedaan. Na een paar uur kwam ik terug naar beneden en zong het voor
hem. Rob keek me diep ongelukkig aan en leek diep teleurgesteld. We waren het
dus totaal oneens. Ik was niet blij met zijn muziek en hij niet met mijn tekst.
We lieten het voor wat het was en trokken naar een kroeg of zo. De volgende ochtend
kwamen we terug naar de studio om te luisteren naar wat we de dag ervoor hadden
op band gezet. We luisterden naar ‘Green And Grey’ keken elkaar in de ogen en
knikten goedkeurend en kwamen tot het besluit: dit is een vrij goede song. Het
is nog altijd één van onze beste nummers. De keerzijde van de medaille de
pijnlijke momenten. Dat kan je letterlijk nemen, want je loopt over en weer op een
podium en ik ben al een paar keer gestruikeld en gevallen. Dat was smartelijk
en tegelijk redelijk gênant.’
Slijtage
Voor
mijn werk moest ik soms bewoners van een rusthuis bezoeken. Daar zie je oudere
mensen in verschillende stadia van het aftakelingsproces; zij het nu fysiek of
mentaal. Wanneer ik dan terug op kantoor kwam had ik altijd wat tijd nodig om
te bekomen en die ervaring te verwerken. Ik vrees het moment wanneer ikzelf
niet meer in staat zal zijn om zelf te kunnen beslissen waar en hoe ik zal
leven en wonen. Heb jij dat ook?
‘Ik heb het meegemaakt met mijn ouders.
Mijn vader is ooit gevallen en daarna was hij nooit meer goed te been, kreupel
eigenlijk. Hij kon dit moeilijk verwerken en wou zo niet verder leven. Hij
haatte het dat hij zich niet meer vrij kon verplaatsen op de manier die hij wou
en hij is naderhand vrij snel overleden. Zomaar. Bij mijn moeder gebeurde net
het omgekeerde. Fysiek heel sterk, maar ze leed aan dementie. Merkwaardig, want
eerst weet je niet meer wat er gisteren gebeurde, dan twee weken geleden en
naargelang de ziekte vordert ga je terug in de tijd. Op het einde herinnerde ze
zich nog haar kindertijd en dat ze een meisje was. De herinneringen van de
overige tachtig jaar waren gewist. Ik weet niet welke van de twee me het meest
schrik inboezemt. Ik heb nu al een slecht geheugen. Dat beloofd voor de
toekomst’. (lacht) Ik probeer er niet teveel aan te denken. Wat me wel
verontrust is het gevoel dat ik tijd tekort kom. Iedereen in mijn omgeving die je
als oud kan bestempelen – zelf ben ik bijna zestig – vertelt hetzelfde. Alsof
ze weten dat hun geest en/of lichaam het zal gaan begeven. Doch ze zijn er niet
klaar voor. Het is een vreselijk gevoel, maar zo gaat het nu eenmaal. Er valt
moeilijk aan te ontsnappen.’
2 oktober – Poppodium Nieuwe Nor,
Heerlen (NL)
21 december – Melkweg, Amsterdam (NL)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten