maandag 2 februari 2015

Dikeman / Serries

-->
Dikeman / Serries
Cult Exposure
Tonefloat Records/A New Wave Of Jazz
De Amerikaanse saxofonist John Dikeman vestigde zich na jaren van omzwervingen in 2007 in Amsterdam. Hij groeide op in de geïsoleerde en diep gelovige gemeenschap van Kemmerer, Wyoming. Op jonge leeftijd maakte hij al snel kennis met de muziek van John Coltrane, Cecil Taylor, John Zorn en Albert Ayler. Later, naast tal van andere improvisatie en free jazz muzikanten waren zijn belangrijkste mentors Stefan Dill en Jack Wright. Zijn religieuze achtergrond bepaalde mee zijn manier van spelen. Gedreven en met totale overgave de weg plaveien naar het ultieme doel: transcendentie, het bovenzinnelijk bewustzijn. Tijdens het laatste concert in februari 2014 van The Void Of Expansion – een collaboratie tussen gitarist Dirk Serries en drummer Tomas Järmyr - vervoegde Dikeman het tweetal op het podium. De aanwezigen spraken achteraf van een uniek concert, een aparte belevenis. Dikeman en Serries hadden voorheen elkaar nog nooit ontmoet. Toch was hun appreciatie voor elkaars werk wederzijds. Het tweetal was dan ook vast van plan om ooit samen een plaat te maken. Deze is nu een feit. Het album ‘Cult Exposure’ bestaat uit vier improvisatiestukken. Bij aanvang van ‘The Monolith Song I’ voert Dikeman meteen het hoge woord. Zijn saxofoon brengt een klaagzang, waarin gospel, blues en jazz zijn verwerkt. De gitaar van Serries nestelt zich op de achtergrond. Donker, repetitief, minimalistisch en experimenteel. In de titelsong treden de gitaar drones, eerst nog aarzelend en fragmentarisch, meer op de voorgrond. De twee muzikanten ontmoeten elkaar ergens halverwege in een soort van ultieme verwevenheid. Een track waarin beide muzikanten de unieke symbiose tussen saxofoon en elektrisch gitaar beklemtonen. Met ‘Whisper Edge’ klinkt de gitaar van Serries ingetogen, doorweven van krakende, vervormde effecten als een slechte, door storingen geteisterde radio uitzending. De sax van John Dikeman gaat mee in het minimalistische verhaal en biedt pas in de tweede helft een iets meer gevarieerd aanbod, maar het is toch Dirk Serries die het laatste woord krijgt en de luisteraar op een bezwerende manier in een soort van trance brengt. ‘The Monolith Song II’ is de meest uitgesproken experimentele en avant-garde jazz improvisatie. Impressies van samenhang en dualiteit wisselen elkaar af terwijl het volume gestaag de hoogte ingaat. Sommige muzikanten en onrustige zielen zijn steeds op zoek naar uitdagingen en het uitbreiden van hun en uw universum. Dikeman en Serries zijn van dit kaliber. Met deze langspeler voegen ze een nieuw hoofdstuk toe aan de reeks van platen met instrumenten als saxofoon en gitaar in duo vorm.         

Geen opmerkingen: