donderdag 9 april 2015

The Leather Nun

The Leather Nun
Whatever
Wild Kingdom/ Sound Pollution
Enkele van hun singles als ‘Slow Death’, ‘Primemover’ en ‘Pink House’ brachten midden de jaren tachtig een kleine schok teweeg in het rock-‘n-roll landschap. Niet alleen de mix van garage rock, gothic en industrial was nieuw. Ook hun expliciete teksten, het vertonen van hardcore homo films en het zich laten omringen door strippers op de bühne tijdens hun optredens, was voor die tijd ongezien. Drieëntwintig jaar na hun split vinden we in januari 2014 de heren terug in de studio waar men zowaar begint met het opnemen van een nieuwe langspeler. Soms is het een voor-, soms een nadeel, doch frontman Jonas Almqvist bezit nu eenmaal dat aan Lou Reed verwante stemtimbre dat hem onlosmakelijk verbindt met The Leather Nun. In songs als ‘Mainstream’ en ‘Red Hot Gwen’ roept men de sfeer op van het daglicht schuwende clubs waar burleske taferelen zich afspelen. Of men laat in andere nummers als ‘Just Like A Dream’, ‘Star (Yes, You Are)’ en ‘Outside My Window’ een koortje en wat violen aanrukken om het melodramatisch effect te beklemtonen. De twee trage en intimistische songs ‘For The Love Of Your Eyes’ en ‘Another Rainy Day’ plus de zich naar een climax toe werkende afsluiter ‘Candyass’ zijn redelijk gedurfd en bewonderingswaardig. Of ze ook goed zijn laten we in het midden. Na een tiental luisterbeurten kan ik me niet van de indruk ontdoen dat men hier lukraak wat liedjes heeft bij elkaar gesprokkeld. En als dit samenraapsel The Leather Nun nieuwe stijl moet voorstellen, dan zijn we weer een desillusie rijker. 

Geen opmerkingen: