Lindemann
In de echt verbonden
Wat doe je
als je roemrijke band een tijdje op zijn lauweren gaat rusten en je weet niet
hoe je de vrijgekomen tijd moet invullen? Misschien eens bellen naar één van je
ouwe maten die toevallig ook muzikant is en eens kijken of die het ook niet te
druk heeft. Waarom die eens niet polsen als die het ziet zitten om samen iets
op poten te zetten. Till Lindemann, zanger van Rammstein en Peter Tägtren
(Hypocrisy, Pain) kwamen in die situatie terecht en uit die twee toch wat
verknipte breinen ontsproot een album dat als titel ‘Skills In Pills’ meekreeg.
De muziek werd omgeven door een waas van mystiek en geheimzinnigheid en dat
alles om te voorkomen dat ook maar één nummer zou ‘gelekt’ worden via internet.
Over beide heren doen veel wilde verhalen de ronde en ze genieten een
bedenkelijke reputatie en zijn van geen kleintje vervaard. Het was dan ook even
de kat uit de boom kijken van hoe spraakzaam ze zouden zijn tijdens een
verplicht nummer waarbij ze hun geesteskind aan de pers zouden voorstellen.
Paul Van de
gehuchte
Begin januari
was het Pär Hulkoff, frontman van het Zweedse industrial
combo Raubtier de kat de bel aanbond en als eerste zijn mond voorbij praatte.
Het pocherige ventje sloeg zichzelf op de borst en pakte uit met het feit dat
hij tot het selecte kransje van uitverkorenen behoorde dat de gelegenheid had
gekregen om te mogen luisteren naar enkele korte fragmenten van het duo hun op
stapel staande cd.
Er
was eens …
Anderhalf jaar geleden hadden de twee
protagonisten en eerste keer gepraat over een gezamenlijk project. Bij
Rammstein waren ze van plan een pauze in te lassen. Een live dvd zou in
afwachting van nieuw werk het doekje voor het bloeden zijn. De fans kunnen
trouwens op beide oren slapen, want Till wist te vertellen dat nog dit jaar het
Duitse industrial paradepaardje terug de sporen zou krijgen.
Even
recapituleren
We zijn in het jaar 2000 na Christus.
Rammstein was in Stockholm om er de laatste hand te leggen aan hun nieuwe album
‘Mutter’. Zanger Till Lindemann en toetsenist Christian Lorenz hadden op een
avond zin om de bloemetjes buiten te zetten. Vergezeld van enkele knappe grieten
trokken ze naar een club die voornamelijk werd bezocht door motorrijders. Till
zijn vriendin voor die avond bleek het oud lief te zijn van een van de
stamgasten en een gewelddadige confrontatie leek in de maak. Toen verscheen in
de deuropening als een soort van reddende engel Peter Tägtren. Hij kon de
gemoederen bedaren en sindsdien zijn hij en Till de beste vrienden. Niet dat ze
van dan af elkaars deur platliepen, maar ze bleven regelmatig contact houden.
In de door henzelf opgelegde rustpauze kreeg
iedereen in Rammstein de kans om de vrijgekomen tijd naar eigen wens
invullen. Zo nam gitarist Richard Kruspe
de gelegenheid te baat om een tweede Emigrate album uit te brengen. Sinds hun
eerste ontmoeting kwam het elke keer ter sprake dat Peter en Till samen een
plaat zouden moeten maken. Eén van de pistes was een nieuwe Pain cd waarop Lindemann
enkele nummers zou inzingen. Maar het bleef al die tijd bij vage plannen en
dito beloftes. Nu echter zag Lindemann zijn kans schoon en nam contact op met
Peter. Ze zagen elkaar op één van de laatste zomerfestivals waar Rammstein op
de affiche stond en kort daarna begonnen ze met ideeën uit te wisselen. Ze
namen rustig de tijd. Er was geen druk van buitenaf. Behalve hun onmiddellijke
entourage wist niemand dat er iets in de pijplijn zat. Eerst was het de
bedoeling om een of twee liedjes op te nemen. Al vlug hadden ze er vijf of zes
en na een onderbreking van drie maanden kwamen er nog meer. Nu hebben ze een
platendeal op zak en komt er met ‘Skills In Pills’ een heuse langspeler uit.
De
kerk is verboden terrein
In het nummer ‘Fat’ hoor je een kerkorgel.
Geen wereldschokkend gegeven. Alleen ging men in de goede oude tijd effectief
in een kerk achter het orgel zitten en werd alles ter plaatse opgenomen. Hier
is een kerkbezoek niet aan de orde geweest. Peter is in die middens persona nog
grata. Enkele technische knepen in de studio zorgen hier voor het kerkorgel
effect.
Grotesk en burlesk
De eerste woorden
die opborrelen bij het luisteren naar ‘Skills In Pills’ zijn grotesk en
burlesk. De muziek heeft iets groots, een gezwollen retoriek. Alles wordt dik
in de verf gezet en uitvergroot. Het is allemaal buitensporig en theatraal. Lindemann
kiest voor actuele thema’s en zijn aanstootgevende teksten volgen in grote mate de muzikale
opzet. Zo krijg je een bontgekleurd palet met dolkomische en potsierlijke
extravaganza waarbij men alles en iedereen tegen de schenen schopt. Hun
werkwijze blijft over het algemeen dezelfde. Men vertrekt vanuit een
instrumentale passage en Till probeert daar een passende tekst bij te
verzinnen. Af en toe wijkt men daar toch van af en is het Lindemann die iets
inzingt – over het algemeen gebeurt dat dan in de badkamer – en Tägtren
componeert daar dan de muziek onder.
De ‘Honecker Harley’
Dat ze elkaar
tegen het lijf liepen in een bar die veel wordt gefrequenteerd door
motorrijders is niet zo bijzonder. Beide heren zijn of waren motorliefhebbers.
Peter is van het type ‘hoge snelheidsduivel’, een liefhebber van snelle
machines en naar eigen zeggen zou hij zich vroeg of laat met zijn motor te
pletter rijden. Daarom heeft hij al zijn motorfietsen van de hand gedaan. Till
woonde in het vroegere Oost-Duitsland. Als je daar een auto wou kopen dan kwam
je op een wachtlijst te staan en kon het ettelijke jaren – tot vijftien jaar! -
duren vooraleer men zich een wagen kon aanschaffen. Voor jonge kerels was een
motorfiets het enige alternatief. Het meest populaire merk was MZ, voluit Motorradwerk Zschopau. Later, na de val van de muur, was Till één van de eersten om zich een
degelijke auto aan te schaffen. Als hij op tournee is met Rammstein durft hij
nog wel eens een motorfiets te huren om een ritje mee te maken. Als hij
bijvoorbeeld in Italië is scheurt hij graag met een supersnelle Ducati over het
wegdek.
Party time!
Als het er op
aankomt een feestje te bouwen dan hebben deze heren een reputatie hoog te
houden. Een losbandige levensstijl en de leeftijd begint echter zijn tol te
eisen en tegenwoordig zijn ze overgeschakeld van alcoholische dranken – het
Jägermeister debacle en de ‘kaarswedstrijd’ indachtig - naar rode wijn. Ook de
katers duren alsmaar langer en ze hebben meer tijd nodig om te recupereren. Van
binnenin hebben ze nog altijd de attitude van jonge snaken en drinken ze zich
lazarus alsof er nooit meer een volgende ochtend komt. ’s Morgens bij het
ontwaken begint dan toch die lijdensweg waarvan je vooraf wist dat die eraan
zat te komen. Dan is het een zaak van gewoon effe door te bijten. Het staat nog
niet vast of er een tournee of concertreeks tot de mogelijkheden behoort.
Indien dit wel het geval is dan wordt het in elkaars gezelschap verkeren voor
beide een ware nachtmerrie. Ze willen als het op zuipen aankomt voor elkaar
niet onderdoen. Ze denken er aan om zich te laten vergezellen door een medisch
team. Elke avond voor en ochtend na een optreden aan het infuus. Dat zal wel
volstaan hopen ze om deze toer te overleven. Over het kaarsincident – waarbij
je om ter langst je arm in de vlam van een brandende kaars houdt - kan Peter
zich weinig of niets meer herinneren. Hij was te straalbezopen en weet alleen
dat hij de uitdaging heeft verloren. Het enige wat hij en Till zich altijd
zullen herinneren is de penetrante en alles doordringende geur van brandend
mensenvlees.
Entertainer versus God
De teksten
gaan hete hangijzers en actuele thema’s als de miljardendans in de
farmaceutische industrie, vrouwen met een maatje meer, genderbeleving, de
vluchtige aard van ons bestaan, onze fysieke kwetsbaarheid, seksuele
uitspattingen, de overbevolking - maar ook een immens respect voor de natuur -
niet uit de weg. Opmerkelijk, want de laatste jaren zijn het religieus
gelieerde gebeurtenissen die het wereldnieuws beheersten en toch worden godsdiensten
niet op de korrel genomen. Voor beide telt alleen het leven in het hier en nu.
Ze proberen om er zoveel mogelijk van te genieten. Geen enkel geloof spreekt
hen aan. Ze zijn entertainers en kunstenaars en dan blijft hun hoofddoel:
creatief bezig zijn en een leuke tijd hebben. Rammstein heeft een paar nummers
op zijn repertoire staan met religie als thema. Net als in zovele andere landen
kende Duitsland een groot schandaal over misbruik van kinderen door priesters
en dat heeft Till sterk aangegrepen. Voor de rest hechten ze er geen belang
aan. Het leven is zo al kort genoeg om je ook nog vragen te gaan stellen over een
leven na de dood.
Iedereen biseksueel
Over
‘Ladyboy’ zegt Lindemann: ‘If you’re into this stuff,
you’re probably a happy guy. Just dicks and holes, with no drama! Homosexuals
are laid-back about sex: there’s none of this living-together shit and being
responsible about the family.’ Voor hem is het meer een uitdrukking van hoop.
Hij wil komaf maken met liefdesverdriet, op de klippen gelopen relaties en
familiedrama’s. Iedereen is op zoek naar geluk en wil dit delen met zijn of
haar partner, maar dat brengt zoveel complicaties en problemen met zich mee. De mens is niet geschapen om lief
te hebben. We zijn en blijven beesten. Dieren kennen geen liefdesleven. Alleen
primaire behoeftes. De mens legt zichzelf tegennatuurlijke beperkingen op. Met
partners van hetzelfde geslacht die meestappen in deze opgelegde
maatschappijvorm van huwelijk en kinderwens lijkt het ook algemeen meer en meer
aanvaard als norm. We kunnen er maar best leren aan wennen. Wie er toch in
slaagt zoals in ‘Ladyboy’ het liefdesaspect in een relatie weg te cijferen heeft
hoe dan ook heel wat minder kopzorgen.
Biseksualiteit
sluimert in ieder van ons. Als
iedereen eerlijk is tegenover zichzelf dan zal men moeten toegeven dat het je
wel eens is overkomen dat je je aangetrokken voelt tot iemand van hetzelfde
geslacht. Zo is het aangetoond dat tachtig procent van de jongens in de
leeftijdsgroep van vijf tot tien jaar homoseksuele gedachten hebben of erover fantaseren.
Tussen twaalf en zestien jaar komt het haantjesgedrag meer op de voorgrond, men
beweegt zich meer in groep (jeugdbeweging, sportclub). Men krijgt een beeld
voorgeschoteld van wat als ‘normaal’ moet worden beschouwd en dan verdwijnen
die gevoelens of worden ze op zijn minst teruggedrongen. Het is dan ook geen
toeval dat de meeste mannen pas uit de kast komen op latere leeftijd.
Nieuwe bekeerlingen
Volgens een
priester van de Presbyteriaanse kerk beperkt de verlossing van Jezus Christus
zich niet tot de mensheid. Daarop lanceerde hij een oproep om de bestaande
generatie van robotten te bekeren tot het christendom. Till verschiet van niets
meer. Als je ziet wat we nu allemaal kunnen doen met bijvoorbeeld een
smartphone of via een domotica systeem; dertig jaar geleden was dit allemaal
nog science fiction. Volgens Peter gaan we pas de laatste honderd jaar met
rasse schreden vooruit? Nu gaat alles zelfs razendsnel. Het zou hem niet
verbazen dat we ergens van buitenaf een duwtje in de rug krijgen. De mens
doorloopt verschillende fasen. De voorspelling van het einde van de wereld in
2012 betekende eigenlijk de start van een nieuwe cyclus die de evolutie van de
mens nog zal versnellen. Er lopen nu al mensen rond met chips ingeplant, dus
waar gaat het eindigen? De transmutatie van mens naar een mens/machine ligt niet
meer zo ver af.
De Apocalyps
Als we alle
voorspellingen mogen geloven dan ziet het er voor onze planeet aarde en zijn
bewoners niet goed uit. Zijn we tussen nu en vijftig jaar van de aardbodem
verdwenen? Volgens Peter niet. De aarde bestaat al miljoenen jaren en het leven
past zich telkens aan, aan de nieuwe omstandigheden. Om de zoveel honderden
jaren komt er automatisch wel een ‘correctie’ die het geheel weer leefbaarder
moet maken. Misschien komen er grote rampen op ons af die de mensheid zullen
decimeren in aantal, maar dat er altijd overlevenden zullen zijn daar is hij
rotsvast van overtuigd.
Plannen
op lange termijn
Het soort werk dat Peter doet dwingt hem ertoe
om alles secuur te plannen. Hij heeft nog verschillende productieopdrachten
lopen. Dan zijn er nog zijn eigen projecten, Hypocrisy en Pain. Neem dat
allemaal bij elkaar en dan is het absolute vereiste om daar het overzicht over
te bewaren en de controle in handen te hebben. Voor het komende jaar zit zijn
agenda al vol. Voor Till geldt net het tegenovergestelde. Hij kijkt niet verder
vooruit dan een paar weken en focust zich op het hier en nu. Iedere dag is voor
hem een nieuw begin, terwijl Peter nu al weet waar hij zal zijn en wat hij van
plan is te doen op 6 maart 2016.
Een dag
zonder muziek
Op het menu van een dag zonder muziek staat
bij Peter eten, seks en wijn. Het hoeft niet altijd in de volgorde te zijn.
Soms worden er al eens een paar zaken omgezet in een gezonde mix van één of
twee van de drie. Zijn grote voorbeeld is George Costanza van de sitcom
‘Seinfeld’. Die heeft seks, terwijl hij aan het eten is en tegelijk luistert
hij naar een verslag van een sportwedstrijd. Zelf is hij ook geïnteresseerd in
sport, maar beoefent er zelf geen. Behalve dan seks, want voor Peter is dat ook
sport. In feite sport nummer één.
Een
leven als bruid
Bijzonder uitdagend en grotesk is de eerste
foto die werd vrijgegeven. Hierop wordt Peter afgebeeld als de bruid van Till.
Als we Peter mogen geloven dan doet het ook nu nog een beetje pijn aan zijn
poep. Was Peter niet degene geweest met lang haar dan had ook Till de bruid
kunnen zijn. Provoceren is ook hier de kerngedachte. Het duo wou op een
artistieke en kunstige manier verrassen, aanstoot geven, ergernis opwekken.
Daar zijn ze helemaal in geslaagd. Wie oog heeft voor de details ziet heel wat
referenties naar de songs. En dit is nog maar het begin. De release van de cd
gaat samen met een heus fotoboek, annex modern sprookje, bizar beeldverhaal.
Een echt kunstwerk, uniek in zijn soort. De enkele insiders die het al mochten
aanschouwen waren sprakeloos en stonden perplex.
A
celebration of the flesh
Vrouwen met een maatje meer, daar is de
laatste tijd veel rond te doen. Voor Till is het duidelijk: dikke vrouwen zijn
sexy. Alleen zijn die vrouwen zelf zich er niet van bewust of geloven ze niet
in de erotiserende kracht die ze uitstralen. Voor hem telt: hoe meer vlees, hoe
liever. Voor zijn favoriete one night stand kiest hij geen voluptueuze, maar
wel een vrouw met mooie, gewelfde rondingen: de jonge versie van Brigitte
Bardot, het Franse sekssymbool van de jaren zestig. Peter ziet het niet als de
nacht doorbrengen met één specifieke vrouw. Voor hem mogen het er gerust zes of
zeven zijn. Hun uiterlijk is voor hem niet zo belangrijk. Zolang ze maar goed
zijn in bed.
Verzamelwoede
Peter verzamelt allerhande koopwaar voor
kinderen uit de jaren zeventig. Hij heeft een kamer vol met speelgoed,
spelletjes, attributen, afbeeldingen, … het is ongelooflijk wat er in de
seventies niet allemaal werd geproduceerd om zowel de kindjes als de papa’s en
mama’s zoet te houden. Till heeft een kleine, maar fijne collectie van dieren
op sterk water. Hij is er echt door gefascineerd. In Berlijn is er een museum
waar een grote verzameling is tentoongesteld. De dieren zijn dood en toch
krijgen ze op die manier een soort van voortbestaan, een eeuwig leven. Hij ziet
zichzelf zo wel eindigen, maar dan geconserveerd in wodka. In ‘Fish On’ is er
een verwijzing naar ‘Moby’s dick’. Het IJslands Fallologisch Museum in Reykjavik
bezit met 280 stuks de grootste verzameling penissen. Moet hij zeker eens gaan
bezoeken. Zo een exemplaar van een reusachtige
penis van een walvis zou ook niet misstaan in zijn verzameling. Het museum
zoekt ook nog donoren van menselijke penissen. Lijkt me echt iets voor Till.
Dan komt zijn eigen lid op sterk water te staan en krijgt dan toch een deel van
hem het ‘eeuwige leven’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten