maandag 10 augustus 2015

Abraxas

Abraxas
Totem
Eigen Beheer

Ik weet niet of we met veel zijn, de zestigplussers die reviews schrijven over nieuwe plaatjes. Soms mijmer ik over de dag dat ik zal stoppen. Alleen weet ik niet wanneer en hoe dat moment zich zal aandienen of wie weet openbaren. Misschien wel als men met termen gaat rondstrooien als ‘protodancepop’. Een mij onbekende muziekterm die de vraag deed rijzen of ik nog wel mee was met de nieuwste muzikale ontwikkelingen. Even flitste het door mijn hoofd om af te haken, doch het blijkt een omschrijving die de band zelf als proefballonnetje oplaat. Abraxas – de groepsnaam zou een eerbetoon zijn aan de gelijknamige elpee van Santana uit 1970 – zijn vier jeugdvrienden uit Parijs die samen muziek maken. Het kwartet debuteerde in 2011 met ‘Warthog’ en nu is er dus ‘Totem’. Een frivool, zonnig plaatje, helemaal afgestemd op de tijd van het jaar. Je kunt er moeilijk een bepaalde stijl opplakken. Abraxas hun mini ‘Totem’ bevat vijf zalige liedjes zonder etiket. Funky gitaren, disco stemmetjes, speelgoed synthesizers met af en toe een pompeuze ondertoon die refereert naar new wave (‘Deep Down In The Middle Of Shangai’), progressieve jarenzeventigrock (‘Démocratie’, ‘Death Of Poussyflex’) of hedendaagse indie rock (‘Kayak’). De vier muzikanten grasduinen onbezorgd in het verleden en brengen op een pientere manier verschillende stijlen met elkaar in overeenstemming. Een formule die aanstekelijk werkt en uitnodigt om je dansschoenen aan te trekken.

Geen opmerkingen: