In Vaults
Laser’s Edge
Deze
groep uit Chicago bestaat al sinds de herfst van 2006 en toch is dat na ‘Hybrid
Child’ (2010) en het in 2012 verschenen ‘Trouble With Machines’ nog maar hun
derde release. Het gezelschap combineert een vorm van op metal geïnspireerde
progressieve rock met alternatieve pop. Zangeres Leslie Hunt moet het laatste
luik op haar eentje waarmaken, want haar medemuzikanten brengen een minder toegankelijke
en complexe rockvariant voorzien van een hoogwaardige, technische component. De
muzikanten zitten niet verlegen voor een tempowisseling of haakse volte meer of
minder. Het maakt van ‘In Vaults’ wel een avontuurlijk, maar ook onvoorspelbaar
werkstuk, want de formule die ze hanteren blijft niet altijd even gemakkelijk
te onderkennen. ‘All’s Well That Ends Well’ is bijvoorbeeld zo een moeilijk te
verteren compositie met een jazzy ondertoon en ingewikkelde structuur. Op zich
een prachtig nummer, maar eentje waar alleen de doorwinterde progrock fanaat
zich meermaals wil doorheen worstelen. Het is wel schetsend voor de rest van
het album. Sommige songs als ‘Learn From Danny’, ‘Blinding Vision’ en ‘Death By
A Thousand Cuts’ komen op die manier over als steriel en afstandelijk. Bij
andere als ‘Snow Country’, ‘A Lottery’ en ‘Takeover’ is de balans meer in
evenwicht. District 97 is hoe dan ook een band die een eigenzinnig traject
volgt en voor wie dol is op energiek gespeelde, virtuoze solo’s, abstracte hoogstandjes
en meervoudig samengestelde nummers is deze ‘In Vaults’ een absolute aanrader.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten