Molok
Kscope/Bertus
Eén van de meest onderschatte bands in het
progressieve rock circuit is het Noorse Gazpacho. Hun muziek wordt ook wel
omschreven als art rock of neo prog. Maar laat de etiketten en hokjes voor wat
ze zijn, want de zeskoppige act stippelt al sinds zijn ontstaan een geheel
onafhankelijk en eigen parcours uit. Ze maken dankbaar gebruik van de vele
mogelijkheden die het Internet biedt om hun muziek over de globe te verspreiden
en slagen er zo in om artistieke vrijheid en controle te behouden en bijna elk
jaar een nieuw album uit te brengen. Inclusief deze ‘Molok’ staan er nu negen
op de teller. ‘Molok’ is hun zesde opeenvolgende concept plaat en deze keer gaan
religieuze thema’s hand in hand met hedendaagse wetenschappelijke ontdekkingen
en theorieën. In zijn zoektocht naar God komt een man die leeft in het Parijs
van de jaren twintig tot de conclusie dat in gelijk welke godsdienst God niet
meer bestaat. Er is alleen nog de aanbidding van stenen of het nu een
kathedraal is, de steen in Mekka, de Tempelberg in Jeruzalem, de
paaseilandbeelden of Stonehenge. De titel zelf verwijst naar Moloch, de god van
het vuur aan wie kinderen werden geofferd. Dezelfde naam geeft het personage
aan zijn alternatief voor God, een machine die cijfermateriaal verslindt, het
universum in kaart brengt en zo een eigen evolutie doormaakt. Het hele verhaal
kan u nalezen op hun FB pagina. Het klinkt allemaal heel ambitieus en dat is
het ook. Gazpacho brengt zijn relaas omlijst door hemels mooie muziek. De wonderbaarlijke
sfeer komt mee tot stand door de inbreng van twee gastmuzikanten. Accordeonist Stian
Carstensen (Farmers Market) is te horen in ‘Bela Kiss’ en Gjermund Kollveit die
etnische instrumenten bespeeld en voor het eerst de Skåra steen
introduceert op cd in de afsluiter ‘Molok Rising’. Bij Gazpacho gaat de
aandacht niet naar solo escapades, maar staat het groepsgeluid centraal. Het
zestal staat inderdaad garant voor prachtig georkestreerde composities die een
uniek geheel vormen. Wat uitmondt in een betovering die dit album een bijna
goddelijke dimensie geeft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten