dinsdag 2 juni 2015

Ni

Ni
Les Insurgés de Romilly
Atypeek Muisc/Creative Eclipse
Geïnspireerd door de ridders van Ni uit de rolprent ‘The Holy Grail’ maken de heren van Ni in het openingsfragment ‘Bouif’ en het daarop volgende ‘Cuistre’ rare geluidjes, en slaken ze kreetjes als luchtige aanvulling op de muzikale complexiteit van mathrock, jazz, noise en progressieve metal. Een absurde mix die parallel loopt met de humor van het Monthy Python collectief. Na de release van twee EP’s is dit hun eerste volwaardige album. Meteen een groots opgezet epos van op het eerste gehoor ongebreideld tumult. Opstandig, wars van het conventionele muziekpatroon trekt het viertal ten strijde. De ene verrassingsaanval volgt snel na de andere. Er komt maar geen einde aan de uit alle richtingen afgevuurde salvo’s. Zelfs in wat je kunt omschrijven als rustige passages zitten er valkuilen verborgen. ‘Rodomont’ is daar een sprekend voorbeeld van. De muzikanten mogen alles nog onder controle hebben; dit gebrek aan ademruimte maakt deze plaat tot een helse overlevingstocht. Tegelijk typisch voor dit soort muzikale excessen is dat de muzikanten perfect weten wat ze willen, ook al bezorgd het je als luisteraar soms nek- en hoofdpijn. Je moet echt in de juiste stemming zijn voor dit uitbundige festijn, dit spetterende vuurwerk aan geluiden. 

Monstertone

Monstertone
Ballkicker
Will Riff For Food Music
Monstertone mocht al het podium delen met Grand Magus, Atomic Bitchwax, Karma To Burn en Peter Pan Speedrock en dan moet je toch wel iets in je mars hebben dachten we zo. Wat in 2007 begon als een schuchtere poging kreeg in 2012 gestalte met het debuut van Monstertone: ‘Thrills….Pills And Kills’. De jongens maakten daarmee hun droom waar. Spelen in een rockband en overal ten lande gaan optreden. Het Nederlandse trio slaagde daarin moeiteloos en met verve. Hun tweede cd is van hetzelfde laken en pak. Een mix van stomende seventies rock, kurkdroge, maar opzwepende stoner rock en zaligmakende heavy metal. Met een aaneenschakeling van uitstekende riffs houdt het drietal het tempo hoog en snedig. Het geweld wordt af en toe en halt toegeroepen met een sensueel bluesy intermezzo. De overwegende tendens is en blijft echter er de beuk ingooien en niet versagen. ‘Ballkicker’ is een plaat die zijn naam alle eer aandoet. Onder meer ‘Not Connecting’, ‘Bombs Away’, Blunt Force Drama’, ‘The Devil’s Mother’ en ‘Burn Them Tires’ (je ruikt het verschroeide rubber) refereren voluptueus naar hun idolen (AC/DC, Danko Jones, Black Sabbath, Kyuss) maar klinken desondanks erg overtuigend. De ideale soundtrack om een saai feest nieuw leven in te blazen.

Membrane

Membrane
Reflect Your Pain
Atypeek Music/Creative Eclipse
Met hun vijfde langspeler concentreert het Franse Membrane zich op het aspect van het flirten met de pijngrens en hoe dit kan uitmonden in puur genot. Soms wordt het zelfs kinky als de relatie meester / slaaf ten berde komt. Beleving en sensatie die zich reflecteert in het muzikale traject waar Membrane voor kiest, want hun explosieve cocktail van post hardcore en noise zit soms erg dicht tegen een hoge pijndrempel aan. Rauwe emoties gaan hier hand in hand met een splijtende dynamiek. De songs zijn heel consistent van structuur en opbouw en hebben een sterke band met het werk van Unsane. Een tikje chaotisch, maar met meeslepende riffs en geruggesteund door een stuwende ritmesectie. Verfrissend, in die zin dat het noise spectrum wordt doorbroken, zijn de ingesproken tekstfragmenten in ‘Breath’ en Lonesome’ door Flo van het Impure Muzik label. Met ‘ Reflect Your Pain’ gaat Membrane tot op het bot. En dat dit gepaard kan gaan met een flinke pijnscheut moet je er maar voor lief bijnemen. 

Sideburn

Sideburn
Evil Or Divine
Metalville/Rough Trade
Met een nieuw platencontract onder de arm biedt het Zweedse Sideburn zich aan met zijn vijfde langspeler. Het viertal is al actief sinds 1997 en heeft zich intussen als een op klassieke leest geschoeide hardrock band een gedegen reputatie opgebouwd. Zanger/gitarist Dimitri Keiski kan bogen op een warme, donkere blues stem, zo je wil een kruising tussen Andy B. Franck (Brainstorm, Symphorce) en Apollo Papathanasio (Spiritual Beggars). Snarenplukker Morgan Zocek kan een aardig stukje gitaar spelen. Zijn solo’s zijn niet spectaculair maar wel levendig en vinnig. Bassist Martin Karlsson en drummer Fredrik Haake vormen een stevig onderbouwde, betrouwbare ritmetandem. Een ideale setup om eens flink mee uit te pakken en dat doen ze ook. De songs zijn compositorisch sterk, melodieus en gevarieerd. Naast hardrock komen andere genres als doom, stoner rock, blues en progressieve rock in gepaste proporties het groepsgeluid verrijken. Zwakke songs vallen hier niet te bespeuren. Het hangt een beetje van je persoonlijke smaak af welke nummers je als favoriet naar voor schuift. Zo maakt het kille ‘The Day The Sun Died’ een beetje een slome indruk en ‘The Seer (Angel Of Death)’ is te lang uitgesponnen. Persoonlijk ging onze voorkeur uit naar ‘When Darkness Calls’, ‘Masters And Slaves’, het pittige ‘Evil Ways’ en de fraaie, welluidende afsluiter ‘Presence’ (met dank aan The Tea Party). 

The Night Flight Orchestra

The Night Flight Orchestra
Skyline Whispers
Coroner Records
Tijdens een tournee acht jaar geleden zaten zanger Björn Strid en gitarist David Anderson van Soilwork te lullen over wat nu wel of niet als klassieke rock kon omschreven worden. Ze besloten om hun woorden om te zetten in daden. Al snel vonden ze met bassist Sharlee D’Angelo (Arch Enemy, Spiritual Beggars), toetsenist Richard Larsson (Von Benzo) en drummer Jonas Källsbäck (Mean Streak) de juiste handlangers om hun classic rock concept vorm te geven. Het mikpunt was om de ideale soundtrack te vinden waarmee men de tijd kon doden tijdens een lange trans-Atlantische nachtvlucht. Met ‘Internal Affairs’ bracht NFO een eerste album uit in 2012. Een door de muziekpers goed ontvangen plaat die een beetje ondergesneeuwd raakte in de blizzard aan releases. In de aanloop van het verschijnen van de opvolger ‘Skykline Whispers’ gooit men het enigszins over een andere boeg. Aan de langspeler wordt alleszins meer ruchtbaarheid gegeven. Als zesde man werd multi-instrumentalist Sebastian Forslund aan de line-up toegevoegd waarmee het groepsgeluid nog wordt aangedikt. Met ‘Skyline Whispers’ zetten Strid en kompanen een tweede revival ronde in. Een mengeling van arena rock, AOR, klassieke hardrock, doorkruist met een streep boogiewoogie, blues of progrock, waarbij ook de keyboardpartijen en welluidende achtergrondkoortjes niet worden vergeten. Dat zorgt voor enkele ‘over the top’ momenten als ‘Living For The Nighttime’, ‘Stiletto’ en ‘Floridian Eyes’ waarvan je gniffelend zit te genieten. Mindere passages zijn er ook met het stuurloze epos ‘The Heather Reports’, het slappe refrein in ‘Lady Jane’ of het gratuite ‘All The Ladies’. Geen echte hoogvlieger deze ‘Skyline Whispers’, wel een treffelijk werkstuk.