maandag 11 april 2016

Klaus Schulze

Klaus Schulze
In Blue (re-release)
MIG

De oorspronkelijke release van ‘In Blue’ kwam er na een lange periode waarin Schulze zich had gewijd aan andere projecten als een opera (‘Totentag’), de langspeler ‘Trancelation’ als zijn alter ego Wahnfried, een CD met klassieke muziek ‘Goes Classic’, filmmuziek en de tiendelige box ‘Silver Edition’. De titel ‘In Blue’ dekt volledig de lading van dit als dubbelaar verschenen concept album. Een werk dat ook duidelijk de sporen draagt van zijn vorige ondernemingen. Het eerste luik ‘Into The Blue’ klinkt minzaam en wordt opgefleurd met gracieuze koorzang. ‘Blowin’ The Blues Away’ is speelser en opgewekter waarbij Klaus gebruik maakt van een breed gamma aan klanken waarin diverse instrumenten als blazers en strijkers kunstmatig worden opgewekt. In de volgende drie muziekstukken wordt dit arsenaal ruimschoots aangewend en nog verder uitgebreid met percussie en snaarinstrumenten. Vooral in het 35 minuten durende ‘Wild And Blue’ is dat met telkens de herhaling van een repetitief patroon geen overbodige luxe, Voor ‘Return Of The Tempel’ heeft Schulze met gitarist Manuel Göttsching als gastmuzikant, zijn oude kompaan van bij Ash Ra Tempel uitgenodigd. Het is muziek die aansluiting zoekt bij de illustere begindagen van kosmische psychedelica en kraut en space rock en tegelijk eigentijdse elementen in het geheel verwerkt. Talloze aspecten en facetten komen aan bod en in elk onderdeel zit wel een bevreemdende wending en simultaan contouren van herkenning. De derde schijf was voor het eerst beschikbaar als bonus bij de eerste heruitgave in 2005 en bevat met het pulserende ‘Musique Abstract’ het nooit eerder uitgebrachte ‘Return Of The Tempel 2’ en ’Out Of The Blue 2’ drie tracks die live zijn opgenomen. Allemaal sterk van elkaar verschillend. Een niet te versmaden extraatje. ’In Blue’ is voor Klaus Schulze het werkstuk dat twee decennia (de jaren tachtig en negentig) van elektronische muziek onderling verbind en in elkaar laat overvloeien. 

Geen opmerkingen: