maandag 11 april 2016

The Third Eye Foundation

The Third Eye Foundation
Semtex
Ici d’Ailleurs

Twintig jaar na zijn oorspronkelijke release is de eerste langspeler van The Third Eye Foundation opnieuw uitgebracht. Zij het met een extra acht nummers tellende CD, plus een download voucher waarmee je nog eens vijftien tracks in huis haalt. In totaal krijg je zo meer dan vier uur muziek op je bord. The Third Eye Foundation is het geesteskind van de Engelse muzikant Matt Elliott. Hij begon zijn carrière bij Linda’s Strange Vacation en was tijdelijk groepslid van Movietone en Flying Saucer Attack. In 2004 vond hij onderdak bij het Franse label Ici d’Ailleurs waar bij onder zijn eigen naam mede een trilogie zou uitbrengen (‘Drinking Songs’, ‘Failing Songs’ en ‘Howling Songs’). Qua stijl valt zijn werk als The Third Eye Foundation niet te vergelijken met zijn eigen releases die meer op een wat duistere variant van folkrock zijn afgestemd. Op ‘Semtex’ hoor je invloeden van triphop en drum-'n-bass, maar het is in de eerste plaats elektronische muziek waarin vervormde gitaargeluiden, drummachines en de ijle stem van Debbie Parson een voorname rol vervullen. The Third Eye Foundation was ook een tegenpool van de in die tijd heersende trend van elektronische dansmuziek. ‘Semtex’ diende eveneens als klankbord om de aandacht te vestigen op het anti establishment, de sociale onrust en de politieke instabiliteit. Het was een minder toegankelijk album, doch met een progressieve inslag. Het extra materiaal is een verzameling demo’s opgenomen op cassette in de periode 1991 tot 1997. Het vroeg veel restauratiewerk en het was Anders Petersen die de taak op zich nam om de geluidskwaliteit op te krikken en zo optimaal mogelijk weer te geven. Dat niet alles perfect klinkt was door de opgelopen schade aan de tapes in deze onvermijdelijk. Je moet ook al heel erg fan zijn om deze collectie probeersels en experimenten in zijn geheel naar waarde te schatten. Bij sommige opnames lijkt dat bijna vanzelfsprekend terwijl bij andere de vraag zich opdringt wat de pluspunten zouden kunnen zijn. Het is ook een enorme opgave om de hele tijd gefocust te blijven, zeker wanneer minimalistische drones en ambient passages de bovenhand nemen en er lange stukken aan zitten te komen als ‘A Slow Death’, ‘Formication’, ’A Silent Longing’ en ‘Voyager’. Met het aanbod van 23 zeldzame of nooit eerder uitgebrachte nummers is deze editie van ‘Semtex’ meer dan zo maar een heruitgave. Het bied je een andere kijk op het vroege werk van Matt Elliott wanneer hij in de huid kruipt van The Third Eye Foundation. Misschien krijg je wel zin om ook de rest van zijn repertoire te leren kennen of de kennismaking ermee te hernieuwen. 

Geen opmerkingen: