woensdag 8 juni 2016

Marsen Jules

Marsen Jules
Shadows In Time
Oktaf/Kompakt

De Duitse ambient componist Martin Juhls, alias Marsen Jules is niet aan zijn proefstuk toe. Begonnen in 2003 telt zijn oeuvre al meer dan tien albums. Voor het maken van ‘Shadows In Time’ waren platen als ‘It’s Gonna Rain’ van Steve Reich en Brian Eno’s ‘Music For Airports’ zijn leidraad. Een andere belangrijke inspiratiebron was de installatie ‘Series 1024 x 768’ van kunstenaar Johannes Franzen, waarbij op een computer scherm 786.432 pixels elke seconde van kleur veranderen. Een op het eerste zicht simpel ogend proces, maar zo complex dat zelfs de meeste gesofisticeerde computers het niet kunnen vatten. Het is een visuele voorstelling van het begrip ‘oneindigheid’. Het oogmerk van Marsen was om dit ook auditief gestalte te geven. De cd release van ‘Shadows In Time’ kreeg als ondertitel ‘Static Version’, want inderdaad, hier ligt alles verankerd. Tegelijk is het een oefening in beheersing. Naast deze versie maakte Jules een generatieve samenstelling bestaande uit 300 variaties, te verkrijgen als USB flash en in verschillende vinyl uitgaven, elk in zeer gelimiteerde oplagen. Bij dit concept heeft de componist alle touwtjes in handen. Het is hij die de textuur bepaalt. De musicus balanceert op de lijn tussen stagnatie en chaos en markeert de grenzen van het monotone en de kakofonie. Dit schijfje is slechts een druppel, een momentopname. Voor sommigen nostalgisch en rustgevend, voor anderen slaapverwekkend en kleurloos. Wie oppervlakkig luistert hoort alleen het repetitieve. Zoals bij alle platen is ook hier herhaaldelijk luisteren op verschillende tijdstippen aan te raden. Wie weet wat zich dan openbaart. Deze langspeler is echter slechts het begin van een lange reis. Er wachten nog 300 unieke alternatieve creaties van hetzelfde muzikale epos om ontdekt te worden. Een ode aan het hier en nu en rekening houdend met het feit dat elke seconde enig is in zijn soort.

Geen opmerkingen: