zaterdag 17 september 2016

Horseback

Horseback
Dead Ringers
Relapse Records

Jenks Miller verkent met Horseback nieuwe muzikale horizonten. Geen black metal, sludge of loodzware drones, al krijgt de drone component op deze ‘Dead Ringers’ een centrale rol toegewezen. Ook geen grunts of oerschreeuwen, maar mooi en helder gezongen fascinerende songs. Zijn recent opgewekte interesse voor elektronische muziek wordt hier meteen ook verzilverd. Electro, sterk verwant met krautrock en minimal music. Daarnaast veel psychedelische invloeden. Er vindt ook een kruisbestuiving plaats met de muziek van zijn andere projecten Mount Moriah en Rose Cross NC. Jenks blijft hoe dan ook onvoorspelbaar en eigengereid. Luister maar naar ‘The Cord Itself’, het schitterende ‘Lion Killer’ of de ultieme, psychedelische ervaring van ‘Descended From The Crown’. Mysticisme, de Apocalyps, mythologie en surrealisme zijn nog altijd de thema’s die aan bod komen. De keuze van de hoes illustratie - ‘Doggie Death’, een ontwerp van de Poolse kunstenares Aleksandra Waliszewska - is een zoveelste bewijs van Miller zijn ongebreidelde fantasie die gepaard gaat met het opwekken van weerzin, het zich afzetten tegen gevestigde waarden, het zoeken naar een eigen identiteit. Jenks Miller is een perfectionist en dat hoor je aan de manier waarop alle instrumenten met elkaar worden verweven. Bijvoorbeeld in opener ‘Modern Pull’ worden dissonante en heldere gitaarklanken, zware, repetitieve percussie, orgel en ijle synthesizerklanken tot een hypnotiserend geheel gesmeed. Ook al is soms de samenstelling van het instrumentarium anders, het is een effect dat nog meermaals terugkeert en je stevig in zijn greep houdt. Jenks Miller is een visionair artiest die telkens weer weet te verrassen. Meer nog: ’Dead Ringers’ is naar mijn gevoel het tot nu meest steekhoudende en doortimmerde werkstuk op het palmares van Horseback en nog net geen meesterwerk.

Geen opmerkingen: