donderdag 15 september 2016

Klaus Schulze

Klaus Schulze
Irrlicht (re-release)
MIG

Bij het label Made In Germany Music gaan ze gestaag door met het opnieuw uitbrengen van albums uit de rijkgevulde catalogus van Klaus Schulze. Na korte passages bij Tangerine Dream en Ash Ra Tempel koos Schulze vanaf 1972 voor een solocarrière. Datzelfde jaar verscheen nog zijn eerste werkstuk ‘Irrlicht’. Al behoort het niet tot de muziekstukken waarmee Schulze wereldwijd bekend zou worden, is het een plaat die net als nog verschillende andere langspelers is uitgegroeid tot een klassieker en een referentie in de wereld van de elektronische muziek. Pionierswerk dat ook banden heeft met onder meer ‘musique concrète’, space rock, drone tot progressieve rock en klassiek. Voor het maken van legendarische en tijdloze muziek hoef je niet altijd een arsenaal aan instrumenten te bezitten. Meer nog; in die tijd moest Klaus zich behelpen met tweedehands materiaal waarvan sommige onderdelen niet eens naar behoren werkten. De indruk die Schulze in die dagen maakte op de mensen die hij ontmoette was die van een verward en beetje wereldvreemd jongmens die totaal opging in de creatie van een eigen universum. Hij begaf zich met zijn muziek op onbekend terrein. Maar de composities, opgedeeld in drie bewegingen (satz) zijn hoe dan ook integrerend, mysterieus en tegelijk uitnodigend naar de buitenwereld toe. Iedereen die zich geroepen voelt is welkom. Het verhaal over de manier waarop hij de dirigent van het Colloquium Music Orchestra kon overtuigen om mee te werken aan ‘Irrlicht’ werd ook al uitvoerig beschreven en wordt nog eens uit de doeken gedaan in het bijbehorende cd boekje. De bonussong ‘Dungeon’ - een track die voor het eerst op plaat verscheen in 2006 op de eerste heruitgave van ‘Irrlicht’ - daarvan is de herkomst niet duidelijk. Het is een experimentele aan drone gerelateerde studio opname die je wel 24 minuten lang in de ban houdt. Na al die jaren heeft ‘Irrlicht’ nog niets van zijn authenticiteit en originaliteit verloren. Het is nu aan de huidige generatie muziekliefhebbers om in de tijdsgeest van nu de waarde, de verdienste en het significante van ‘Irrlicht’ opnieuw  te beoordelen.

Geen opmerkingen: