woensdag 30 november 2016

Efterklang & Karsten Fundal

Efterklang & Karsten Fundal
Leaves - The Colour Of Falling
Tambourhinoceros

In eigen land mag je Efterklang beschouwen als erg succesvol. Ze staan er bekend als progressief en als een act die constant tracht te evolueren en op zoek is naar nieuwe muzikale uitdagingen. Na het uitbrengen van ‘Pyramida’ in 2012 trok het tot acht muzikanten uitgebreide gezelschap op tournee. Een aantal optredens, zoals die in het Sydney Opera House gingen zelfs vergezeld van een orkest. In 2014 laste het Deense kerntrio een rustperiode in. Men nam de tijd om het tot dusver afgelegde parcours te overschouwen en een verdere route uit te stippelen. Wat leidde tot het maken van een heuse opera. Die kreeg als titel ‘Leaves - The Colour Of Falling’ en kwam tot stand onder auspiciën van het Copenhagen Opera Festival. Dichteres Ursula Andkjær Olsen schreef de teksten. Die werden bewerkt door de muzikanten van Efterklang in samenwerking met soundtrack componist Karsten Fundal. In de zomer van  2015 werd de opera zestien avonden opgevoerd. Als setting had men gekozen voor een tijdens de periode van de Koude Oorlog duizend m2 grote ondergrondse ruimte, die kon ingericht worden als noodhospitaal en behoorde destijds toe aan het voormalige gemeentelijke ziekenhuis van Kopenhagen. Sinds decennia lang gesloten werd die voor het eerst terug opengesteld voor het publiek. Het hoeft niemand te verwonderen dat het spektakel werd omschreven als bloedstollend, mysterieus en fascinerend en met lof werd overladen. Deze unieke voorstellingen komen er nooit meer. Toch krijgt de opera dankzij deze uitgave een tweede leven en komt er een reeks van concerten met Efterklang en het Happy Hopeless Orchestra. Wat je hier te horen krijgt is een modern opgevatte songcyclus die de grenzen van de opera als verteltrant tracht te verleggen. Het libretto verhaalt over een groep mensen die ondergronds trachten te overleven terwijl bovengronds de wereld ten onder gaat. Men heeft alles te verliezen. Zowel zijn eigen identiteit, het vermogen om lief te hebben als het leven zelf. Representatief als beeldvorming zijn de in prachtige herfstkleuren gevatte, vallende bladeren op een mooie en zonnige herfstdag. Het zachte neerdwarrelen staat symbool voor het feit dat alles vergankelijk is. Voor de cast kon met Lisbeth Balslev een echte Deense operaster strikken. Ze wordt omringd door aanstormende opera talenten. Naast het traditionele element van de markante operastemmen is er het experimentele karakter en de moderne opvatting van de muziek waarbij het ritmische, in de vorm van percussie een hoofdrol krijgt toebedeeld. Deze ‘Leaves - The Colour Of Falling’ klinkt misschien wat elitair, maar is evengoed een genre overstijgende en opmerkelijke release.

Geen opmerkingen: