maandag 9 mei 2016

King Mud

King Mud
Victory Motel Sessions
Alive Records / Natural Sound

King Mud bestaat voor de helft uit zanger/gitarist Joe Evans, alias Freddy J IV van Left Lane Cruiser en drummer Van Campbell van de Black Diamond Heavies. Wat beide heren hier op de mat leggen verschilt niet zo heel veel van wat ze met hun respectievelijke bands brengen. Ook King Mud staat garant voor beestige en zompige blues(rock) gebouwd op de traditie van aloude blues uit de Mississippi delta. Muziek alleen geschikt voor drassig terrein waarbij vette klodders en spetters slijk in het rond vliegen. De opnames namen slechts vijf dagen in beslag. Meer had het tweetal niet nodig om deze selectie songs uit de dampende, naar natte dauw ruikende aarde naar de oppervlakte te wroeten. Met opener ‘Rat Time’ is het al meteen bingo. Hitsig en snel, rauwe zang, gruizige gitaar, tussendoor een ferme streep slidegitaar en felle, knallende drumroffels. In dezelfde categorie hoort ‘War Dancers’ thuis. Zowel ‘Blood River’ als ‘Back It Up’ zijn in fuzz en lapsteel gedrenkte, swingende en opzwepende nummers. Een lekkere versie brengen ze van ‘I Can Give You Everything’ dat in de jaren zestig van de vorige eeuw ook al onder handen werd genomen door Them, MC5 en The Troggs. Hasj of wiet blijft ook bij King Mud een vast ingrediënt, zowel om te consumeren als om er met verve en volle goesting liedjes aan te wijden (in dit geval met ‘Smoked All My Bud’ en ‘Suzy’s Cookies’ twee stuks). ‘Arthur’s Hooked’ wordt op zijn beurt opgesmukt met orgel en mondharmonica. King Mud doet waar het goed in is en dit zonder veel poeha. Gewoon altijd rechtdoor en knallen maar. 

The Poisoned Glass

The Poisoned Glass
10 Swords
Ritual Productions
The Poisoned Glass brengt twee oude doom metal krijgers terug samen. Bassist George Stuart Dahlquist en zanger Edgy59 zaten ooit samen bij Burning Witch. Na de split maakte Dahlquist naam en faam bij bands als Goatsnake, Sunn O))) en Asva. Edgy59 was onder meer nog actief in Sinisstar, Birdeye en Sarin. Door de jaren heen hebben ze elkaar echter nooit uit het oog verloren. In 2010 kwamen ze voor het eerst als The Poisoned Glass met de track ‘Silent Vigil’ aan bod op de verzamelaar ‘Falling Down II Compilation’. Dit zou leiden tot een verdere samenwerking wat uitmondde in ’10 Swords’ als eerste album. Wat ze meteen konden verzilveren met een uitnodiging voor Roadburn 2016. ’10 Swords’ refereert naar de gelijknamige tarot kaart. Die staat symbool voor absolute vernietiging. Aan de oorsprong liggen - voorgesteld door tien zwaarden - een veelheid van dingen of situaties. De persoon liggend op de grond kan ook gevoelens uitbeelden van hopeloosheid en geestelijke angst, aangezien de zwaarden de verzinnebeelding zijn van geestelijke conflicten. ’10 Swords’ is een grimmig, claustrofobisch en destructief album dat verhaalt over het omgaan met pijn, kwetsbaarheid, bitterheid, vervreemding en dood. Het gebruik van een orgel verwijst ook naar godsdienstige rituelen. Aan de begrafenisstemming valt sowieso niet te ontsnappen. Aangezien ze slechts met twee zijn is er bewust gekozen voor een beperkt instrumentarium. Dat zorgt voor minimalistische tendensen. De zangstijl van Edgy59 en bijbehorende effecten kan me niet echt bekoren. Dahlquist haalt op zijn beurt in muzikaal opzicht wel zijn slag thuis. Met vernietigende kracht wordt het gevoel van verstikking en kwelling omgezet in pure angst. Benieuwd hoe ze dit live gaan overbrengen. 

Onmens

Onmens
Witruimte
Sideburn Records

Onmens zijn twee in Gent residerende muzikanten. Zanger Sigfried Burroughs, echte naam Bert Minnaert, is ook actief als drummer bij The K. en Kapitan Korsakov. Gitarist Kasper Van Esbroeck vervolledigt de duobezetting. Begin vorig jaar debuteerde Onmens met ‘Misdracht’, een explosieve cocktail van industrial, noise, punk en EBM. Het tweetal kiest bewust voor controverse en tweespalt met weinig toegankelijke muziek waar geen computers aan te pas komen. Met ‘Witruimte’ tracht Onmens de hedendaagse tijdsgeest van sociale onrust, gewapende conflicten, godsdienstwaanzin en ongebreidelde hebzucht te vatten en een plaatsje te geven in hun eigen muzikale wereld. In navolging van andere vooruitstrevende en baanbrekende acts als Front 242, A Spilt Second, Revolting Cocks, The Neon Judgement of Cabaret Voltaire gaat ook Onmens compromisloos zijn eigen weg met muziek die ze zelf omschrijven als opgefokte shit. Onmens trekt een blik open van misselijk makende, wanstaltige en bizarre dreun deunen. Muziek die je eerder verwacht in onderaardse ruimtes waar in met verschillende lagen graffiti ondergespoten, stinkende toiletten de habitués zich hun broodnodige portie venijn injecteren. Na meerdere luisterbeurten kun je uit de chaotische brij enkele sterk onderbouwde songfragmenten detecteren. Die houden echter niet lang stand en worden al snel terug ondergeschikt gemaakt aan het anarchistische karakter dat van Onmens een begrip in de underground scène maakt. Dergelijke acts zijn blijkbaar aan een opmars bezig en binnenkort misschien wel bon ton. Wij houden de boot nog even af.

Haiden

Haiden
Haiden
Eigen Beheer

Instrumentaal trio uit Gent bestaande uit twee gitaristen - Pepijn en Tom - en drummer Frank. Het drietal heeft voor zijn eerste release het heft helemaal in eigen handen genomen en doet alles zelf tot en met het logo en het hoesontwerp. De nummers werden live in de studio gespeeld en dat geeft het geheel een zekere dynamiek. Muzikaal situeert het combo zich ergens in een donkere, modderige poel van doom, sludge, stoner en post metal. Meestal zit er genoeg vaart achter, met een gedreven tempo dat af toe wordt doorbroken door wat tragere impulsen. De songs wervelen telkens rond een bepaald motief met melodielijnen die telkens terugkeren. Door niet voor een zanger te kiezen is het gevaar om in herhaling te vallen groot. Het zwaarwichtige muziekspectrum is van nature al beperkt en dan is het zaak om scherp en gevat uit de hoek te komen. Dat lukt niet altijd. ‘Mimas’ is bijvoorbeeld een track die twijfelend en haperend aan elkaar hangt. Wat meer variatie brengen ‘Hekla’, ‘Valken’ en ‘Harae’.

Nothing

Nothing
Tired Of Tomorrow
Relapse Records

Elk huis heeft zijn kruis en daar ontsnappen ook de muzikanten van Nothing niet aan. In de hoek waar de klappen vallen zat bassist Nick Bassett, maar vooral zanger/gitarist Domenic Palermo. Na het uitzitten van een gevangenisstraf nam Palermo er zijn tijd voor om zijn leven terug op de rails te krijgen. Als muzikant ging hij op zoek naar de meest treurige muziek ter wereld en vond die in het shoegaze genre. Hij verwerkte in zijn songs drama en tragedie waarbij je de pijn bijna kunt voelen. Uit zijn tegenslagen put het kwartet ook de kracht om in het voetlicht te treden met een oprecht en inspirerend album. Op hun tweede langspeler ‘Tired Of Tomorrow’ zijn er tracks als ‘Fever Queen’, ‘Everyone Is Happy’ en ‘Our Plague’ die talrijke herinneringen oproepen aan de jaren dat shoegaze hoge toppen scheerde. Nothing doet echter meer dan het memorie opfrissen en blaast deze muziekstijl nieuw leven in. Met een veelvoud aan fuzz, noise, distortion en volume geven ze het groepsgeluid een bredere en grootser opgevatte klankkleur. De teksten hangen een somber toekomstbeeld op van de wereld waarin we leven en toch is het muziek die je laat opleven. ‘Tired Of Tomorrow’ bevat een paar magistrale en overweldigende nummers als ‘A.C.D. (Absessive Compulsive Disorder), ‘Curse Of The Sun’ en ‘The Dead Are Dumb’ waarin enkele gitaarriffs refereren naar de muziek van Angelo Badalamenti voor de televisiereeks ‘Twin Peaks'. De titelsong, waarin de piano een hoofdrol opeist verkent nieuwe muzikale horizonten en dat opent perspectieven voor de volgende plaat. Met ‘Tired Of Tomorrow’ toont Nothing aan dat je uit tragische gebeurtenissen ook heel mooie dingen kunt puren. 

Nothing


Nothing
De beproeving van het grote niets
Frontman Domenic Palermo heeft gedurende zijn leven al heel wat tegenslagen te verwerken gekregen. Je ziet dit niet alleen aan zijn lichaamstaal en zijn fysionomie. Het klinkt ook door in de muziek van zijn band Nothing. Die brengt op 13 mei met ‘Tired Of Tomorrow’ een tweede album uit. Daar en over nog veel meer hadden we met Domenic een indringend gesprek bij het nuttigen van een lekker glas rode wijn.
Paul Van de gehuchte


De verwarring blijft
Waarom koos je als groepsnaam voor Nothing?
‘In 2002 kreeg ik een gevangenisstraf van twee jaar. Na die te hebben uitgezeten stond ik nog vijf jaar onder het toezicht van een parool commissie. Geen leuke tijd waarbij ik terecht kwam in een spiraal van onzekerheid, ontkenning en afwijzing. Ik had geen zin meer in muziek maken en nam dan maar ruimschoots de tijd om mijn eigen leven eens onder de loep te nemen. Ik las heel veel: boeken over metafysica, filosofie, theologie, spiritualiteit en dat heeft mijn manier van denken veranderd. Achteraf bekeken was de keuze voor Nothing als naam niet zo een goede ingeving. Je vindt ons niet zomaar terug via Google (lacht). Ik zie er geen negatieve connotatie in. Het is de som van mijn levensjaren tot nu toe. Het is ook een omschrijving van de absurditeit van alles. Alles is chaos, er is zit nergens lijn in, er is geen touw aan vast te knopen. Het heeft me nachtenlang wakker gehouden. Af en toe gebeurt dit nog. ‘Nothing’ is ook een krachtig woord, erg beladen.’ 

Je hebt al enkele beproevingen moeten doorstaan, hoe kijk je terug op het leven dat je tot nu geleid hebt?  
‘Soms dacht ik dat er een vloek op me rustte. Je krijgt geen vat op het leven, er gebeurt altijd wel iets onverwachts. De pure ontreddering die soms bezit van je neemt. Tot je tot het besef komt dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Je gaat alles anders bekijken. De wereld is niet tegen jou, maar tegen iedereen. Ik voel me niet verbonden met begrippen als noodlot of lotsbestemming. Op het einde gaan we allemaal dezelfde weg, de dood tegemoet. Dat is de enige zekerheid die we hebben.’

Sad music
Waarom kiezen voor dit specifieke muziekgenre?
‘Van bij de start van het project Nothing had ik een duidelijk doel voor ogen. De muziek moest triest, treurig en verdrietig zijn. Maar wel met een sterke en machtige uitstraling, met de nodige pracht en praal. Op de eerste EP’s was het nog niet helemaal tot me doorgedrongen dat het uitgroeide tot een obsessie om dramatische en zwaarmoedige muziek te maken. In die periode luisterde ik veel naar groepen als Slowdive, Ride en Low. Muziek die me nauw aan het hart lag en imponeerde, doch op een manier waarbij je zelf probeert de lijnen uit te zetten, met een eigen inbreng die garant staat voor progressie en groei. Het gaat met kleine stapjes. Op ‘Tired Of Tomorrow’ is het de titelsong die een volgende episode inluidt. Ik liet me hierbij inspireren door bands als Screaming Trees, Radiohead, muziek van midden de jaren negentig… . We blijven rekening houden met bepaalde, oudere aspecten. Op die manier kun je verder aan je eigen groepsgeluid werken. Je pikt dingetjes op als met een kledingroller. Als we er niet meer op vooruit gaan en stagneren dan stop ik onmiddellijk met muziek maken. Al blijf ik ook niet onbewogen en onwetend ten over staan van wie van onze muziek houdt. Je moet evolueren, maar daarom hoef je nog niet met elke nieuwe release tabula rasa te maken en van nul herbeginnen.


Zestig liter roze verf
Wat is het verhaal achter de hoesfoto’s?
‘De tijd om met een idee te komen voor een hoesontwerp begon te dringen. Ik woon in New York en had nog een week of zo voor de deadline. Ik bezocht een aantal kunstgalerijen en musea om wat inspiratie op te doen. Uiteindelijk waren het satellietfoto’s van ‘gridlock blocks’, verkeersknopen waarbij alle transport in een stadsgedeelte muurvast komt te zitten, die me de weg wezen. Het leek me te passen bij de albumtitel om foto’s van bovenaf te nemen om zo de impasse te tonen. Het draaide uit op een mix van die denkbeelden met als gevolg dat we grote letters gingen schilderen op een aantal daken in een verkommerde buurt van New York. Achteraf bleek dat ik de grootte en de impact van onze onderneming toch wel had onderschat. Een paar dagen later had ik iedereen opgetrommeld om mee te helpen. We gingen zestig liter roze verf kopen plus al het bijkomend materiaal dat je nodig hebt om een dergelijke klus te klaren. De dag nadien begonnen we eraan om zes uur ’s ochtends en werkten de hele dag door tot zeven uur ’s avonds. Dat we geen permissie hadden gevraagd zou ons nog bijna zuur opbreken. De volgende dag had ik een drone fotograaf gevonden die foto’s wou nemen  en we gingen samen op weg. Daar aangekomen stond ons een kleine verrassing te wachten. We kwamen er een rasta werkman tegen die van plan was om net die daken van een nieuwe laag teer te voorzien. Hoe groot is de kans dat dit gaat gebeuren? Het leek me zo surreëel. Onze fotograaf nam vlug een aantal foto’s en een paar filmshots met zijn drone. Daarna maakten we ons snel uit de voeten, want blijkbaar was nieuwe teer smeren op een flinke laag roze verf niet zo evident (lacht). Maar we hadden toch mooi onze missie volbracht.’

Achter de schermen
Don Argott heeft tijdens de opnames van ‘Tired Of Tomorrow’ een documentaire gedraaid. Waar en wanneer kunnen we die zien?
‘Ik heb eerder al met Don samengewerkt. Hij is bekend als maker van informatieve films. Op zijn palmares staan onder meer ‘The Art Of The Steal’, ‘Two Days In April’ en Lamb Of God’s ‘As The Palaces Burn’. We vroegen hem om de opnames bij te wonen. Aggott geniet van de reputatie om altijd op de juiste plaats te zijn op het juiste moment - ‘when shit hits the fan’ - wanneer er van alles misgaat. Ik werd overvallen en voor dood achtergelaten in Oakland, we hadden de perikelen met Collect Records dat blijkbaar banden had met de intussen alom gekende ondernemer Martin Shkreli, onze bassist Nick Bassett zijn moeder kwam te overlijden en mijn eigen vader kwam om het leven bij een tragisch ongeval. Het leek alsof de hemel op onze hoofden viel. Daarom was het wel goed om Don in de buurt te hebben die alles als buitenstaander registreerde en toont hoe wij met die gebeurtenissen omgaan en tegelijkertijd proberen om een nieuwe plaat in elkaar te boksen. Het heeft een tijd geduurd voor ik in het reine was met mezelf. Pas onlangs heb ik de film voor het eerst in zijn geheel bekeken. Nu lijkt het me een mooi document te zijn, een eerlijke, oprechte weergave van wat er in die periode is gebeurt.’ 

‘De documentaire wordt opgedeeld in zes afleveringen. Die kun je bekijken via onze website: http://www.bandofnothing.com/ of de sociale media waar we actief zijn. Het eerste deel is er al, de rest volgt binnenkort. Na de zes uitzendingen zal de film ook in zijn geheel kunnen worden bekeken.’

Een cameo voor Michael Jackson
Is het nummer ‘Eaten By Worms’ en de bijbehorende video een persoonlijk relaas van wat je is overkomen in Oakland?  
‘Klopt. Heb het geschreven tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis. Ik had enorm veel pijn en zat onder de morfine en andere pijnstillers. De onzekerheid die gepaard ging met mijn genezingsproces was geestelijk zwaar om dragen. De tijdspannes dat ik bij bewustzijn was bracht ik door met van alles op te schrijven. Ik had een notitieblok gekregen en dat helemaal vol gekrabbeld. De verpleegster zag ik altijd bedenkelijk kijken. Die dacht er het hare over (lacht). Het was mijn manier om alles te proberen te verwerken.


Sterf je echt in de video of is het een bijna doodservaring?
‘Het lied en het filmpje gaan over afscheid nemen van het leven, maar op een positieve manier. Mensen klampen zich vast aan het leven, want het leven is hen dierbaar. Toch komt er een dag dat je het moet loslaten en daar gaat het eigenlijk over. Michael Jackson is te zien in de video omdat ik tijdens mijn hospitalisatie dezelfde cocktail van medicijnen kreeg toegediend, waar hij aan is gestorven. Eén van de verpleegsters kwam op een ochtend langs en zei: ‘Hey, you are on the same three drugs that killed Michael Jackson’. Ik dacht: ‘What the fuck!’. Ik prijs me gelukkig dat ik het heb overleefd.’ 

Dr. Death 
Hoe sta je tegenover euthanasie?
‘Vreemd dat je dit oprakelt. Ik heb net via internet een boek besteld van Jack Kevorkian, de patholoog-anatoom die ooit is veroordeeld voor hulp bij zelfdoding. Met mijn vriend Doyle Martin, de zanger/gitarist van Cloakroom heb ik op regelmatige tijdstippen duistere en donkere gesprekken over verschillende onderwerpen. Onder meer Kevorkian en diens zienswijze en filosofie kwamen ter sprake. Ik vind het jammer dat men voor het bieden van hulp bij het sterfproces van mensen die ongeneeslijk ziek zijn in de gevangenis kan belanden. Wanneer een individu zelf kiest om uit het leven te stappen en die keuze autonoom wordt gemaakt, wanneer men nog mentaal gezond is, dan moet iedereen dat respecteren. Dat het streng gereguleerd is en onderworpen aan een strikt protocol moet wettelijk bepaald zijn. Je hebt ook mensen die er voor kiezen om verder te leven, ook al hebben ze veel pijn en ook daar moet je respect voor opbrengen. Kevorkian was ook een heel maffe schilder. Zijn werken moet je zeker eens bekijken.’   

Tekst geïnkt op huid
Zijn tatoeages een obsessie voor je?
‘Mocht ik de klok kunnen terugdraaien dan had ik geen enkele laten zetten… . De meest recente zijn allemaal citaten of woorden. Mijn linkerarm staat bijna volgeschreven. Ik begin meer en meer te lijken op het personage Leonard Shelby in de film ‘Memento’. Mijn laatste drie tatoeëringen zijn tekstfragmenten van liedjes: één van Townes Van Zandt, van Oasis en David Bowie. Er staat ook een gedicht van T. S. Eliot tussen en wat van mijn eigen teksten ook. Ik speel gitaar en ik heb moeite met het onthouden van mijn teksten, vandaar dat ze nu op mijn arm staan.’ 

‘Ik ben pas onlangs beginnen te beseffen dat het een gruwelijk zicht moet zijn. Ik ga niet meer naar tattooshops en laat me nu tatoeëren door een paar van mijn vrienden. Ik haat de pijn die ermee gepaard gaat en toch ga ik er niet mee stoppen. Ik ben een man van het woord, ik leef door en voor het woord en ik heb een immense bewondering voor iemand die woorden op een mooie manier kan samenbrengen en ze dan te kunnen lezen op mijn arm… . Ik verbeeld me dat als ik dood ben en ze zijn nog intact ik in een open kist lig  met mijn zonnebril op en men me kan lezen als een soort van ‘shortlist’ (lacht).’

Een andere optie is je huid laten verwijderen en ten toon stellen… 
‘Daar had ik nog niet aan gedacht. Is inderdaad een mogelijkheid en een mooi alternatief. Alleen een beetje morbide vind ik. Kan het in overweging nemen. Bedankt voor de tip.’


Varia
Ben je sportief aangelegd?
‘Nee, absoluut niet. Ik kijk af en toe naar sport op televisie. Bijvoorbeeld naar de Europese bekerwedstrijden voetbal. Voor de rest oefen ik alleen mijn rechterarm met het glas te heffen bij het drinken van wijn en bier. Mijn biceps mogen gezien worden. Het verschil met mijn linkerarm is groot. Zal er eens werk van moeten maken om alles terug in de juiste verhoudingen te krijgen. Om het snel te laten gaan kan ik altijd wat steroïden inspuiten.’

Heb je een dagelijks terugkerend ritueel?
‘Het eerste wat ik altijd wens als ik wakker word en mijn ogen open doe, is dat ik hier niet meer zou zijn. ‘Oh my God, I’m still here’ (bulderlach). En dan bak ik me een paar eieren of open een fles wijn.’

Heb je kinderen?
‘Nee, geen kinderen. Maar ik heb een hond. Een Brussels Griffon die luistert naar de naam Pierre. Heb het beestje genoemd naar iemand die ik erg graag mag: Pierre Robert, de bekende radio disc jockey, net als ik geboren en getogen is in Philadelphia.’

Zie jij jezelf oud worden?

‘Ik probeer in de eerste plaats om niet ziek te worden. Voor de rest zie ik wel wat er komt. Ik kan me mezelf inbeelden oud en dronken. Misschien in België. Met mijn vet lijf onderuit gezakt, de hele dag lekker Belgisch bier zuipen.’ 

Psykup

Psykup
Le Temps De La Réflexion
Klonosphère/Season Of Mist
Psykup vierde in 2015 zijn twintigjarig bestaan en maakte datzelfde jaar zijn comeback in het live circuit. Dit jaar maken ze er gebruik van om - in afwachting van nieuw werk - hun eerste album ‘Le Temps De La Réflexion’ opnieuw uit te brengen. Dit Franse gezelschap is een beetje een geval apart. Ze mengen niet voor de hand liggende stijlen als funk, grindcore, math core, hip hop, hardcore en sfeervolle rock met avant-garde en thrash metal. Als luisteraar ben je een speelbal  die voortdurend van de ene kant van het veld naar de andere zijde wordt gekeild. De mix van stijlen en genres oefent wel een zekere aantrekkingskracht uit in nummers als ‘Libido’, ‘La Peur Du Vide’, ‘Teacher’ en’ Rebirth & Recession’, doch een veelvoud aan ‘kunstgrepen’ zorgt voor evenveel verwarring als desinteresse. Je laat het allemaal maar passeren zonder dat het je echt beroerd. Veertien jaar geleden was dit misschien hip. Vandaag echter helemaal voorbij gestreefd. Zelfs hun paradepaardje ‘L’Autruche’ deelt nu in de algemene malaise. Deze heruitgave gaat vergezeld van een extra schijf met de EP ’Sors La Tête’ (2000) met eerdere versies van vier nummers ook terug te vinden op ‘Le Temps De La Réflexion’ en drie matig klinkende, live tracks uit ’99.

Traktor

Traktor
Mean Business
Atlas Rec./Creative Eclipse

Vijfde release en vierde volwaardige album voor dit Zweedse kwartet dat zich profileert als een post-hardcore, indie rock gezelschap. De songs liggen lekker in het gehoor, zijn intens en energiek. Sommige hebben een gemeen trekje. Bij het afspelen gaat het gezwind vooruit, alleen de schreeuwerige zang bot het geheel wat af. In een nummer als ‘The Secret’ hoor je plots een aantal raakpunten met andere, gelijkaardige groepen passeren. Op zich iets wat vaak voorkomt. Maar hier wordt tegelijk de illusie doorprikt als zou deze plaat een meerwaarde hebben. Het enthousiasme van deze jongens werkt nochtans op bepaalde momenten aanstekelijk, doch bij herhaaldelijk beluisteren zakt het geheel als een pudding in elkaar. Ondanks dat is er aan goede bedoelingen geen gebrek. Zo verwijst de titel ‘Mean Business’ naar de minder fraaie kanten van de platen industrie. Daarom dat ze deze langspeler in eigen beheer houden. Sinds 19 februari kun je ‘Mean Business’ downloaden. Pas vanaf 150 verkochte exemplaren komt er ook een vinyl versie aan een klein prijsje, toch voor wie zich de songs digitaal heeft aangeschaft. Allemaal heel nobel en sympathiek. Evenwel maakt het er de muziek niet beter op en daar is het hem toch nog altijd om te doen. Als voetnoot in de bio stond nog dit: Mocht het  viertal de kaap van de 150 niet halen, dan zijn ze van plan om te emigreren naar Ierland, alwaar ze wol gaan kaarden. Moest ik van hun zijn zou ik toch al eens informeren wat het kost om vier heenvluchten te boeken naar het legendarische smaragden eiland. 

Various Artists

Various Artists
Sore
Seja Records

Het Nederlandse Seja label brengt na ‘A Visual And Auditory Reminder Or The Beauty Of Life’ (2014) met ‘Sore’ een tweede compilatie album uit. Naast enkele meer vermaarde acts als Psyche, Schwarzblut en Fatal Casualties krijgen ook minder bekende artiesten hier een platform. Dit staat niet alleen garant voor een gezonde mengeling, maar laat de luisteraar tegelijk kennis maken met een stuk onontgonnen terrein van de huidige elektronische muziekscène. Voor aangename verrassingen zorgen onder meer THX 1971 met ‘Atemlos Durch Das Land’, Syntus Versus Me en ‘Running To The Sun’, ’Believe’ van Manic De​{​e​}​pression, Képeslap met ‘Day By Day’, ‘Wanderlust’ van Boudoir en A State Called Faith zijn ‘Alone With Me’. Een openbaring en verrijkend is de natuurlijke mix van herkenbare facetten met hedendaagse elementen uit de elektromuziek. Het op Afrikaanse ritmes afgestemde ‘Vogala’ van Schwarzblut, Fatal Casualties zijn alternatieve versie van ‘Skrik Tyst’, ‘Далее Далее’ de ‘robot track’ van Makina Girgir, de theatrale opera mix van Psyche zijn ‘Love Is Winter’ zorgen voor evenveel verbluffende wendingen en onvoorspelbare interacties tussen de songs onderling. De zorgvuldig gekozen selectie van nummers, het internationale karakter en het brede scala aan subgenres dat wordt aangeboord, maakt van deze ‘Sore’ een bijzondere release. Het is ook een plaat die alle verwachtingen inlost en je zin doet krijgen in meer muziek van de bands die hier present zijn. Naar goede gewoonte is ook het hoesontwerp en de afwerking fraai en kwaliteitsvol. ‘Sore’ is alleen verkrijgbaar op vinyl in een beperkte oplage van 300 stuks. Snel wezen is hier de boodschap.

Se Delan

Se Delan
Drifter
Kscope/Bertus

Duo, bestaande uit multi-instrumentalist Justin Greaves (Crippled Black Phoenix) en ex-Stabb zangeres Belinda Kordic (maakte ook het album ‘Just Another Love Song’ onder het pseudoniem Killing Mood). Heeft met ‘Drifter’ een opvolger klaar voor hun debuut ‘The Fall’ (2014). De dromerige en trage interpretaties van hun liedjes heeft de plaats moeten ruimen voor een meer beladen en donkere omgeving. De teksten omschrijven de schemerzone waar het uiterst moeilijk is om te bepalen waar de grens ligt tussen gezond verstand en geestelijk evenwicht en aan de andere zijde waanzin of zinsverbijstering. Dat alles wordt ingebed in een bekende en vertrouwde muzikale omlijsting van dark wave, new wave, postpunk, shoegaze en gothic. Van enige vernieuwing in muzikaal opzicht valt hier weinig te bespeuren. De sensuele stem van Kordic leent zich wel voor dit soort muziek en Greaves kent zijn klassiekers door en door, doch slaagt er in om een eigen variant te brengen. Al blijven er talrijke raakpunten met de meer bekende acts die de gothic scene groot hebben gemaakt. Luister maar eens naar ‘Shadowbox(ers)’, ‘She’s Wild’, ‘Going Home’ of ‘Ruined By Them’. Als geheel is de overwegende tendens, zweverig en dromerig, een beetje doelloos ook, niet wetend waar men precies zal stranden. Toch bevat het schijfje ook enkele opvallende tracks. Onder meer ‘Blue Bird’ met die ijle, schrale gitaarklanken en dito zang. ‘Gentle Bow Out’ op zijn beurt klinkt bijtend en wrang en laat een zeer weerbare Belinda horen. Ook ‘Fear No Ghosts’ staat pal. Vlijmscherpe en splijtende gitaarriffs bezweren het onheil. Se Delan koos met ‘Drifter’ voor een veilig parcours en het blijft een album dat vooral gothic en wave adepten het meest zal kunnen bekoren.  

Myrath

Myrath
Legacy
earMUSIC

Een heavy rock band afkomstig uit Tunesië is geen alledaags feit. Myrath, ooit gestart in 2001 onder de noemer X-Tazy, is echter geen onbekende naam in het wereldje van de symfonische metal. Het vijftal debuteerde in 2007 met het album ‘Hope’. Met ‘Legacy’, dat verwijst naar hun groepsnaam, want myrath betekent nalatenschap zijn ze toe aan nummer vier en het is de opvolger voor het in 2011 verschenen ‘Tales Of The Sands’. Op ‘Legacy’ probeert het gezelschap hun groepsgeluid nog te verfijnen door nog meer en beter traditionele, Tunesische muziek en typische ‘Westerse’ symfo en prog metal met elkaar te verweven. ‘Legacy’ is een tegelijk een erg toegankelijk album geworden met fraai georkestreerde passages en prachtige, soms meerstemmige zang. De exorbitante en technisch moeilijke stukken zijn tot een minimum herleidt. Het zoetgevooisde aspect van strijkers en zangpartijen bereikt soms een kritisch punt van verzadiging. Een ferme uithaal met felle drums, pompende bas of flitsende gitaren kan dan soms wonderen doen, maar die blijven dus meestal achterwege. Ze worden zelfs als een gemis ervaren in nummers als ‘Duat’ en ‘Endure The Silence’. Een bijna perfecte samensmelting tussen de verschillende culturen komt er in tracks als ‘Storm Of Lies’, het als single uitgebrachte ‘Believer’, het prachtige ‘Nobody’s Lives’ en het tweeluik ‘The Needle’ en ‘The Unburnt’, meteen ook de twee meest intense nummers. In ‘Through Your Eyes’ en ‘I Want To Die’ wordt dan weer het bombast gehalte flink opgeschroefd. Met ‘Legacy’ doet Myrath zijn naam alle eer aan en bewijst stilaan dat ze niet snel zullen weg te cijferen zijn uit het betere segment van de progressieve en symfonische metal.

Mourning Elektra Slangwitch

Mourning Elektra Slangwitch
Messy Riot
Seja Records

Nederlandse artieste die al sinds 1985 actief is op velerlei vlakken. Naast het maken van collages, beeldhouwen, fotografie, schilderen en video kunst is deze creatieve duizendpoot ook op muzikaal gebied een bezige bij. In het verleden zowel solo als in groepsverband. Als M.E.S.S.Y. maakte ze begin de jaren negentig cassettes die werden opgepikt en verspreid door het Belgische EE Tapes. Later bracht ze haar muziek uit in eigen beheer via Messy Productions. Met de release van ‘Messy Riot’ begint ze aan een nieuw muzikaal avontuur. Een boeiende en meeslepende reis die je als luisteraar onontgonnen terrein laat verkennen. Muziek opgebouwd vertrekkend vanuit een eigen, soms minimalistische, maatschappijkritische visie en met een eigenzinnig en experimenteel karakter. Haar bezwerende, acrobatische stembuigingen, timbre en intonatie doen soms denken aan Diamanda Galas, Nina Hagen of Lydia Lunch. ‘Messy Riot’ opent op beklijvende wijze het portaal naar een onbekende leefwereld. Korte tracks van één à twee minuten worden afgewisseld met langere nummers. Elk op zich sturen die sterke impulsen uit en zijn onderdeeltjes in het raderwerk, bouwstenen waarop ‘Messy Riot’ steunt. De muziek komt via  piano en elektronische instrumenten en hulpmiddelen tot stand. De weergave verwijst naar onwezenlijke, vervreemde en futuristische sculpturen die deel uitmaken van het Mourning Elektra Slangwitch universum. Ondanks de koude en afstandelijke sfeer zorgen deze mooi op elkaar afgestemde songs voor zowel fascinerende als magische momenten. Seja bevestigt met deze release andermaal zijn reputatie van kwaliteitslabel. ‘Messy Riot’ is een plaat om te koesteren en verschijnt op 4 mei in een beperkte oplage van 150 exemplaren.