woensdag 8 juni 2016

Buffalo Summer

Buffalo Summer
Gekiemd tijdens de zomervakanties in het zuiden van Wales  
De dag van het interview, vrijdag 20 mei, is de officiële release datum van Buffalo Summer hun tweede album ‘Second Sun’. Zanger Andrew Hunt heeft nog een gaatje gevonden in zijn agenda, want rond de middag vertrekken ze naar Nottingham om daar de nieuwe langspeler voor te stellen. De dag ervoor hebben ze dat al gedaan in hun thuisstad Swansea. Onder meer een platen contract bij het Duitse UDR en de positieve persberichten zorgen ervoor dat het verwachtingspatroon al een stuk hoger ligt dan bij de release van hun debuut. Maar van enige spanning of zenuwachtigheid valt er tijdens ons gesprek niets te merken.
Paul Van de gehuchte


Het publiek als waardemeter
Jullie verstaan de kunst om pakkende, goed in het gehoor liggende liedjes te schrijven. Wanneer weet je dat een song af is en klaar om te worden opgenomen of live kan worden voorgesteld aan een publiek?
‘Elk van ons heeft een eigen inbreng. Die kan zowel komen van mezelf als van mijn broer Gareth (drums) of bassist Darren King. Toch is het gitarist Jonny Williams die de meeste ideeën aanbrengt. Ons repetitiehok is de natuurlijke omgeving waar alles gebeurt. We proberen, zonder iets te forceren, in de stemming te komen en alles zijn gang te laten gaan. Eenmaal we een basisstructuur hebben om op verder te bouwen blijven we er aan sleutelen. Dan maken we er een paar demo’s. Met dat materiaal gaan we opnieuw aan de slag, wijzingen aanbrengen, verfijnen tot iedereen tevreden is met het eindresultaat. We durven al eens een nieuw nummer in een live set droppen en kijken dan hoe het publiek erop reageert. Een betere waardemeter bestaat er niet.’

Wat me opviel is het belang dat jullie hechten aan de samenzang en achtergrondkoor. 
‘Ja, dat klopt. Ik zie dat onderdeel als het laatste stuk van de puzzel dat op zijn plaats moet vallen. Ze zijn de kers op de taart. Als je naar een rock-’n-roll show komt dan wil je - ongeacht het muziekgenre of de stijl - in de eerste plaats lol hebben. En dan zijn de vocale melodieën super belangrijk.’

Versterking in de breedte
Als je rekening houdt met de manier waarop de songs tot stand komen: Geen schrik van zonder inspiratie te komen zitten?
‘Nee, dat zal niet vlug gebeuren hoor. We laten ons niet alleen leiden door de zogenaamde classic rock bands of arena en southern rock. Ik ben opgegroeid tijdens de hoogdagen van grunge en de laatste tijd luisteren we veel naar Motown en blues platen. Dat proberen we dan allemaal op één of andere manier te integreren in onze muziek. Op ‘Second Sun’ staat bijvoorbeeld ‘Little Charles’ waarin we een blazerssectie en Hammond orgel laten aanrukken. Producer Barrett Martin zat zelf in bands als Screaming Trees en Mad Season. Hij is ook een uitstekend drummer en percussionist en op ‘Second Sun’ speelt hij vibrafoon. Variatie is belangrijk en de introductie van nieuwe invloeden vind ik echt een meerwaarde. En het moet verfrissend en interessant blijven. Weet je dat we nu al gestart met het schrijven van nummers voor ons volgende album? (lacht).’ 

Met de goedkeuring van Glenn Hughes
Ik heb gezocht achter de betekenis van Buffalo Summer. Het enige wat ik vond op het Internet waren de zomerkampen die gehouden worden in de Buffalo area en de zomersessies die je kunt volgen aan de universiteit van Buffalo. Ik denk niet dat jullie daar het idee vandaan hebben om te kiezen voor Buffalo Summer als groepsnaam.
‘Buffalo Summer werd opgericht in 2010. Daarvoor kenden we elkaar al lange tijd, Jonny, Darren en ik zelfs van op de schoolbanken. En met mijn broer Gareth ben ik opgegroeid. We hielden van de muziek van Led Zeppelin en al die andere beroemde seventies bands, maar ook The Black Crowes. We hadden een achtsporen bandopnemer en begonnen met eigen nummers op te nemen in Jonny zijn slaapkamer. Dit was meestal tijdens de zomervakanties. Het mooie weer, de lange dagen en korte nachten; dan is het niet verwonderlijk dat het woord ‘summer’ is blijven hangen. Jonny en een kameraad van hem opperden dan Buffalo Summer als naam. We waren niet echt zeker van ons stuk en toen we begonnen met de voorbereidingen voor onze debuut plaat stuurden we als grap een tweet naar Glenn Hughes. Hij wenste ons het allerbeste met de opnames en hij kon zich helemaal vinden in de keuze van Buffalo Summer als groepsnaam. We zagen dat als een gunstig voorteken en besloten om die naam te behouden. En hier zitten we dan zes jaar later (lacht).’ 

Van kinds af aan
Hoe belangrijk is voor jou de manier waarop je jezelf presenteert aan het publiek: Attitude, kledij, haardracht. Houden jullie daar rekening mee?
‘Ik ben opgegroeid met grunge muziek en al wat er bij hoort. Ik droeg Dr. Martens schoenen, gescheurde jeans en houthakkershemden en had lang haar. Van The Black Crowes kwam de voorkeur voor cowboy laarzen en broeken met wijde pijpen. Voor onze eerste plaat hebben we bewust gekozen voor een jaren zeventig look. Er is niet alleen de muziek. Je moet het zien als een totaalpakket. ‘If you are in a rockband you should look like one’ (lacht).’ 

Wanneer ben je begonnen met zingen?
‘Dat begint in de kleuterschool als je drie-vier jaar oud bent. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier in South Wales hebben we de mooie traditie dat iedereen van jongs af aan zingt. Elke dag voor school begon gingen we naar de aula waar iedereen samen kwam. We zaten op de grond verzamelt rond de piano en we zongen traditionele liederen en hymnes. Mijn eerste stappen als rockmuzikant - ik was toen zestien - was als gitarist/zanger. Ik heb nooit echt zangles gekregen. Maar door veel te oefenen en mezelf dingen aan te leren kwam ik op het punt dat ik achter de microfoon kwam te staan bij Buffalo Summer. Ik leer nog elke dag bij, kijk hoe anderen het aanpakken. Alles in functie om een nog betere zanger te worden.’

Touwtje springen
Hoe blijf je fit zowel lichamelijk als mentaal?  
‘Voetbal is ons favoriete spelletje en zelf spelen we regelmatig een pot voetbal. Ik doe ook aan boks training. Ik breng het niet in praktijk, dus aan bokswedstrijden doe ik niet mee, maar om fit te blijven is het voor mij wel de ideale manier. Touwtje springen doe ik heel graag. Heb altijd mijn springtouw bij en het eerste wat ik doe als we op onze locatie zijn aangekomen is mijn sportschoenen aantrekken en een halfuurtje trainen. We zitten soms uren aan een stuk in een autobus en dan doet het deugd om de benen te strekken en een beetje te sporten. Thuis ga ik ook wel gaan fietsen of joggen.’

‘Als ik in het begin achter de microfoon ging staan was ik erg nerveus en bezorgd of ik het wel goed zou doen. Ik straal niet het charisma en zelfvertrouwen uit van een Steven Tyler of Freddie Mercury. Ook vandaag bekruipt me soms nog dat gevoel van onzekerheid, zeker als de opkomst groot is en duizenden mensen je staan op te wachten. Ik focus me dan op mijn ademhaling, zoek rust en concentratie. Daarom dat het sporten voor me zo belangrijk is. Je wordt je helemaal bewust van je ademhaling en je leert om er controle over te krijgen.’   

Over geld en economie
Mocht je geen professioneel muzikant zijn voor welk beroep zou je dan kiezen?
‘Tijdens mijn studies ging mijn belangstelling vooral uit naar milieu, aardkunde en geografie. Mocht ik geen rockmuzikant zijn dat werkte ik waarschijnlijk in die branche. Boswachter, geoloog, mijnexpert of een job ergens aan de kust. Toch zeker iets in de open lucht, want een hele dag in een kantoor achter een bureau zitten is niets voor mij.’

Hoe belangrijk zijn geld en rijkdom?
‘Geld is belangrijk om te overleven en rijk zijn geeft je allicht een goed gevoel. Wij zitten voorlopig niet in de positie dat we het breed kunnen laten hangen. Voor ons is nu het belangrijkste onze passie voor muziek. Dat is ons grootste bezit. Financiële zekerheid geeft je uiteraard meer ademruimte en je kunt meer je zin doen, maar nu komt het er op aan elke maand de eindjes aan elkaar te knopen en te overleven. Je maakt bepaalde keuzes in het leven en daar moet je zonder morren ook de gevolgen van dragen.’

‘Het meeste geld dat ik spendeer in één keer is de aanschaf van een Swansea City seizoen abonnement. Een ‘must have’. Kan ik echt niet zonder (lacht).’

Wales komt bijna nooit in het nieuws. Hoe staat het met de economie? Wat was bijvoorbeeld de impact van de crisis op de financiële markten?  

‘Sinds de sluiting van de steenkoolmijnen zijn er alleen nog petrochemische en staalbedrijven actief. Die laatste werden ook bedreigd met sluiting, maar dat heeft men kunnen afwenden. In Wales heb je slechts weinig goedbetaalde jobs zoals in London. Daar zit de macht en het grote geld. De impact van de bankencrisis was dan ook heel beperkt. Het merendeel van de bevolking in Wales behoort nog tot de lagere, werkende klasse. Welshmen zijn erg op zichzelf aangewezen. We leven in gemeenschappen met een sterke onderlinge verbondenheid. Iedereen kent iedereen en helpt elkaar, er is een grote vorm van solidariteit. Ook om als kind in een dergelijke omgeving op te groeien is een zegen. We hebben ook onze eigen taal en cultuur, een rijke geschiedenis, het landschap is adembenemend. Wat wil je nog meer?’

Buffalo Summer

Buffalo Summer
Second Sun
UDR

Het recept is ondertussen bekend. Je verdiept je in de muziek van de jaren zeventig en maakt je vertrouwd met de songcatalogus van de grote klassieke rock bands. Voeg er wat arena en southern rock aan toe en je hebt een moderne, hedendaagse variant van wat onder de noemer valt van classic rock. In het geval van Buffalo Summer mag een vette streep grunge niet ontbreken, want met die muziek zijn de jongens opgegroeid. Met zijn tweede langspeler zet het viertal uit het zuiden van Wales een grote stap voorwaarts. Van bij het begin drijf je mee op wolken van lekkere ritmes en een positieve uitstraling. Je bent in opperbest humeur. Het kwartet speelt het slim. Voor de oudere rock liefhebber spelen ze de kaart herkenbaarheid uit zoals in ‘HeartBreakin’ Floorshakin’’, ‘Make You Mine’, ‘Neverend’ of ‘Levitate’. Andere sterke troeven zijn het funky ‘Little Charles’ het wilde, prikkelende ‘Into Your Head’ of de aanstekelijke samenzang en heerlijke koortjes in ‘Light Of The Sun’. Willen of niet; meezingen doe je toch. De teksten zijn soms wat naïef, maar het is er Buffalo Summer in de eerste plaats om te doen de mensen te entertainen met wat ze zelf omschrijven als ‘feel good music’. Ze slagen met brio en hebben op deze ‘Second Sun’ twaalf evenwaardige songs staan die je moeiteloos door de zomer heen gaan loodsen. Met dank ook aan producer Barrett Martin die hier puntgaaf werk aflevert. 

Stray Train

Stray Train
Just Cause You Got The Monkey Off Your Back Doesn’t Mean The Circus Has Left Town
SAOL

Je hebt zo van die albums waarbij je meteen hoort dat het goed zit, wel ‘Just Cause You Got The Monkey…’ is er zo één. Deze groep uit Slovenië bestaat uit ervaren muzikanten die elkaar vonden begin 2015 en onmiddellijk aan de slag gingen. De eerste maanden speelden ze in eigen land in kleinere clubs. Ze kozen voor een repertoire dat bestond uit befaamde en minder bekende blues rock covers. Al snel begonnen ze met het schrijven van eigen nummers. Een proces dat moeiteloos verliep en het pad effende naar de studio om een eerste plaat op te nemen. Het vijftal heeft een Nederlandse connectie, want voor de opnames van ‘Just Cause You Got The Monkey…’ trokken ze naar de Amsterdam Recording Company. In vijf dagen was de klus geklaard. Live ingespeeld en gebruik makend van de voorhanden zijnde statige ‘boutique' speakers en versterkers. Dat alles zonder overdubs of modificaties. Allemaal ingrepen die een positieve invloed hebben op het groepsgeluid. De heftige muziek van Stray Train spettert uit de boxen en zorgt voor menig uurtje heerlijke luisterpret. Dit is blues rock op zijn best, zonder tierelantijntjes en recht voor de vuist. Stevige en solide ritmesectie, messcherpe gitaren met splijtende solo’s en goed gezongen. Stray Train is niet vernieuwend, doch durft al eens een zijsprong te maken. Dat doen ze onder meer in tot heupwiegen verleidende en funky liedjes als ‘Wander Man’ en ‘Dead Romance’, het swingende ‘Green Card Paradise’ en het aan Alice In Chains schatplichtige ‘Can’t Buy Happiness (…Not Even In December)’. De overige tracks zijn stuk voor stuk doortimmerde, potige van blues doordrongen rock songs die verrassen door bijvoorbeeld het gebruik van een hammondorgel (‘Plastic Princess’) of een onverwachte wending (‘Blow’).

Netherlands

Netherlands
Audubon
Prosthetic Records

Project van zanger en multi-instrumentalist Timo Ellis. Eerder als solo artiest actief en ook te horen op een honderdtal albums waar hij zijn medewerking aan verleende. Daar behoren onder meer artiesten bij als John Zorn, The Melvins, Ween en Gibby Haynes. De muzikale duizendpoot proefde gretig van de overvloed aan muzikale ingrediënten waarmee hij in aanraking kwam. Beperkingen of grenzen waren hem vreemd, wat hem in staat stelde om met een open geest alles op zich te laten afkomen en het te omarmen. Naast Ellis maken drummer Zach Eichenhorn en Ava Farver op synthbass deel uit van Netherlands. Met ‘Fantasmic’ (2010 en in 2012 ‘Silicon Vapor’ hebben ze al twee releases in eigen beheer uitgebracht. Twee platen die hen onder de aandacht bracht van het in Los Angeles residerende label Prosthetic Records. De sound van Netherlands is beenhard, traag en log. De tegenstelling tussen de donkere, zware bas en drumpatronen en de hoge stem van Timo Ellis doet soms denken aan Black Sabbath, maar ook symfonische grootmachten als Yes en Rush. Het groepsgeluid van Netherlands is opgetrokken uit vele facetten. Hardcore, noise, sludge, proto metal, pop, stoner rock, het duikt her en der op in verschillende combinaties. ‘Audubon’ telt negen eerder korte songs. Met de heftigheid en het loodzware karakter waarmee ze worden geëtaleerd is het maar goed dat de totale speelduur onder de dertig minuten blijft. Meer van hetzelfde zou je wel eens een indigestie kunnen bezorgen. Het zijn voor het merendeel opvallende en speciaal geconstrueerde tracks. De experimentele drang maakt het allemaal nog complexer, maar dat is dan weer de aard van het beestje

La Muerte

La Muerte
Murder Machine
Mottow Soundz

In maart 2015 en na een hiaat van twintig jaar maakte La Muerte een meer dan geslaagde comeback. De nieuwe bezetting met de twee oudgedienden zanger Marc du Marais en gitarist Dee-J plus Michel Kirby (Deviate, Arkangel, Wolvennest), Christian Z. (Length Of Time) en Tino de Martino (Channel Zero) stonden garant voor spetterende optredens in de Ancienne Belgique en gerenommeerde festivals als Dour, Sjock Rock Gierle en de Lokerse Feesten. De heren vonden elkaar blindelings en schreven opnieuw geschiedenis. De vonk om voor een live publiek te staan deinde uit tot een laaiende vuurzee. Een enthousiasme dat ook de begeerte aanwakkerde om nieuw materiaal te schrijven. In januari 2016 trok het kwintet de studio in om ‘Murder Machine’ op te nemen, een drie nummers tellende ep, een voor La Muerte oude, maar gedegen formule die nog steeds zijn waarde bewijst. En welke dag was meer geschikt dan 16 april 2016 - Record Store Day - om het kleinood in een gelimiteerde oplage van ‘transparent’ en ‘blood bath’ vinyl op de massa los te laten. De songs geven een prima inkijk en overzicht van waar La Muerte ook vandaag nog voor staat. Compromisloze, genre overstijgende rock en metal muziek. Elke track heeft bepaalde, verwoestende en verzengende eigenschappen die je telkens weer naar adem doen happen. ‘Murder Machine’ is het perfecte middel om dit tranendal even de rug toe te keren en alle remmen los te gooien. Na het Impetus Festival, Roadburn en La Nuit Belge van Les Nuits du Botanique zijn ze - en dat voor de eerste keer - van de partij op Graspop, de jaarlijkse metal hoogmis te Dessel. Afspraak dus op zondag 19 juni om 19u20 in de Metal Dome voor een niet te missen concert.

Suns Of Thyme

Suns Of Thyme
Cascades
Napalm Records

Vijf jonge, Duitse muzikanten die klinken alsof ze al veertig jaar muziekervaring achter de kiezen hebben. Niet dat ze één of andere jaren zestig of zeventig cultband klakkeloos kopiëren. Nee, Suns Of Thyme etaleert hier een toch wel eigen groepsgeluid. Na meerdere luisterbeurten kom je tot de vaststelling dat het kwintet op een uitgekookte manier diverse en uiteenlopende invloeden integreert in de veertien nummers die hun tweede elpee ‘Cascades’ rijk is. Ze gunnen zichzelf de vrijheid om een onvoorzien en soms gewaagd parcours uit te stippelen. Zo maken ze in opener ‘Aphelion’, meteen het meest heftige en zwaarwichtige nummer, kwistig gebruik van allerlei effecten waaronder een vocoder. Wie het niet zo begrepen heeft op robotstemmetjes meteen al een afknapper. Postpunk gitaren bepalen de sound in ‘In Dreams Awake’, het ijzersterke ‘Intuition Unbound’, het met een knappe gitaarsolo opgefleurde ‘Ich Träum Von Dir’ en het opzwepende ‘Deep Purple Rain’. Wat meteen ook opvalt is de speciale zangstijl van frontman Tobias Feltes. Zijn zeurderige, nasale manier van zingen is mogelijk een twistpunt dat zijn voor- en tegenstanders kent. Het vraagt zeker enig inlevingsvermogen. Sommige tracks kennen een dromerig verloop, zoals ‘To Vanish’ of men gaat op de psychedelische toer op in het fraaie ‘Rush’ of het rustig kabbelende ‘Schweben’ waar synthesizers en gitaren mooi in elkaar overvloeien. Suns Of Thyme weet zelfs het amalgaam aan genres samen te vatten in het tweeluik ‘Kirwani’ en ‘Kirwani II’. Om af te ronden halen ze de sitar en tabla boven in het exotische ‘The Field’. ‘Cascade’ betekent ‘kleine waterval’. Het is een passende woordkeuze om de vele fascinerende, muzikale aspecten die deze plaat rijk is te proberen te omschrijven.

Cherubs

Cherubs
Fist In The Air 
Brutal Panda Records 

Net als de progressief/psychedelische rockers van Boyfrndz afkomstig uit Austin, Texas, doch horen thuis in een totaal ander muzieksegment. Cherubs werd opgericht in 1992 en was slechts twee jaar echt actief in het tumultueuze, Amerikaanse noise circuit. Na twintig jaar maakten ze in 2015 een opgemerkte comeback met het album ‘2 Ynfynyty’. Een langspeler waarmee ze zich terug op het voorplan hesen. In het verlengde daarvan is er nu ‘Fist In The Air’, een vijf nummers tellende ep. Op vinyl verkrijgbaar in een dubbel single pakket. Het eerste schijfje bevat drie nieuwe nummers. Het tweede, twee remixen van de titelsong ‘Fist In The Air’. Bij het hedendaagse, uit de originele bezetting bestaande Cherubs hoor je echo’s van ‘The Jesus Lizard, Sonic Youth, Whores, Nirvana en Butthole Surfers. In de drie kersverse tracks maakt men volop gebruik van vervormende, gruizige en rauwe gitaareffecten. De schrille, hoge stem van frontman Kevin Whitley past perfect bij al dit noise geweld met als uitschieter de psychedelische wondertrip ‘Red Carpet Blues’. In de twee reprises van ‘Fist In The Air’ wordt er naarstig geëxperimenteerd door respectievelijk $hit & $hine en de bij Les Savy Fav actieve Tim Harrington.

Boyfrndz

Boyfrndz
Impulse 
Brutal Panda Records

Boyfrndz maakt niet de meest toegankelijke muziek. Geformeerd in 2011 koos het toenmalige trio voor een vorm van experimentele progressieve rock met een sterk psychedelische inslag. Veel gelaagde muziek, kleurrijk, gevoelig, minutieus opgebouwd. Het drietal was meteen ook erg productief. De ep’s, singles, live opnames en ‘All Day Pass’, hun debuut plaat volgden elkaar in sneltempo op. Een intensiteit en gretigheid die een verslavend effect had op hun achterban en ook niet onopgemerkt bleef voor de lokale muziekpers die hen meteen in de armen sloot. In 2014 kwam toetsenist Ben Livingston de rangen versterken. Dit kwam alleen maar het groepsgeluid ten goede dat verder werd uitgediept en verrijkt. Op hun derde elpee ‘Impulse’ strooit het kwartet lustig rond met hemels, etherisch gezang. De sfeer en teneur van de songs is beladen, geladen. Die worden aangestuurd door aanstuwende en ontroerende ritmes. Tijdloos, groots en aangrijpend. Meest opvallende facetten zijn inderdaad de falset stem van zanger/gitarist Scott Martin en de secure, berekende complexiteit van de composities. ‘Impulse’ is ook een zeer coherent samengesteld en kwalitatief sterk album. Geen enkel nummer valt uit de toon. Dit soort releases staat of valt met de kunst van het beheersen: het zich niet te buiten gaan aan technische excessen met bijvoorbeeld eindeloos solerende muzikanten of langgerekte, ingewikkelde songstructuren. Niets van dit alles bij Boyfrndz en toch lijkt deze muziek me weggelegd voor een meer select publiek van progrock volgelingen.

Marsen Jules

Marsen Jules
Shadows In Time
Oktaf/Kompakt

De Duitse ambient componist Martin Juhls, alias Marsen Jules is niet aan zijn proefstuk toe. Begonnen in 2003 telt zijn oeuvre al meer dan tien albums. Voor het maken van ‘Shadows In Time’ waren platen als ‘It’s Gonna Rain’ van Steve Reich en Brian Eno’s ‘Music For Airports’ zijn leidraad. Een andere belangrijke inspiratiebron was de installatie ‘Series 1024 x 768’ van kunstenaar Johannes Franzen, waarbij op een computer scherm 786.432 pixels elke seconde van kleur veranderen. Een op het eerste zicht simpel ogend proces, maar zo complex dat zelfs de meeste gesofisticeerde computers het niet kunnen vatten. Het is een visuele voorstelling van het begrip ‘oneindigheid’. Het oogmerk van Marsen was om dit ook auditief gestalte te geven. De cd release van ‘Shadows In Time’ kreeg als ondertitel ‘Static Version’, want inderdaad, hier ligt alles verankerd. Tegelijk is het een oefening in beheersing. Naast deze versie maakte Jules een generatieve samenstelling bestaande uit 300 variaties, te verkrijgen als USB flash en in verschillende vinyl uitgaven, elk in zeer gelimiteerde oplagen. Bij dit concept heeft de componist alle touwtjes in handen. Het is hij die de textuur bepaalt. De musicus balanceert op de lijn tussen stagnatie en chaos en markeert de grenzen van het monotone en de kakofonie. Dit schijfje is slechts een druppel, een momentopname. Voor sommigen nostalgisch en rustgevend, voor anderen slaapverwekkend en kleurloos. Wie oppervlakkig luistert hoort alleen het repetitieve. Zoals bij alle platen is ook hier herhaaldelijk luisteren op verschillende tijdstippen aan te raden. Wie weet wat zich dan openbaart. Deze langspeler is echter slechts het begin van een lange reis. Er wachten nog 300 unieke alternatieve creaties van hetzelfde muzikale epos om ontdekt te worden. Een ode aan het hier en nu en rekening houdend met het feit dat elke seconde enig is in zijn soort.

Ghold

Ghold
PYR
Ritual Productions

Gitarist Oliver Martin is de rangen komen versterken van het in Londen residerende Ghold. In 2012 opgericht door het duo Alex Wilson en Paul Anthony heeft Ghold zich in korte tijd weten op te werken tot een opgemerkte act in de lokale metal underground beweging. Met ‘PYR’, hun derde werkstuk klinkt Ghold meer dan ooit als een innovatieve vernieuwer van metal genres als doom, sludge en drone. ‘PYR’ is destructief, onsamenhangend, verontrustend, desoriënterend, bizar, weerzinwekkend en overweldigend. Het trio gaat razend, hakkend, genadeloos te keer, zit boordevol ideeën en gaat zich te buiten aan alle denkbare excessen. De veelheid aan impressies in bijvoorbeeld ‘Despert Thrang’ laten horen hoe onbevangen en ongeremd de drie muzikanten hun muzikale intenties gestalte geven. Soms krijg je de indruk dat alles gaat ontsporen, maar dat is slechts schijn. De rauwe vocalen, grimmige, grommende baslijnen, stompende drums en in vitriool gedrenkte, vervormde gitaarriffs vormen een kolossale entiteit. Een eerste mokerslag krijg je met het overdonderende ‘Collusion With Traitors’, waarin enkele onverwachte wendingen het verschil maken. Verrassend is ook de evolutie die CCXX’ doormaakt en eindigt met een ‘normale’, afgemeten drumsolo. ‘Blud’ is doortrokken van machinale drones en schreeuwerige zang en kent een chaotische, onuitgegeven finale. Nummer vijf, ‘Something Of Her Old Fire’, de bonus track op de cd versie (de vinyl uitgave telt slechts vier nummers) stelt enigszins teleur. Van het niet aflatende gebeuk geraak je op een bepaald moment verzadigd en dan is een song als ‘Something Of…’ er toch te veel aan.

Massa

Massa
Massa EP
Eigen Beheer

Nederlands trio uit Rotterdam dat zichzelf omschrijft als een nieuwe vadsige sludge band. Hun eerste wapenfeit is deze vier tracks tellende ep. Massa is een instrumentale act, al zocht men blijkbaar naar iets wat het gebrek aan vocalen zou kunnen ondervangen. De aangereikte oplossing zijn tekstsamples. Niet zomaar lukraak gekozen, maar waar enig speurwerk aan te pas kwam. De fragmenten worden subliem ingebed en geven een zeker inzicht in de boodschap die de muziek van Massa uitdraagt. Zoals in het bij ‘The Interview’ horende LSD experiment. Het enige ‘echte’ instrumentale nummer is ‘The Deep End’. De gitaar staat hier centraal. Een stevige ritmesectie bepaald het tempo. Het logge groepsgeluid krijgt hierdoor meer vaart. Ook hier illustreert de bijbehorende clip perfect de uitwerking die de band beoogt. Het meer slome ‘Dr. Frank’ steunt op een repetitieve gitaarriff, maar hier zijn het allerhande samples die de song kleur geven. In ‘Thank You Carl’ wordt eerst het ritme nog iets meer gedrukt. Space effecten vliegen je om de oren. Dissonanties als fuzz geven je de impressie deel te zijn van een ruimte expeditie. Naar het einde toe trekt men alle registers open. Een metersdikke geluidsmuur is de begrenzing waar je uiteindelijk tegen opbotst. Heftig plaatje deze ‘Massa’ ep.  

Mont-Doré

Mont-Doré
Fractures
Black Basset Records

Brussels DIY gezelschap dat thuishoort in het segment screamo, punk, hardcore en zijn blik ook wel eens richt op postrock en black metal. Dit is na de ep ‘Escalades ‘hun tweede release. ‘Fractures’ kwam uit op 22 april 2016, precies een maand na de bloedige aanslagen in Zaventem en Brussel. De plaat wordt dan ook opgedragen aan al wie slachtoffer is en voor wie nog alle dagen vecht om te overleven. Iedereen van ons draagt de sporen, de één al meer dan de ander. ‘Fractures’ staat voor genezing, voor herstel. Het is een remedie, een schreeuw. In die optiek ga je anders naar ‘Fractures’ luisteren. Opener ‘Before We Go’ zorgt voor een emotioneel moment. Het staat niet in verhouding tot de rest van het album. De overige songs zijn veel agressiever en intenser. De muzikanten gaan de confrontatie aan met hun innerlijke demonen, de sluimerende angsten, de onderhuidse spanningen. Dat alles om morgen te kunnen werken aan een betere wereld. Stillere passages zoals in ‘Let’s Not Slam Doors Anymore’, ‘Show Me Where It Hurts’ of ‘What You Gave Me Is Not A Gift’ proberen de overheersende en chaotische norm te ontwrichten, maar het gekrijs en geschreeuw blijven de dominante factor. Toegegeven, dit is niet het soort muziek dat mij kan bekoren. Te fragmentarisch, te luid, te extreem.     

Sahona

Sahona
Sahona
Eigen Beheer

Charly Sahona kent u misschien van de Franse, symfonische rockband Venturia. Die hun laatste plaat ‘Dawn Of A New Era’ dateert al van 2012. In 2010 had Sahona al met ‘Naked Thoughts From A Silent Chaos’ een soloalbum opgenomen. Nu heeft hij voor de release van ‘Sahona’ een drietal bevriende muzikanten rond zich verzameld en de nieuwe band gemakshalve naar zichzelf genoemd. Naast zijn rol als gitarist neemt Charly hier ook alle zangpartijen voor zijn rekening. Met de inbreng van tweede gitarist Fabien Paraillac is het een album dat nogal gitaargericht overkomt. Dat beide over een gave techniek bezitten komt hier overvloedig tot uiting. Er wordt kwistig met gitaarsolo’s rondgestrooid. Al is er ook ruimte gelaten voor keyboards en synthesizers, doch minder prominent en meer gedoseerd. De songs staan of vallen ook met hoe sterk de ritmesectie stand houdt. Bassist Cédric Artaxet en drummer Stéphane Cavanez kwijten zich voorbeeldig van hun taak en leveren hier een puike prestatie. Soms hoor je echo’s van het Finse H.I.M. doorklinken in ‘Little Jack’ of Muse in ‘Light Of Day, Sense Of Life’ en ‘Caught In Heaven’. Bijwijlen en vooral naar het einde toe, gaat het viertal iets te nadrukkelijk op zoek naar dramatische effecten zoals in het nogal bombastische ‘Where’s The Path’ of het tragere en overdreven sentimentele ‘I’m Alive’. Ook afsluiter ‘Book Of Life’ dat refereert naar Dream Theater klinkt gekunsteld, geforceerd en overtuigd allerminst. Aan de andere kant laat Sahona ook een aantal fraaie dingen horen die uiteindelijk toch nog de balans in hun voordeel laat overhellen.