zaterdag 3 juni 2017

Område

Område
Nåde
My Kingdom Music

Frans tweetal dat twee jaar geleden voor het eerst van zich liet horen met de langspeler ‘Edari’. Het avant-gardistische duo, daarnaast nog actief in een paar ‘echte’ metalbands (Jarell, Nerv, Road To Consciousness en Idensity), zocht en vond aansluiting bij acts als Ulver, Manes, Dødheimsgarden en God Is An Astronaut. Ze maken gebruik van uiteenlopende genres, niet voor de hand liggende instrumenten als trompet en saxofoon en bewerken hun muziek tot een uniek distillaat, een duister en psychotisch brouwsel. Hun teksten voeren je langs het pad van eenzaamheid, depressie, wanhoop en verdriet. Er wordt ook gespeeld met taal, want naast Zweeds gebruiken ze ook woorden uit het Fins, Turks, IJslands, Baskisch en Gaelisch. Niet alleen de doorsnee metal fan wordt hier voor de tweede keer op de proef gesteld. Ook rock liefhebbers in het algemeen zal het moeite kosten om door te dringen tot de kern van dit muzikale exploot. Bargnatt XIX (Christophe Denhez) en Arsenic (Jean-Philippe Ouamer) verloochenen hun metal achtergrond geenszins. Toch halen andere stijlen als industrial, trip hop, gothic, postrock, ambient en electro wel ergens de bovenhand. Aan ‘Styrking Leið’, een in het begin sentimentele song die een capricieus pad volgt en eindigt met agressieve grunts, werd een eerste video gekoppeld. Het merendeel van de composities heeft trouwens een sterk cinematografisch karakter en een melodramatische ondertoon. In ‘The Same For The Worst’ kiest men voluit voor het experiment met elementen uit jazz, avant-garde en post metal. Een constante is de voortdurende variatie. Wat het luisterproces onvoorspelbaar maakt. De muziek van Område, vooral dan ‘Enter’ doet me ook denken aan releases waar het Zweedse Cold Meat Industry label een patent op heeft. ‘Nåde’ is net als hun debuut ‘Edari’ een opmerkelijke plaat die door sommigen zelfs als visionair wordt bestempeld.

Geen opmerkingen: