maandag 23 oktober 2017

Drakkar

Drakkar
Diabolical Empathy
Eigen Beheer/Dooweet Agency

Opgericht in 1983 en een oudgediende uit de Belgische metal scene die sinds 2012 en de re-release van hun debuutalbum ‘X-Rated’ en het twee jaar later uitgebrachte ‘Once Upon A Time... In Hell!’ hun tweede reünie verder blijft verzilveren met deze ‘Diabolical Empathy’. Een concept album waarbij men zich liet inspireren door bekende en historische figuren als Dante of Michelangelo, maar ook Bérenger Saunière en Jeffrey Dahmer. In navolging van ‘Once Upon…’ probeert men ook hier het oorspronkelijke groepsgeluid van speed en thrash metal te verrijken met een meer moderne metal variant wat voor afwisseling zorgt. Er wordt ook wat lukraak geëxperimenteerd (die indruk krijg je toch) met samples in korte tracks als ‘The Arrival’, ‘West Allis’ en ‘Opening Towards The End’. Sommige nummers als ‘Rose Hall’s Great House’, ‘Lucifero Moderno’ en ‘Hitchhiking Of Pain’ klinken verrassend fris ,’Stigmata’, ‘The Nine Circles Of Hell’, ‘Evil Below’ en ‘The Endless Way’ lekker ouderwets, ‘The Witches Dance’ en ‘Plague Or Cholera’ gedateerd. En wat te denken van de ballade ‘Stay With Me’ een duet met Julie Colin (Ethernity). Zo krijg je hoe dan ook een veelzijdige schakering waar elk wel iets van zijn gading vindt. Drakkar laat uitschijnen dat ze met deze ‘Diabolical Empathy’ niet van plan zijn om snel de handdoek opnieuw in de ring te gooien. En gelijk hebben ze. 

Geen opmerkingen: