maandag 23 oktober 2017

Worselder

Worselder
Paradigms Lost
Eigen Beheer/Ellie Promotion

De wieg van het Franse Worselder staat ergens aan de voet van de Franse Pyreneeën. De groep bestaat sinds 2008 en debuteerde twee jaar later met het album ‘Where We Come From’. Het vijftal gooit old school metal, thrash, power metal, sludge, hardcore en stoner op een hoop en distilleert daar dan een groepsgeluid uit. Het resulteert is een metal variant die moeizaam valt te kaderen en waar men zich maar weinig kan over opwinden. Hun muziek is onpersoonlijk en blijft op geen enkel moment ‘hangen’. Niet dat er slecht wordt gemusiceerd. De muzikanten zijn technisch goed onderlegd en de zang is gevarieerd. Toch laat deze ‘Paradigms Lost’ me totaal onverschillig. Ook al omdat men de composities nodeloos rekt en verwerkt tot ingewikkelde constructies waar alle spanningskracht uit verdwijnt. De korte akoestische fragmenten die verwijzen naar streekgebonden muziek brengen ook geen zoden aan de dijk. Over de teksten is nagedacht en die verhalen over hoe onze wereldleiders er in slagen om alle progressieve ideeën omtrent politiek, religie en een nieuwe economie vakkundig te kelderen. Alleen het eigen belang telt. Het mocht allemaal wat eenvoudiger, directer en met slechts twee nummers die een vonkje laten overslaan (The Haven’ en het theatrale en groots opgevatte ‘Land Of Plenty’) is dit een mager beestje. Wel interessant zijn de tekening op de hoes en de albumtitel. Die verwijzen naar de geschiedenis van de ketterse beweging van de Katharen die voornamelijk in hun geboortestreek actief was in de dertiende en veertiende eeuw. 

Geen opmerkingen: