donderdag 16 november 2017

Spotlights

Spotlights
Muzikale en seismische trillingen
Voor velen zal het Amerikaanse Spotlights een nog illustere onbekende zijn. Met het album ‘Tidals’ debuteerden ze in 2015. Nu hebben ze met ‘Seismic’ een tweede langspeler uit. Een prima plaat trouwens. Hoog tijd dus dat Spotlights zijn introductie krijgt in de Lage Landen. Toen we telefonisch contact opnamen doorkruisten ze met hun busje de woestijn, op weg naar hun laatste optreden van hun tournee met Melvins. Aan het woord is Mario met als ruggensteun zijn vrouw Sarah Quintero.
Paul Van de gehuchte

Was Sleep Lady jullie eerste groep?
‘Het was niet mijn eerste band, maar wel die waar Sarah en ik voor het eerst samen deel van uitmaakten. Sarah heb ik voor eerst ontmoet toen ik een plaat produceerde voor het combo Marisol waar ze toen bij speelde. Ik had toen een eigen studio: de Black Box Recording Studios in San Diego. We zijn dan vrienden geworden, dan beginnen daten en net voor we bij Sleep Lady aansloten zijn we gehuwd. Gisteren was trouwens onze huwelijksverjaardag. Zeven jaar zijn we nu getrouwd.’

OP DEZELFDE FREQUENTIE INGESTELD
Gefeliciteerd! Hoe is het om als koppel in dezelfde groep te spelen?
‘Heel goed eigenlijk. We hebben elkaar leren kennen als muzikanten en het klikte meteen. We houden van muziek spelen, platen maken, gaan graag op tournee. Voor ons gaat het zo goed als mogelijk in de gegeven omstandigheden. We zijn zo ook altijd bij elkaar en moeten nooit iemand alleen thuis achterlaten. Ook wat de muziek betreft zitten we op dezelfde lijn. Het maakt songs schrijven en spelen een stuk gemakkelijker.’

Het klinkt als het perfecte huwelijk?  
‘Ja tot nu toe verloopt alles op wieltjes. Ook in de privésfeer. ’Knock on wood’ en hopen dat het zo blijft (lacht). Op muzikaal vlak vullen we elkaar erg goed aan. We weten wat we willen, kennen elkaar door en door, weten wat onze sterke en zwakke punten zijn. In de bands waar we vroeger in speelden waren we met meer en dan moet je rekening houden met iedereen zijn mening en dan wordt het lastiger om tot een vergelijk te komen.’ 

Wanneer hebben jullie dan besloten om te starten met Spotlights?
‘Kort voor we bij Sleep Lady aan de slag gingen hebben we samen een single gemaakt. Je vindt die terug op onze Bandcamp pagina. Dat was de kiem, het prille begin van Spotlights. We keerden terug naar New York in 2013 en trachten voor onszelf uit te maken wat we wilden bereiken met Spotlights. In het begin waren we met ons tweetjes. Sarah speelde basgitaar en ik drums. Gaandeweg werden de songs meer gitaargericht en gingen we op zoek naar een drummer zodat ik me kon concentreren op gitaar. We hebben dan ‘Tidals’ opgenomen en ‘Seismic’ is nu de volgende stap. De keuze voor de naam Spotlights is eerder ironisch bedoeld. Het is niet zo dat we altijd willen in de schijnwerpers staan (lacht).’


HET PROCES OP GANG BRENGEN
In de bio staat dat de huidige toestand waarin de mens en de aarde zich bevindt de aanzet was voor het maken van ‘Seismic’. Kun je daar iets meer over vertellen?
‘Het was niet de bedoeling een concept album te maken. Je overschouwt gewoon wat er allemaal gebeurt in de wereld. De politieke beslissingen, het klimaat, oorlog, economie, terreur. Het gaat de verkeerde kant uit. We worden dan ook nog eens constant door nieuwszenders en op de sociale media gebombardeerd met negatieve berichtgeving. Het lijkt erop dat de mens aanstuurt om zichzelf en zijn leefomgeving te vernietigen. We konden er niet omheen en hebben dat alles gebruikt als een katalysator voor het nieuwe songmateriaal. De teksten zijn daarvan afspiegeling. De getroffenheid en bewogenheid zaten al verwerkt in de muziek.’ 

‘Als je de evolutie bekijkt is de tijd die mens op aarde heeft beperkt. Een indicatie zijn bijvoorbeeld de recente aardbevingen en overstromingen. In plaats van elkaar te helpen en van de wereld een betere plaats te maken om te leven kiest iedereen partij en denkt op korte termijn. Als het mijn tijd maar duurt.’

‘Wij hebben er bewust voor gekozen om geen kinderen te hebben. Ik zou het oneerlijk vinden tegenover een kind om het als individu en zuiver uit eigenbelang op de wereld te zetten. Ten andere, er zijn genoeg kinderen op de wereld die het slecht hebben. Als we in de toekomst toch kinderen zouden willen dan overwegen we eerder adoptie.’ 


Te zien aan je familienaam heb je Zuidamerikaanse roots? 
‘Klopt. Ik ben geboren in Bogota, Colombia. Mijn ouders zijn verhuist naar de States toen ik acht jaar oud was. Ook heel wat familie (tantes, ooms, neven en nichten) zijn naar de VS geëmigreerd. Er wonen wel nog enkele familieleden in Colombia. Die gaan mijn ouders één keer per jaar gaan bezoeken. Zelf is het meer dan twintig jaar geleden dat ik er nog ben geweest.’

Heb je al genealogisch onderzoek gedaan naar je voorouders of interesseert je dat niet?
‘Vreemd dat je dit aanhaalt. We hebben er gisterenavond nog over gesproken. Mijn zuster is er mee gestart. Het interesseert me wel. Ik weet ongeveer waar mijn over-overgrootouders vandaan komen. Langs moederskant ligt de oorsprong in Spanje. Langs vaderskant stammen we af van inheemse, Colombiaanse indianen. Sarah haar afstamming is wat complexer. Haar voorouders woonden verspreidt over Europa in landen als het voormalige Tsjecho-Slowakije, Italië,  Groot-Brittannië, Ierland. Het is allemaal erg interessant, maar je moet er tijd voor vrijmaken. Ooit beginnen we eraan (lacht).



Geen opmerkingen: