dinsdag 27 februari 2018

Ministry

Ministry
Nog altijd strijdvaardig
Bij het wakker worden op 9 november 2016 besloot Al Jourgensen dat het nog eens tijd was om een Ministry album op de goegemeente los te laten. De frontman staat er om bekend om over allerlei topics ongezouten zijn mening te geven. Ook als het over politiek gaat neemt hij geen blad voor de mond. Denk maar aan zijn Bush trilogie. ‘AmeriKKKant’ is een opnieuw politiek geïnspireerde plaat geworden. Jourgensen speelt niet zozeer de man (Donald Trump), maar eerder het (kapitalistisch) systeem dat helemaal is ontspoord en aan de oorzaak ligt dat iemand zoals Trump kan verkozen worden tot president. Over ‘AmeriKKKant’ en nog veel meer hadden we een gesprek met Al zelf.
Tekst: Paul Van de gehuchte


Is dit album het ultieme werkstuk geworden waarin je al je muzikale kennis en ervaring die je hebt opgebouwd tijdens het bestaan ​​van Ministry bundelt?
‘Zoals het oude gezegde luidt: ga met wat je weet, want er niets mis mee om uit je eigen muzikale ervaringen te putten. Er zitten ook een paar nieuwigheidjes tussen, maar die mag de luisteraar zelf ontdekken. Naast mijn oude kompaan Burton C. Bell (Fear Factory) zijn er gastbijdragen van onder meer DJ Swamp, Arabian Prince (ex N.W.A.) en Lord Of The Cello. Muzikanten waar ik best fier op ben om mee te mogen samenwerken.’

HET VOLLEDIGE PLAATJE
Waarom laat je de songs in elkaar overvloeien?
‘Dit album vertelt een verhaal. Het is de bedoeling om het in zijn geheel te beluisteren. Alleen dan kun je het ten volle leren appreciëren en ook begrijpen hoe erg het wel gesteld is met onze huidige samenleving. Individuele liedjes of fragmenten geven niet het volledige plaatje weer.’

Waarom koos je voor ‘AmeriKKKant’ als titel?
‘Omdat het in Amerika - en eigenlijk ook in de rest van de wereld - de verkeerde kant op gaat. We zijn de weg kwijt en niemand blijkt in staat om het tij te keren. Zolang we hetzelfde pad blijven bewandelen wordt overleven zelfs problematisch, laat staan dat we erop zouden vooruitgaan.’

Sommige mensen gaan de politiek in, anderen doen donaties, anderen worden een terrorist. Wat was voor jou de trigger om muziek als hulpmiddel te gebruiken om je mening te uiten en je (politieke) mening te geven?
‘Ik doe af en toe een donatie en zou graag meer doneren, vooral aan mensen of instellingen waar ik mee meeleef en sympathie voor koester, maar daarvoor verdien ik te weinig. Terrorisme is zelfvernietigend en staat niet in verhouding tot de boodschap die je wil overbrengen. Dus leek me muziek het logische platform en voor mij persoonlijk de juiste keuze om mij te uiten.’

In het verleden heb je je onder meer laten inspireren door president Bush, gebeurt nu hetzelfde met Trump als president?
‘Niet noodzakelijk. Bush, Trump of nog iemand anders, het maakt allemaal niet uit. Wat is het verschil?
Het is het systeem dat dit soort hansworsten voortbrengt en ze aan de macht brengt. Dat is waar ik de nadruk op wil leggen en de aandacht op wil vestigen.’


ONDERWIJS IS DE HOEKSTEEN
Zou je kunnen stellen dat de verkiezing van Trump voor een groot deel te wijten is aan het falen van het onderwijssysteem in de VS?
Bingo! Recht in de roos! Ik heb het onderwijssysteem aangeklaagd, of eerder het gebrek daaraan en dat al decennia lang. Als je een metaaldetector aan de ingang van een school moet installeren om een gevoel van veiligheid te creëren dan zou je denken dat er toch één iemand aan de alarmbel gaat trekken. Niets daarvan, integendeel voor een degelijk onderwijs is er in de VS geen geld. Idem dito voor een algemene gezondheidszorg.’ 

Wat is je mening over het tweede amendement, het vrije bezit van wapens? Moet er een beperking komen?
‘Natuurlijk wel. Aan de andere kant, de mensheid heeft altijd wapens gehad. Zonder hadden we het nooit gered. Ze waren nodig om te jagen, zodat we te eten hadden en konden overleven. Maar om te jagen heb je geen hypertechnologie nodig. Ik onderschrijf zeker niet de theorie van een ‘goede kerel’ met een pistool kan een ‘slechterik’ met een pistool tegenhouden. Wat voor shit is dat? Trouwens wie beslist wie ‘goed’ of ‘slecht’ is? Wat dacht je om ‘slechte mensen’ een verbod op te leggen om nog wapens te kopen of te dragen? Ik denk dat de ‘goeden’ er overheen zullen komen en stoppen met angst zaaien en zeuren over hun rechten om zich te bewapenen, wanneer het aantal doden omlaag gaat en de straten veiliger zijn voor hen en hun kinderen, zoals keer op keer bewezen is in landen met een meer restrictieve wapenwetgeving.’


Hoe gevaarlijk is de neiging dat meningen en leugens echte feiten vervangen en dat je ermee wegkomt?
‘Natuurlijk is het gevaarlijk, maar niet verrassend. We zijn opgevoed en opgegroeid met nep nieuws. Dit gaat helemaal terug naar ons onderwijssysteem en het smoren van de individuele gedachte en het belonen van de kudde mentaliteit, het wat ik noem ‘stam denken’. Van religie tot geschiedenis, wat ons wordt geleerd zijn leugens. Wiskunde en wetenschappen zijn ook niet de absolute vormen van kennis waar we ons moeten aan spiegelen. Onze creativiteit en zelfs ons kosmisch bewustzijn worden gestuurd en gefnuikt vanaf onze geboorte, wat leidt tot een maatschappij die geïnfecteerd is met een alsmaar groeiende groep imbecielen en hun lemming mentaliteit.’


Seksueel misbruik en intimidatie van zowel vrouwen als mannen is zo oud als de mensheid zelf, maar vandaag hebben de slachtoffers een stem en worden ze gehoord. Maar is er geen risico dat we doorschieten in de andere richting?
‘We nemen opnieuw een opkomende beweging van verzet niet ernstig en minimaliseren en bagatelliseren het. Een eenvoudige en voor de hand liggende stap om het verhaal op die manier te controleren en te beheersen. Het kan me geen ene moer schelen dat wie dan ook aan iemand anders in de tieten of de kont knijpt, met het voorbehoud dat een gewelddadige aanval van welke aard dan ook weerzinwekkend is. Waar ik echt om geef is waarom we opgevoed en geleerd worden dat het sociaal aanvaardbaar is voor mannen om zich te bezondigen aan dergelijk gedrag en het aanvoelt als een geboorterecht om het acceptabel te maken, goed te praten en te rechtvaardigen. Ik geef om het feit dat vrouwen
onderwezen en opgevoed worden om onderdanig te zijn en dergelijke maatschappelijke normen te aanvaarden. Waarom is het verschil in loon voor vrouwen in dit land nog steeds 73 cent tegenover 1 dollar voor mannen voor exact hetzelfde werk? Waarom denken mannen nog altijd het recht te hebben om vrouwen wetten op te leggen in verband met voortplanting en het krijgen van kinderen? Overal waar je kijkt zijn de methodes, structuren en maatschappelijke normen in het voordeel van de man. Nergens en op geen enkele gebied is er gelijkheid. Geen wonder dat mannen denken dat de wereld één groot gigantisch feestje is voor pikken. Ik heb ook boter op het hoofd en deed er een groot deel van mijn leven gulzig aan mee. Oh ja dat klopt, ik heb hetzelfde onderwijssysteem doorlopen als de rest van die vetzakken (lacht).’


DE PIJN VAN HET ZIJN
Tegenwoordig is geld de echte macht die het systeem beheerst. Is het kapitalisme niet gedoemd te verdampen zoals het communisme dat deed?
Elke structuur ziet er goed uit op papier ... communisme, kapitalisme, religies, enzovoort enzovoort.
Het probleem is dat mensen die machtsposities innemen in veel gevallen niet voldoende zijn geschoold, noch over een zeker intellect beschikken, noch voor rede vatbaar zijn.  Ze vallen simpelweg terug op primaire oerinstincten zoals hebzucht en angst. Elk stelsel zal instorten als het lang genoeg wordt geleid door niet-verlichte geesten.’

Wanneer ben je geïnteresseerd geraakt in de lichaamscultuur (tatoeages, piercing)?
‘Om eerlijk te zijn: tijdens de eerste Revolting Cocks tournee werd ik op een ochtend wakker met een enorme kater en zag een tatoeage op mijn arm zonder me iets te herinneren over het hoe en waarom. Na een paar weken raakte ik er niet alleen aan gewend maar besloot ik om via nog meer tatoeages mijn verhaal te vertellen. Het is het verslag, een soort van documentaire over mijn leven op deze planeet.’

Hoeveel pijn kun je verdragen om het resultaat te verkrijgen dat je voor ogen hebt?
‘Veel, het leven op deze aardkloot maakt dat je eraan gewend raakt.’

Lichaamscultuur heeft ook betrekking op gezondheid, het voorkomen van ziektes, verval en schade. Ben je ook met die aspecten bezig?
Ja, ik ben me daar heel erg van bewust. Het is vroeger ooit anders geweest, maar dat is nu verleden tijd. Elke tatoeage zie ik als een Polaroid momentopname. Een afbeelding van waar je overal op je trektocht door dit leven bent geweest. Die gebeurtenissen heb je voor eeuwig en altijd vastgelegd. Is veel cooler dan het nemen van een selfie.’

Sommige mensen verzamelen graag, anderen willen een luxe huis, een mooie auto, een motorfiets. Vind je het leuk om dingen te bezitten en word je daar blij van?
‘Natuurlijk, maar dat heeft alleen maar een tijdelijk effect en moet je altijd kunnen plaatsen binnen zijn context.’


Geen opmerkingen: