dinsdag 26 juni 2018

Prioratvm

Prioratvm
Adonis
Finalmuzik

Het project Prioratvm werd in 2007 opgericht door de Italiaanse componist en muzikant Mirko Bradaschia. Voor het vinden van een pseudoniem liet hij zich inspireren door de legende van de Priorij van Sion, een door de Fransman Pierre Plantard verzonnen genootschap. De muziek van Prioratvm evolueert constant en is gebaseerd op esoterische kennis, emotionele perceptie en de menselijke psychologie. Dat in combinatie met echte verhalen, kronieken, omschrijvingen en beelden van levensechte landschappen. Dit vertaalt zich in composities en arrangementen gebaseerd op klassieke muziek, doch aangevuld en doorweven met elektronische geluiden en synthesizers met elementen van ambient tot neofolk en de daarmee verwante apocalyptic folk en folk noir stromingen. Het album ‘Adonis’ kwam tot stand met de hulp van Vincent Mercier die  opzoekingswerk verrichtte naar de neoreligieuze beweging van het Adonisme opgericht in 1925. Stichter is de Duitse esotericus Franz Sättler. Enkele belangrijke kenmerken zijn het in praktijk brengen van het sensueel genot van geslachtsgemeenschap, zowel heteroseksuele als homoseksuele. Ook tolerantie ten over staan van andere mensen wordt gezien als een belangrijke deugd. Het gebied waarin men dit kan beoefenen is grenzeloos. Eén van de stelregels van Sättler was ‘Alles begrijpen betekent alles vergeven’. Het is dan ook jammer dat het Adonisme in 1936 door de nazi’s werd verboden. Al werden er na de oorlog nog een aantal schuchtere pogingen ondernomen om de beweging nieuw leven in te blazen. Echter zonder succes. Sommige titels van songs zoals ‘Belus Et Biltis’, ‘Adonis’, ‘La Chute D’Adonis’ en ‘Didusch’ verwijzen naar de figuren die een hoofdrol spelen in de saga. ‘Chajât’ is met zijn futuristische drones en synthesizers, vermengt met traditionele Oosterse klanken al meteen een zeer imponerende track. ‘Belus Et Biltis’ is meer cinematografisch opgevat. Zangeres Maria Cristina Anzola geeft Dido een stem in het feeërieke ‘Didusch’. Vincent Mercier zelf zorgt voor mystiek met zijn voordracht in de taal van de Chaldeeën in ‘La Chute D’Adonis’. De onheilspellende stemming in ‘L’Arbre Interdit’ valt toe te schrijven aan de speciale klanken ontlokt aan de theremin. Met de mooie afsluiter ‘Le Serpent Et La Sagesse’ maakt Mirko B. een einde aan zijn muzikale interpretatie van het Adonisme.  

Geen opmerkingen: