donderdag 9 augustus 2018

Carl Stone

Carl Stone
Electronic Music From The Eighties And Nineties
Unseen Worlds

De Amerikaanse componist Carl Stone maakt al muziek sinds 1972. Hij specialiseerde zich in elektronische muziek en vandaag is zijn voornaamste instrument een laptop computer. De man heeft talloze werken op zijn conto staan. Veel er van bevatten zich langzaam ontwikkelende manipulaties van samples. Dit kunnen opnames zijn van akoestische instrumenten, stemmen of andere geluiden. Unseen Worlds bracht in 2016 een eerste verzameling uit van drie elpees met zowel gewaardeerde als ‘vergeten’ werken onder de noemer ‘Electronic Music  From The Seventies And Eighties’. Met de de dubbelaar ‘Electronic Music From The Eighties And Nineties’ komt daar nu een vervolg op. Inhoudelijk is het concept hetzelfde gebleven, want ook hier worden favoriete stukken afgewisseld met minder bekende of eerder onuitgebrachte werken. De composities zijn gelijkaardig van opzet. Rustgevend, dromerig, onvoorspelbaar en traag evoluerend. Zo zijn er de de wijdse en zweverige ambient klanken in het soezerige ‘Banteay Srey’. Naar het einde toe krijgen we een verrassende wending in het minimalistisch opgevatte ‘Sonali’ met de introductie van een Mozart koor en de daarbij horende bewerkte glitches. Of er is de Indonesische gamelan in combinatie met die ene zangeres in het prachtig exorbitante, nooit eerder uitgebrachte ‘Mae Yao’. Als minst behaaglijk en nogal extreem is er nog ‘Woo Lae Oak’. 23 minuten lang tremolo vioolklanken met daaroverheen gedrapeerd een enerverend en schriel gefluit is op zijn minst exceptioneel te noemen. Zorgt voor agitatie en geprikkeldheid. Carl Stone blijft hoe dan ook een gedreven en expressief geluidskunstenaar met een voorkeur voor het onverwachte en het avontuurlijke.    

Geen opmerkingen: