donderdag 9 augustus 2018

Vitor Joaquim

Vitor Joaquim
Impermanence
Eigen Beheer

De Portugees Vitor Joaquim is een vorser en een geluids- en beeldkunstenaar. Hij behaalde een doctoraat in computermuziek en heeft een voorliefde voor probeersels met laptops. Zijn eerste stappen op het gebied van improvisatie en experimentele muziek zette hij reeds begin de jaren tachtig. Vitor werkte zowel voor theater en creëerde dansvoorstellingen, video’s en kunstinstallaties. In verschillende Europese landen werkte Joaquim samen met gerenommeerde en minder bekende artiesten als Scanner, Phil Niblock, Julien Ottavi, Greg Haines, Carlos Zingaro en Rodrigo Amado. Naast compilaties, remixes en collaboraties met andere muzikanten staan er acht solo albums op zijn palmares. Deze ‘Impermanence’ is nummer  negen en een toch wel bijzondere release. Het album komt uit in drie verschillende versies: op een USB Visacard verpakt in een doosje met magnetisch slot en digitaal. De derde, meest prijzige en zeldzame editie van slechts twintig exemplaren komt er in een als verpakking opgevat, opmerkelijke acryl beeldhouwwerk van de hand van Rui Grazina. Het kunstobject nodigt uit om als gebruiker in te gaan op de interactie tussen doorzicht en aanraking. Het concept van ‘Impermanence’ is de carrousel van verandering. Zowel het eigen lichaam als de omgeving en de wereld in het algemeen transformeert en muteert. Er is de onzekerheid van het bestaan en tegelijk de voorspelbaarheid der dingen. Niets ontsnapt aan wat er met het verstrijken van de tijd gebeurt. En dan is er nog het onvermogen om elk moment van ons bestaan ten volle bewust te beleven. De interpretatie van deze denkpiste maakt van de muzikale voorstelling ‘Impermanence’ tot een uniek electro-akoestisch werkstuk. Vitor Joaquim introduceert en combineert op schitterende wijze, piano, orgel en strijkers met elektronische spitsvondigheden, samples en tekstfragmenten zoals in de titeltrack een ingesproken brief van Tommy G aan Maria P en in ‘Here Is Where Is All The Happiness That You Can Find’ zit een Arvo Pärt interview verwerkt. Samen met ‘Stillness’ behoren ze tot de hoogtepunten van deze ‘Impermanence’.       

Geen opmerkingen: