donderdag 22 november 2018

Bill Thompson

Bill Thompson
Mouthful Of Silence
Burning Harpsichord Records

De Amerikaan Bill Thompson studeerde aan de North Texas State University en is van origine een jazz gitarist. In 2004 verhuisde hij naar Groot-Brittannië en behaalde er zijn doctoraatsdiploma voor compositie. Een hardnekkige peesontsteking was de oorzaak dat hij moest stoppen met gitaar spelen. Hij schakelde dan maar over op een alternatieve en ook wel controversiële vorm van muziek maken door het samenvoegen van elektronica, gevonden voorwerpen en zijn laptop. Op deze ‘Mouthful Of Silence’ keert hij terug naar zijn oude liefde de gitaar, maar dan wel een speciaal instrument, namelijk de Moog gitaar, in 2008 ontworpen door Paul Vo. Niet iedereen was er fan van, maar voor Thompson was dit het ideale instrument om zijn al twintig jaar durende exploratietocht uit te breiden met de dimensie van een fysiek tastbaar element. Vooral de mogelijkheid om nooit-eindigende, aanhoudende noten te produceren - zelfs als je wou op alle zes snaren tegelijk - was voor Bill een niet te versmaden troef. ‘Mouthful Of Silence’ is de studioversie van ‘Live At Brunswick’, een optreden in de Brunswick Club van juni 2017, wat datzelfde jaar nog verscheen bij Touch Radio. Deze dubbel cd bevat met ‘Stillness’ en ‘Solitude’ twee uitvoeringen, twee verschillende interpretaties van hetzelfde stuk. Ze zijn het eindresultaat van een jaar lang geïmproviseerde optredens. De nuances zijn soms heel klein en subtiel. Bill maakt gebruik van verschillen in toonhoogte, aangevuld met resonanties, ruis en oscillaties. In het tweede luik ‘Sollitude’ ligt de nadruk meer op golvende bewegingen. De digitale versie van ‘Mouthful Of Silence’ gaat vergezeld van een bonustrack. ‘Shifting Currents Installation’, duur 46 minuten, is een onderdeel van een kunstinstallatie en door Thompson te koop aangeboden als promo cd tijdens de Shifting Currents Tour (2009), een samenwerking met Keith Rowe en Rick Reed. Speciaal voor deze release is deze ‘installation composition’ geremasterd. Met dit album zoekt Bill Thompson naar de minder voor de hand liggende mogelijkheden die instrumenten kunnen bieden. Hij gaat verder dan wat de handleiding suggereert als opties en wil meer dan alleen maar het voorgekauwde aanbieden voor consumptie. Een interessant uitgangspunt dat de creativiteit moet aanzwengelen.    

Geen opmerkingen: