donderdag 22 november 2018

Speaker Bite Me

Speaker Bite Me
Future Plans
PonyRec.

Voor de start van deze Deense band moeten we terug naar 1994. Tot 2007 werden er regelmatig platen uitgebracht, maar dan werd het stil rond Speaker Bite Me. Van een split was echter nooit sprake. Het viertal bleef actief zowel wat betreft het samen componeren als het spelen van concerten. Dat het zolang duurde voor er een nieuw album werd uitgebracht komt door de strenge normen die de musici zichzelf opleggen. Een nieuwe release komt er pas als alle stukjes van de puzzel in elkaar vallen en er eensgezindheid is tussen de groepsleden onderling. De huidige tegenstellingen in hun verdeelde thuisland zijn hiertoe de aanzet geweest. De vier muzikanten raakten gefrustreerd door de toenemende polarisatie, niet alleen in Denemarken, maar ook in de rest van Europa. De kloof tussen arm en rijk neemt nog altijd toe en alles is gefocust op het ‘ik’. In plaats van onze welvaart te delen met zij die het minder goed hebben en zo het leven wat aangenamer te maken voor iedereen. In het geval van Speaker Bite Me zijn de woede en deceptie de katalysators om in een uitbarsting van creativiteit dit te vertalen in vijf opmerkelijke en uitstekende composities die samen het album ‘Future Plans’ vormen. Vanuit een fundament van postrock en alternatieve rock steekt Speaker Bite Me meer diepgang in zijn songs door ruimte te laten voor experimentele elementen en gebruik te maken van dissonantie, feedback en noise. ‘Sweet Expectations’ is hiervan de ultieme artistieke bekroning. Een gedurfde en zeer experimentele track. Aan de andere kant staat daar tegenover het verterende en tegelijk grimmige ‘Future’. In het licht van de onzekerheid en de angst hoopt Speaker Bite Me dat ‘Future Plans’ op een of andere manier een positieve bijdrage levert en de problemen bespreekbaar maakt. Zowel muzikaal als tekstueel is dit een krachtig, meeslepend en expressief album.       

Geen opmerkingen: