maandag 7 januari 2019

Navarone

Navarone
Salvo
Suburban

Navarone is een Nederlandse band uit Nijmegen. Ze bestaan sinds 2008 en ‘Salvo’ is hun vierde studioalbum. De aandacht voor deze nieuwe plaat moeten ze delen met hun deelname aan het populaire televisieprogramma ‘The Voice Of Holland’. Volgens het persbericht zijn ze de eerste muziekgroep ooit die eraan deelneemt. Eigenlijk zal het me worst wezen, maar aan de andere kant ben ik toch stiekem benieuwd hoe ver ze het gaan schoppen. Niet dat ik ooit naar dat programma zal kijken, want ik heb zo mijn principes en daar wijk ik niet van af. Navarone staat bekend om zijn gevleugelde mengeling van klassieke rock, grunge, stoner tot funk (‘Reset’) en stadionrock (‘Waste’). Zoals de titel al laat vermoeden wordt hier stevig van jetje gegeven. Net als de twee eerder genoemde titels liggen een aantal nummers echt goed in het gehoor. Dat is onder meer het geval met het splijtende ‘Cerberus’, ‘Surrender’, het flitsende ‘Another Way’ en het potige ‘Mind’s Eye’. ‘The Strong Survive’ klinkt een tikje commerciëler, ‘Søreal’ leunt iets dichter aan bij pop en het tragere ‘Fire’ heeft een paar venijnige weerhaken. Navarone blijft dus verder aan de weg timmeren. De muzikanten zijn veelzijdig, zanger Merijn van Haren is top en het songmateriaal meer dan degelijk. Het gokje om mee te doen aan ‘The Voice’ zal misschien bijdragen tot meer naambekendheid. Het is hun bij deze gegund.

Geen opmerkingen: