maandag 4 maart 2019

Paal Nilssen-Love

Paal Nilssen-Love
New Japanese Noise
PNL Records

De Noorse muzikant Paal Nilssen-Love is jazz drummer van beroep en erg bedrijvig. Het aantal projecten waar hij heeft aan meegewerkt is net als het aantal platen waarop hij een bijdrage levert indrukwekkend. Momenteel is hij actief bij acts in duo, trio of in een grotere bezetting zoals Large Unit waarbij de teller op achttien(!) staat, inclusief zijn werk als solo artiest. Ook op festivals is Nilssen-Love een graag geziene gast. Op het Roskilde festival in Denemarken werd hem in 2018 gevraagd om twee speciale acts samen te stellen. De eerste was een project met Braziliaanse muzikanten (‘New Brazilian Funk’), de tweede was Japans georiënteerd. Beide optredens verschenen op plaat, maar het is de laatste die we in handen kregen. ‘New Japanese Noise’ brengt voor het eerst drie gerenommeerde muzikanten samen uit het Japanse noise en free jazz circuit. Naast Paal wordt de line-up vervolledigt met de Braziliaanse gitarist Kiko Dinucci, waarmee hij de link legt naar het Braziliaanse concept waarmee hij een dag later (op 5 juli 2018) zou optreden. Akira Sakata (saxofoon, klarinet) is in eigen land een levende legende. De andere twee, Kohei Gomi (Painjerk) en Toshiji Mikawa (Incapacitants, Hijokaidan) hebben naam en faam gemaakt in het genre noise en de Japanse variant op de kaart gezet. De twee concerten benadrukken ook de voorliefde van Nilssen-Love om verschillende stijlen met elkaar te combineren en muzikanten uit verschillende continenten met elkaar te laten musiceren. Van bij de eerste noten slaat de chaos toe. Het gelegenheidsvijftal brengt in iets meer dan drie kwartier een ware ode aan de freejazz. Spontane improvisaties slopen eventuele culturele barrières. Op een duizelingwekkende manier en aan een verschroeiend tempo krijgt de luisteraar het ene salvo na het andere te verwerken in opener ‘Stiff Upper Lip Jeeves’. Alleen naar het einde toe gaat het kwintet wat freewheelen en gaat men naadloos over in ‘Up The Line To Death’ waarin de krijsende sax van Sakata de overhand neemt. In de tweede helft gaat drummer Nilssen-Love in duel met gitarist Dinucci. ‘Eats, Shites And Leaves’ klinkt in het begin beheerst en afgemeten, maar gaandeweg worden alle remmen losgegooid. Akira Sakata haalt zijn diepste grunts boven in het kosmische ‘The Bone People’. In uitsmijter ‘Birdsong’ gaan de vijf er nog eens tegenaan staan en halen alles uit de kast met totale anarchie als ultieme bekroning.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Geen opmerkingen: