zaterdag 6 april 2019

Belp

Belp
Crocodile
Jahmoni/SVS Records

Na olifanten en een nijlpaard kiest Sebastian Schnitzenbaumer (a.k.a. Belp) voor de krokodil als titel van zijn nieuwe release. De in München residerende producer focust zich op een experimentele tak van elektronische muziek. Hij baseert zich daarbij op zijn kennis van klassieke muziek, filmmuziek en jazz. De plaat duurt nog geen dertig minuten en de tracks zijn meer fracties van ideeën dan uitgewerkte composities. Belp speelt met flexibele ritmeveranderingen en kiest patronen uit subgenres als abstract, broken beat, dubstep en avant-garde. Meermaals heb je het gevoel dat je aan het trippen bent, maar dat duurt dus nooit echt lang. De nadruk ligt bij drums en percussie. Soms klinkt het ceremonieel of als inheemse of stammen muziek (’Hang On’, ‘Endless Preparations For A Ceremony’ of afsluiter ‘Catch’). ‘Hyperreal Love’ is een romantisch tussendoortje. Het lijkt alsof Belp zich hier lukraak bedient van wat binnen handbereik ligt. ‘Crocodile is dan ook een vreemde verzameling van atmosferische stukjes muziek.

Geen opmerkingen: