vrijdag 10 mei 2019

Trondheim EMP

Trondheim EMP
Poke It With A Stick / Joining The Bots
Crónica

Verschillende universiteiten werden aangezocht om mee te werken aan dit project dat de kruisbestuiving onderzoekt met betrekking tot de aanpassing, de verwerking en de muzikale interactie tussen in vele aspecten van elkaar verschillende artiesten. De financiering gebeurde door het Noorse Artistieke Onderzoeksprogramma en de Noorse Universiteit voor Technologie en Wetenschap. Een grote groep uitstekende muzikanten en vocalisten verleende zijn medewerking naast wetenschappers, programmeurs en ook één filosoof. De naam van het collectief verwijst naar de Noorse stad Trondheim. De letters EMP staan voor ‘Electroacoustic Music Performance’. Het proces bestaat er in om via digitale audio-analyse de functies van één geluid te verwerken. Door middel van een akoestisch signaal gaat men na hoe een tweede artiest de geluidsverwerking van de eerste uitvoerder kan beïnvloeden. De twee albums hier bestrijken verschillende stadia van het proces tijdens de onderzoeksperiode die plaats vond van eind 2016 tot begin 2018. ‘Poke it With A Stick’ laat de artiesten toe om te innoveren en te experimenteren. Er ontstaan nieuwe vormen van muzikale interactie. Dit vraagt veel energie en creativiteit terwijl men de struikelstenen en obstakels van de eigenheden van de muzikanten probeert te neutraliseren. Dit leidt soms tot expressieve uitwisselingen en het verregaand uittesten van de nieuwe facetten die zich aandienen. Men creëert voortdurend spanningsvelden tussen verschillende stemmen en instrumenten als saxofoon, gitaar, basgitaar, percussie of fluit. De verschillende vormen van wisselwerking zorgen voor verrassende resultaten. Hier weet je nooit wat de uitkomst gaat zijn. Als luisteraar sta je bloot aan muzikale excessen en experimenten. Het is fascinerend om te horen hoe verschillend de artiesten op elkaar reageren. Je ontdekt een ongewone wereld van klanken waarin men niet samen, maar naast elkaar speelt. De stukken op de tweede cd, ‘Joining The Bots’ werden in een veel kortere tijdspanne (mei 2018) opgenomen. De bundel van compositorische elementen lijken meer samenhang te vertonen. Men komt meer tot samenvoegende en aansluitende ‘oplossingen’, al gaat men ook hier de confrontatie niet uit de weg. De collisies tussen stemmen en instrumenten komen soms pal, bruusk en hard aan. Wie zich kan openstellen voor dit muzikale avontuur kan zich meer dan twee uur laten verbazen. Dit opwindende tweeluik is volgens aanstichters Øyvind Brandtsegg en Simon Emmerson nog maar het begin.

Geen opmerkingen: