donderdag 6 juni 2019

Iain Chambers

Iain Chambers
The Eccentric Press
Persistence Of Sound

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren met opnames die locatie gebonden zijn. Zo kreeg één van zijn installaties een vaste stek op het hellend dak van het Operahuset in Oslo. In 2015 organiseerde Iain voor het eerst een concert in de basculekamer van de Tower Bridge in Londen. De geluiden van de brug die open en dicht gaat zijn hier ingezet als compositorisch materiaal samen met trompetten en trombones. Sindsdien zijn de Bascule Chambers Concerts een jaarlijks terugkerend evenement. De man heeft nog heel wat meer (indrukwekkende) creaties op zijn conto staan zoals The Regent’s Canal, Recomposed en The House Of Sound. Dit jaar lanceerde Chambers met Persistence Of Sound een eigen label dat zijn nieuwe werken en dat van anderen nog meer en beter tot hun recht moet laten komen. De eerste release kreeg als titel ‘The Eccentric Press’ en omvat twee stukken van radio fonisch werk. Ze behoren tot het ‘Sounds Of Changes’, een pan-Europees project dat als doel heeft industriële en dagdagelijkse geluiden die gedoemd zijn om ooit te verdwijnen te documenteren. Het eerste deel ‘The Eccentric Press’ werd gemaakt in opdracht van de Westdeutscher Rundfunk (WDR) in Keulen. Opdrachtgever voor ‘Maudsley Engine’ is ABC Radio National uit Australië. Beide werden gecomponeerd in 2016. De oorsprong van de geluidsopnames is heel uiteenlopend en zijn afkomstig uit verschillende landen. Naast Duitsland zijn dat Zweden, België, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Er passeren heel wat geluidsfragmenten, zoals een ratelende naaimachine, vuurspuwende hoogovens, geschraap van staal, geklop en gedreun van mechanische installaties, belsignalen, klokken, stoommachines, een Saab gevechtsvliegtuig, een opstartende IBM computer uit 1991 en de sirenes van een brandweerwagen. De twee symfonieën zijn een ode aan een industrieel tijdperk waar nog lang sporen van zullen terug te vinden zijn. De opbouw en structuur bestaat uit in lagen aangebrachte en verwerkte veldopnames. Het zijn uitzonderlijke, muzikale realisaties waarin de samenhang en het melodieuze karakter pas na een aantal luisterbeurten zijn weg vindt naar de toehoorder. 

Geen opmerkingen: