donderdag 6 juni 2019

Stereo Hypnosis & Christopher Chaplin

Stereo Hypnosis & Christopher Chaplin
Bjarmi
Fabrique Records

Het IJslandse, elektronische trio Stereo Hypnosis bestaat uit vader en zoon Óskar en Pan Thorarensen en componist Þorkell Atlason. Het drietal werd opgericht in 2006 op het afgelegen eiland Flatey dat zoveel betekent als plat eiland. De act staat bekend om zijn werkwijze waarbij veel wordt gebruik gemaakt van omgevingsgeluid en veldopnames uit de natuur zoals golven die de kust breken, druppelend water, vogels in hun habitat en dat alles aangevuld met getemperde beats en al even zachte melodieën. Componist Atlason studeerde klassieke gitaar en vindt zijn weg zowel in pop, hedendaags klassiek als elektronische muziek. Vader en zoon Thorarensen delen al veertig jaar muzikaal lief en leed. Zijn welbekend in eigen land en staan aan het roer van het jaarlijks terugkerend elektronische muziekfestival Extreme Chill. De Britse componist en experimentele muzikant Christopher James Chaplin maakte naam en faam mer twee soloalbums: ‘Je Suis Le Ténébreux’ (2016) en het vorig jaar verschenen ‘Paradise Lost’, een samenwerking met de Amerikaanse dichter Leslie Winer en de Britse tenor Nathan Vale. Stereo Hypnosis en Chaplin hebben de laatste jaren samen een aantal concerten gespeeld bestaande uit live, elektronisch gestuurde improvisaties. Het lijkt dan ook logisch dat het idee werd opgevat om ooit met elkaar een plaat op te nemen. In de zomer van 2018 kwam er schot in de zaak. Als locatie werd gekozen voor het stadje Hvammstangi in het noorden van IJsland. De naam van het album ‘Bjarmi’ en de titels van de songs verwijzen naar het schiereiland Heggstaðanes dat wordt begrensd door twee fjorden. Hier vind je alleen drasland, veengrond, zeehonden, eidereenden, aalscholvers, schapen met hun herders en twee rijen met boerderijen. ‘Bjarmi’ is live opgenomen in de studio en de prachtige ambient texturen staan in verhouding tot de ijzige en kale geluidslandschappen. Er werd enorm veel geïnvesteerd in het overbrengen van gedetailleerde en subtiele infiltraties van passende veldopnames in de door synthesizers geweven klanktapijten. Het geheel is helemaal in harmonie met het decor van de IJslandse fauna en flora op de achtergrond. In ‘Heggur’ en ‘Tangi’ is de toon iets donkerder en onheilspellend. Zich in de wilde natuur begeven is dan ook niet altijd zonder gevaar. Alleen wie eerbied en respect toont hoort er thuis. ‘Bjarmi’ maakt de luisteraar alvast warm om op ontdekkingstocht te gaan.

Geen opmerkingen: